Saab 9-5 '98 2.0 aut. Fæl røyk! pakning eller turbo? UPDATE

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Tumbleweed
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 154
Registrert: 25 mar 2009, 20:33

Saab 9-5 '98 2.0 aut. Fæl røyk! pakning eller turbo? UPDATE

Legg inn av Tumbleweed » 17 okt 2013, 15:07

Hepp!
Jeg får masse hvit/lyseblå røyk etter pådrag, og ved oppstart og tomgang. Det lukter ikke olje, men noe annet.
Ingen ulyder, men den er dauere. (det lille jeg har kjørt)

Hva tror dere? Toppakning eller turbo, eller noe helt annet?
Motorrommet ser akkurat ut som før, ingen varsel eller check engine.

Den har akkurat passert 200k km.
Sist redigert av Tumbleweed den 04 nov 2013, 21:17, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
doo-kie
Overload!!!
Innlegg: 1960
Registrert: 22 feb 2008, 17:55
Medlemsnummer: N1304
Navn: Jens Petter Jensen
Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
Sted: Rognan, Saltdal

Re: Saab 9-5 '98 2.0 aut. Fæl røyk! toppakning eller turbo?

Legg inn av doo-kie » 17 okt 2013, 15:53

Minker det vann? Smak på vannet som kommer ut av eksosen. Er det søtt er det frostveske. Men høres ut som turbohavari. Skru av kobrarør og kjenn på slarken i turbin.
MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup

MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)


http://www.garaget.org/doo-kie

Tumbleweed
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 154
Registrert: 25 mar 2009, 20:33

Re: Saab 9-5 '98 2.0 aut. Fæl røyk! toppakning eller turbo?

Legg inn av Tumbleweed » 17 okt 2013, 16:34

Det har ikke minket noe spesielt med kjølevæske nei.
(og det frister lite å starte opp bilen igjen)

Dersom det er turboen, hva vil det koste å skifte, og er det evt noe jeg kan få til selv med litt veiledning?

Brukeravatar
doo-kie
Overload!!!
Innlegg: 1960
Registrert: 22 feb 2008, 17:55
Medlemsnummer: N1304
Navn: Jens Petter Jensen
Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
Sted: Rognan, Saltdal

Re: Saab 9-5 '98 2.0 aut. Fæl røyk! toppakning eller turbo?

Legg inn av doo-kie » 17 okt 2013, 19:01

Hvis du kan skru litt selv å har tilgang til verktøy klarer du nok det selv med litt veiledning ja. Er litt trangt, men godt innefor hva en hobby mekaniker vil få til. Det første du må finne ut er om det virkelig er turboen.
Så får du gunstige org turboer, både fra neobros, og her til lands. 5-6 lapper med turbo, olje, filter, og pakninger må du nok regne med. Ta ned bunnpannen i samme slengen og rengjør oljesil.
MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup

MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)


http://www.garaget.org/doo-kie

Helge
Overload!!!
Innlegg: 1675
Registrert: 31 aug 2008, 20:21
Sted: Gaupen, Hedmark

Re: Saab 9-5 '98 2.0 aut. Fæl røyk! toppakning eller turbo?

Legg inn av Helge » 17 okt 2013, 19:17

Skru av kobrarøret og kjenn på akslingen på turbo. Er det mye slark vet du at det er turbo.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.

Tumbleweed
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 154
Registrert: 25 mar 2009, 20:33

Re: Saab 9-5 '98 2.0 aut. Fæl røyk! toppakning eller turbo?

Legg inn av Tumbleweed » 17 okt 2013, 19:32

Takk så langt for gode tilbakemeldinger!
Jeg er temmelig sikker på at det er turboen (har lest meg opp via søk-funksjonen), og i tillegg til at det har raslet godt i registeret det siste halve året spørs det om jeg finner det verdt å skru på meg olje under neglene og kjøttsår her og der for å gi den et temmelig kortsiktig nytt liv. Penga betyr litt også.

Mulig jeg bare må la den dø i armene på en deleplukker.
Men jeg er åpen for andre scenarier...

hm bil
Innlegg: 4
Registrert: 06 apr 2013, 22:59

Re: Saab 9-5 '98 2.0 aut. Fæl røyk! toppakning eller turbo?

Legg inn av hm bil » 17 okt 2013, 22:19

Har samme bil som deg og de samme problemene min bil er kjørt 228000 med den samme turboen. det er nok turbo som er ødelagtJeg Bestilte time i dag hos tores auto for skift av turbo. kr 11000 inkludert olje og filter. :(

Tumbleweed
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 154
Registrert: 25 mar 2009, 20:33

Re: Saab 9-5 '98 2.0 aut. Fæl røyk! pakning eller turbo? UPD

Legg inn av Tumbleweed » 04 nov 2013, 21:26

Velvel. Prisoverslag på turbobytte og overhaling/registerbytte blir i overkant, så jeg skrur av skilta og lar denne stå som delebil. Fikk tak i en M00/01 95 2.3 som har fått grundig overhaling av et godt kjent forummedlem, og som nok holder ett par år til.

2.0-en foruten motoren er i god stand, pen ut- og innvendig, og ville være et godt prosjekt for noen med en god motor liggende. Såvidt passert 200k. Hva er rimelig å få dersom jeg skulle prøve å selge som delebil? Jeg heller mot å beholde den som delebil, men hvis det er noen kroner å hente......

Svar