P1444 og P0453

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Klontis
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 143
Registrert: 03 des 2011, 17:55

P1444 og P0453

Legg inn av Klontis » 06 sep 2013, 10:55

Får disse kodene på min 9-5 2.3t 2001.
Har Aero-program og Mitsubishi turbo i bilen.
Har visst med EVAP å gjøre,så er ikke mega-bekymret,men bensin-adapsjonen virker jo
ikke med feil-koder lagret... Får ikke motorlampe og bilen går bra.

Har fått resatt kodene,men kom igjen med en gang,selv på tomgang.

Noen som har vært borti dette ??!

Ronny_N169
Overload!!!
Innlegg: 1346
Registrert: 27 mar 2003, 01:00
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Re: P1444 og P0453

Legg inn av Ronny_N169 » 08 sep 2013, 07:46

Høres ut som du kan ha benyttet feil fil i bilen, dvs en med LEV spesifikasjoner.
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: P1444 og P0453

Legg inn av Ingvar N629 » 08 sep 2013, 08:05

Ronny_N169 skrev:Høres ut som du kan ha benyttet feil fil i bilen, dvs en med LEV spesifikasjoner.
Høres slik ut, ja. Trenger ikke å bytte fil, det er bare å programmere om, enkelt og greit.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Klontis
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 143
Registrert: 03 des 2011, 17:55

Re: P1444 og P0453

Legg inn av Klontis » 08 sep 2013, 09:56

Ingvar N629 skrev:
Ronny_N169 skrev:Høres ut som du kan ha benyttet feil fil i bilen, dvs en med LEV spesifikasjoner.
Høres slik ut, ja. Trenger ikke å bytte fil, det er bare å programmere om, enkelt og greit.
Hva er spesielt med Lev-fil?
Og er det skadelig å kjøre med detta,siden AMUL
ikke tilpasser seg når bilen har feilkoder?

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: P1444 og P0453

Legg inn av Ingvar N629 » 08 sep 2013, 11:19

LEV=Low emission vehicle, som har en del ekstra arrangement rundt tankutluftingen. Dette har ni\ok ikke din bil, og da rapporterer Trionic dette som feil. Så lenge alt på bilen er 100% i orden så er det ikke skadelig, men du mister sikkerhetsfunksjonen som bensinadapsjonen gir. Du bør fikse dette så snart som mulig.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Klontis
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 143
Registrert: 03 des 2011, 17:55

Re: P1444 og P0453

Legg inn av Klontis » 08 sep 2013, 12:17

Ingvar N629 skrev:LEV=Low emission vehicle, som har en del ekstra arrangement rundt tankutluftingen. Dette har ni\ok ikke din bil, og da rapporterer Trionic dette som feil. Så lenge alt på bilen er 100% i orden så er det ikke skadelig, men du mister sikkerhetsfunksjonen som bensinadapsjonen gir. Du bør fikse dette så snart som mulig.

Hadde AMUL på mellom 100 og 500 før Ecu ble
endra så bilen drar skikkelig. Ikke så galt vel?
Men Ecu blir fiksa snart.

Hvor kritisk er det med Aero-prog og vanlig clutch
når jeg ikke kjører helt villt?

Tusen takk for forklaringen :D

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: P1444 og P0453

Legg inn av Ingvar N629 » 08 sep 2013, 12:34

Klontis skrev: Hvor kritisk er det med Aero-prog og vanlig clutch
når jeg ikke kjører helt villt?
Holder en stund hvis den er i god stand. Men husk at det er momentet på lavere turtall som tar den, ikke effekten.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Svar