vil "motorlys-lampa" slukke når feilen er løst?
Moderator: Moderatorer
-
vil "motorlys-lampa" slukke når feilen er løst?
motorlys-lampa lyser på min saab 95 turbo, 2l, 2005 mod, tipper på at det er tennkassetten og plugger som er problemet, og har byttet disse. Lampa lyser fortsatt, betyr det at feilen fortsatt er der og at jeg tippet feil, eller er det sånn at denne lampa ikke vil slutte å lyse før den har blitt "nullstilt" på et verksted?
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Re: vil "motorlys-lampa" slukke når feilen er løst?
Hei , og velkommen til forumet!mettepoosz skrev:motorlys-lampa lyser på min saab 95 turbo, 2l, 2005 mod, tipper på at det er tennkassetten og plugger som er problemet, og har byttet disse. Lampa lyser fortsatt, betyr det at feilen fortsatt er der og at jeg tippet feil, eller er det sånn at denne lampa ikke vil slutte å lyse før den har blitt "nullstilt" på et verksted?
Mest sansynlig finns det fortsatt feil ja. Uansett er det vel greit å vite kva kodene fortel?
-
den sier jo i instruksjonsboka at det er enten tenningsfeil eller feil i bensin-/ eller lufttilførsel. Så hadde vel håpet å slippe å ta turen på verksted da.. men da er det vel ingen vei utenom:)
- Kristian N2215
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N2215
- Navn: Kristian
- Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
- Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll
Luft, tenning og bensin omfatter jo det meste igrunn damettepoosz skrev:den sier jo i instruksjonsboka at det er enten tenningsfeil eller feil i bensin-/ eller lufttilførsel. Så hadde vel håpet å slippe å ta turen på verksted da.. men da er det vel ingen vei utenom:)

Sent from my Galaxy Note 2 using Tapatalk
MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat
-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.
-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Det stemmer for så vidt, men på såpass nye biler så kan Check Engine bety et utall forskjellige feil. Hvis jeg husker rett så skal det finnes nesten 2500 forskjellige feilkoder for denne typen motorstyring (Trionic 7).mettepoosz skrev:den sier jo i instruksjonsboka at det er enten tenningsfeil eller feil i bensin-/ eller lufttilførsel. Så hadde vel håpet å slippe å ta turen på verksted da.. men da er det vel ingen vei utenom:)
Å begynne å gjette på hva som er feilen er som regel sløsing med tid og penger, med mindre du har andre symptomer å gå etter... Hadde vært mye billigere å lese ut feilkoder enn å bytte ut fullt fungerende plugger og tennkassett i alle fall.

M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
Du kan prøve å nappe ut sikring 17. Dette nuller motofeillampen. Hvis feilen fortsatt er der, vil lampen tennes på nytt.
Hadde feil i forrige uke med en vakumslange som hadde hoppet av. Jeg fikk lest av feil med Tech2 hos SAAB-verksted, og de nullet feilmeldingen og puttet på slangen igjen. Men slangen hoppet av rett etterpå, og lampen tente igjen. Jeg måtte trekke ut sikring 17 for å nulle lampen etter at jeg reparerte permanent (nye vakumslanger).
Hadde feil i forrige uke med en vakumslange som hadde hoppet av. Jeg fikk lest av feil med Tech2 hos SAAB-verksted, og de nullet feilmeldingen og puttet på slangen igjen. Men slangen hoppet av rett etterpå, og lampen tente igjen. Jeg måtte trekke ut sikring 17 for å nulle lampen etter at jeg reparerte permanent (nye vakumslanger).
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Ikke en god idé hvis man ikke er 100% sikker på hva feilen er. Hvis man nullstiller feilkoden uten å lese den ut først risikerer man å kjøre rundt med en latent/periodisk feil som plutselig fører til havari på et senere tidspunkt. Det er mye bedre å lese ut koden slik at man får fikset feilen først som sist. I ditt tilfelle er det helt ok siden du visste hva som forårsaket at lampen lyste, men trådstarter bør først få lokalisert feilen.geven skrev:Du kan prøve å nappe ut sikring 17. Dette nuller motofeillampen. Hvis feilen fortsatt er der, vil lampen tennes på nytt.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
Enig med EdHunter her. Ville bare svare trådstarter på at motorfeillampen ikke nødvendigvis går av automatisk så snart feilen er borte. Man bør absolutt vite hva som er feil før man trekker ut sikring 17 og tenke gjennom risiko for at det er andre feil involvert. Latente og periodiske feil vil ikke alltid gi tent motorfeillampe igjen umiddelbart etter en nulling.EdHunter N815 skrev: Ikke en god idé hvis man ikke er 100% sikker på hva feilen er. Hvis man nullstiller feilkoden uten å lese den ut først risikerer man å kjøre rundt med en latent/periodisk feil som plutselig fører til havari på et senere tidspunkt. Det er mye bedre å lese ut koden slik at man får fikset feilen først som sist. I ditt tilfelle er det helt ok siden du visste hva som forårsaket at lampen lyste, men trådstarter bør først få lokalisert feilen.