Delsynt olje til gamle motorer.

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
olunde
Innlegg: 4
Registrert: 06 aug 2013, 11:45

Delsynt olje til gamle motorer.

Legg inn av olunde » 05 sep 2013, 08:59

Jeg har en 9-5 2.3 som har rundet 260000 km nå. Er det greit å benytte delsynt olje på den motoren? I såfall er det noen som har erfaring med den ene eller andre oljen? Jeg har kjørt på Mobil 1 helsynt Rally Formula i flere år og har god erfaring med denne. Men et gammelt råd har vært å bruke delsynt olje hvis motoren har gått langt for bla. å hindre oljeforbruk.

Brukeravatar
TiaZzz
Overload!!!
Innlegg: 1705
Registrert: 18 mai 2012, 21:43
Medlemsnummer: N2392
Navn: Mathias Meisfjordskar
Bil: MY05 9-5
Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus

Re: Delsynt olje til gamle motorer.

Legg inn av TiaZzz » 05 sep 2013, 09:04

Dette er vel avkreftet som en myte. Viktigste er at du følger spesifikasjonene som er satt for motoren.

little_e
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 661
Registrert: 31 des 2010, 10:11
Navn: Dag
Bil: 1990 Audi 100 TQ Sport Exk.

Re: Delsynt olje til gamle motorer.

Legg inn av little_e » 05 sep 2013, 15:04

Det der er jo bare svada. Jeg brukte helsyntetisk 5w-40 i alle mine Ford Granada med V6-motorer, en motorkonstruksjon fra 60-tallet. En kamerat har en Mercedes E200 (w210) som har gått 506 000 km, og den går helt fint på helsyntetisk.
Bensinmotorene til 9-5 skal ha helsyntetisk, det er foreskrevet at produsent. Hvorfor bytte til noe sirupolje fordi den har passert x antall kilometer?
Dag Bøsterud
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil

redturbo
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 664
Registrert: 05 jan 2012, 21:39
Navn: Tom Hummel
Bil: Saab 9-3 2.0t 1998, 900S 1995
Sted: Oslo / Hvaler

Re: Delsynt olje til gamle motorer.

Legg inn av redturbo » 06 sep 2013, 01:06

En av mine runder snart 300.000 km og har alltid fått helsyntetisk olje. Det bruker ikke noe/lite olje.
Men det kan jo kanskje også ha noe med kjørestil og (mangel på) motorstyrke, dvs motor uten turbo.
Det blir derimot oftere mere turtall på den enn turbomotoren pga mindre dreiemoment.

Syntetisk olje kan inneholde flere additiver (tilsetningsstoffer) og detergerende (rensende) stoffer enn en enkel mineralolje. Det kan løse opp noe gammel skitt som "holder på" kompresjon og oljekanaler som ellers ville være lekk, er påstandene som mange fremsetter om bytte fra mineralolje til helsyntetisk olje.

little_e
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 661
Registrert: 31 des 2010, 10:11
Navn: Dag
Bil: 1990 Audi 100 TQ Sport Exk.

Re: Delsynt olje til gamle motorer.

Legg inn av little_e » 06 sep 2013, 07:53

...men det finnes da vel ikke lenger oljer som ikke inneholder rensestoffer (detergents)?
Dessuten skal/har trådstartet byttet fra syntetisk til delsyntetisk. Ikke motsatt...
Dag Bøsterud
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil

Brukeravatar
TiaZzz
Overload!!!
Innlegg: 1705
Registrert: 18 mai 2012, 21:43
Medlemsnummer: N2392
Navn: Mathias Meisfjordskar
Bil: MY05 9-5
Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus

Re: Delsynt olje til gamle motorer.

Legg inn av TiaZzz » 06 sep 2013, 09:53

Spørsmålet er hvilke rensestoffer. En motoroljespesifikasjon betyr jo noe, ikke bare at en eller annen luring har fått det for seg å lage en spesifikasjon. Meg bekjent finnes det ingen delsynt-oljer som følger kravene til B2x5-motorene så da skal man ikke bruke det. Når original GM-olje også er så billig så ser jeg ikke helt vitsen. Førsteklasses Mobil1 får du for rett over en hundrings literen fra f.eks. oljelåven.no.

Svar