Rasling fra motor registerside

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12867
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Rasling fra motor registerside

Legg inn av Ingvar N629 » 05 nov 2013, 10:21

Du trenger ikke å ta ut den tappen, med litt list og lempe og en smule makt så får du av skinna.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Bendikla
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 108
Registrert: 20 jan 2012, 14:52
Medlemsnummer: N2575
Navn: Bendik
Bil: 9000 2.3T 93, 99GLE 76,9-5 03
Sted: Trondheim

Re: Rasling fra motor registerside

Legg inn av Bendikla » 16 nov 2013, 12:40

Okei, har fått på kjedet nå og snurret veiva ett par ganger. Veiv og kammer er linet opp bra. Eneste "problemet" er at jeg kan se at strammerpinnen stikker ut et lite stykke selv med nytt kjede, er det normalt?

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12867
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Rasling fra motor registerside

Legg inn av Ingvar N629 » 16 nov 2013, 14:04

Jepp.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Bendikla
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 108
Registrert: 20 jan 2012, 14:52
Medlemsnummer: N2575
Navn: Bendik
Bil: 9000 2.3T 93, 99GLE 76,9-5 03
Sted: Trondheim

Re: Rasling fra motor registerside

Legg inn av Bendikla » 17 nov 2013, 17:57

Hvordan får jeg strammet veivbolten til rette moment? ser at det skal være 176 nm, men finner ikke noen lur måte å låse veiva på ettersom det er automat.

Leste at noen brukte samme måte som ved kamdrev-bytte, å sette en 18mm fastnøkkel i girkasse-enden av ene kamakselen mens jeg drar til veivbolten.
En annen måte var å stappe tau/lastestropp nedi den ene sylindern for å blokkere stempelet.
Noen bedre måte å gjøre det på?

Holder det å dra til 80-100 Nm og bruke litt locktite på gjengene?

Setter stor pris på svar da dette er det siste som står igjen!

Bendikla
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 108
Registrert: 20 jan 2012, 14:52
Medlemsnummer: N2575
Navn: Bendik
Bil: 9000 2.3T 93, 99GLE 76,9-5 03
Sted: Trondheim

Re: Rasling fra motor registerside

Legg inn av Bendikla » 24 nov 2013, 17:13

Er det vanlig at det tikker fra kjedet rett etter bytte?
Startet opp og lot den gå en 5 min i går(før været ble uutholdelig) og hørte lett rasling/tikking fra registeret

Edit: er nok ventilene som tikker ja.. Gikk lenge på tomgang i sted, startet med at alle ventilene tikket/klakket, men etterhvert hørtes det ut som at kun den ene fortsatte å tikke. Hadde en 4-5 bar oljetrykk og "fin" eksos til begynne med, men etterhvert så kom det hvitaktig røyk utav eksosen og oljetrykket gikk ned til 2 bar..
Kan kanskje se ut som at jeg var litt kjapp i å anta at det var kjedet som laget lyden.. Virker heller som at det er en ventil som er gåen/lekker

Bendikla
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 108
Registrert: 20 jan 2012, 14:52
Medlemsnummer: N2575
Navn: Bendik
Bil: 9000 2.3T 93, 99GLE 76,9-5 03
Sted: Trondheim

Re: Rasling fra motor registerside

Legg inn av Bendikla » 14 des 2013, 11:42

Etter at den sto i ro et par uker, så startet jeg den opp på mandagskvelden, til glede/irritasjon var klakkingen borte og ikke en ulyd å notere fra motoren. Den hadde fortsatt litt ujevn og treg oppstart, men vesentlig bedre!
Det som var litt irriterende var at den skulle inn hos Dinbil dagen etter for å finne ut va som laget klakkelyden/treg oppstart. Hos dinbil sto den med kompresjon over 2 netter uten tegn på lavt trykk i noen sylindere. Ettersom de ikke fant feil med bilen slapp jeg og betale noe, kjempeservice:) de mente klakkingen muligens kunne komme av en treg ventilløfter, og at de skulle se på det hvis lyden kom tilbake.

Uansett herlig å kjøre 9000 igjen! Utenom litt treg start går den fint uten ulyder nå:)

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Re: Rasling fra motor registerside

Legg inn av EdHunter N815 » 16 des 2013, 10:17

Ikke uvanlig at ventiltrykkerne henger seg opp, spesielt om bilen har stått en stund eller hvis motoren har vært helt tappet for olje. Disse er hydraulisk, og våkner ofte til live etter at de har hatt oljetrykk en stund. Hvis det varer lenge kan de demonteres og gjøres ren, men er det ligger en beskrivelse av dette her inne et sted.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Bendikla
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 108
Registrert: 20 jan 2012, 14:52
Medlemsnummer: N2575
Navn: Bendik
Bil: 9000 2.3T 93, 99GLE 76,9-5 03
Sted: Trondheim

Re: Rasling fra motor registerside

Legg inn av Bendikla » 17 des 2013, 20:15

EdHunter N815 skrev:Ikke uvanlig at ventiltrykkerne henger seg opp, spesielt om bilen har stått en stund eller hvis motoren har vært helt tappet for olje. Disse er hydraulisk, og våkner ofte til live etter at de har hatt oljetrykk en stund. Hvis det varer lenge kan de demonteres og gjøres ren, men er det ligger en beskrivelse av dette her inne et sted.
Okei, men vet du om man må av med toppen eller brukes trykkluft eller noen form for tang for å få ut trykkerne? Skal prøve å lete etter den beskrivelsen

Brukeravatar
doo-kie
Overload!!!
Innlegg: 1960
Registrert: 22 feb 2008, 17:55
Medlemsnummer: N1304
Navn: Jens Petter Jensen
Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
Sted: Rognan, Saltdal

Re: Rasling fra motor registerside

Legg inn av doo-kie » 17 des 2013, 22:11

Magnet. Men du må jo skru en del før du kommer dit. Register og kammer må bort.
MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup

MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)


http://www.garaget.org/doo-kie

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Re: Rasling fra motor registerside

Legg inn av EdHunter N815 » 18 des 2013, 12:55

Kort fortalt;

-Sett motoren i øvre dødpunkt, det gjør demontering og montering av kamaksler enklere. Hvis du akkurat har byttet registerkjede så antar jeg at du vet hvordan dette gjøres. :)

-Av med tennkassett og annet knask, av med toppdekselet.

-Demonter kjedestrammeren til registeret.

-Løsne registerdrevene fra kamaksler. Prøv å holde registerkjedet stramt så det ikke faller av nedre drev, og sett gjerne tusjmerke på kjede/drev så du får det på plass igjen helt rett. Heng opp registerkjedet med strips så det holder seg på plass.

-Løsne kamoverfallene. Vær veldig nøye på å merke deg hvor boltene står før de tas ut, de MÅ på rett plass igjen da den ene på hvert overfall har oljekanal for smøring av lageret. Det er også lurt å løsne alle først før du begynner å skru ut, for å lette litt på presset fra ventiltrykkerne. Før du tar av overfallene så pass også på at disse er tydelig merket, de må også tilbake på samme plass og med samme orientering etterpå.

-Nå kan kammene løftes ut, og du kan komme til alle trykkerne. De løftes ut med magnet som doo-kie sier. Mener jeg også klarte å dra de ut med en vannpumpetang med gummipolstring i nebbet, men vær veldig forsiktig så du ikke gjør skade på noe.

-Så kommer det kinkige; å få ut stempelet og fjæren fra løfterne. Først gjelder det å sjekke at alle stemplene beveger seg når du trykker på de. Hvis noen sitter fast legger du de med åpningen ned på en treplate og gir de noen gode kakk med plasthammer og ser om de løsner.
Når stemplene er løs legger du de i dieselbad over natten, når du legger de nedi trykker du inn stempelet 8-10 ganger slik at diesel trekker inn i selve trykkeren. Når de har fått ligge og godgjøre seg i dieselen bør det være kurant å få ut stemplene og ta en skikkelig rengjøring. Ved sammenmontering er det lurt å fylle de opp godt med olje, så blir det mindre kakling ved oppstart.

Edit: Her er en beskrivelse jeg fant for VW, trykkerne ser veldig lik ut som de som står i Saab-motoren så du kan bruke denne fremgangsmåten for selve demonteringen og rensingen av trykkere. http://www.cabby-info.com/Files/Cleanin ... ifters.pdf
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Svar