saab 9-5 2,3 Trøbbel
Moderator: Moderatorer
-
- Innlegg: 12
- Registrert: 27 nov 2013, 11:27
saab 9-5 2,3 Trøbbel
Hei.
er ny på forumet her, men tenkte det var greit å registrere seg her, da jeg har kjøpt min 2. Saab.
Det siste tilskuddet er en 01 saab 9-5 stv. med 2,3 turbo motoren (ikke Aero).
når jeg kjøpte den, hadde den litt prob med olje trykket ( som jeg har skjønt siden at er prob på 2 og 2,3)
Jeg bestilte nye typen veivhus ventilasjon, kjøpte inn pakning og tenkte det var greit å rense sila og bunnpanne, da de har prob med dette.
men når jeg fikk av panna, så var det ikke stort med "guffe" der, men jeg fant til min forskrekkelse stål spon, MYE spon, og en del store biter, såpass store at jeg tviler på at dem kan komme fra noe lager skåler. jeg åpnet ikke å sjekka lagrene, men alt "så" bra ut. jeg monterte sammen alt, fylte olje (castrol 5w-40) og startet opp.
Fikk olje trykk nesten umidelbart, bilen gikk pent. kjørte den hjem brukte den litt hardt etter den ble varm, for å sjekke om det kom lyder e.l. men ingen ting.
Men etter 3 mil ca, begynte olje lampe å lyse igjen, ved nedbremsing (da jeg fikk lavt turtall). dette fortsatte den med siste mila.
da jeg kom hjem lot jeg den stå på tomgang, gikk veldig jevnt å pent, ingen tikking, banking overhode. stabilt på turtall å alt.
Men hva kan problemet være her?
Har vært borti noe råde/bærelager banking, og det er ikke til¨å ta feil av, men her er det stille.
Per-J
er ny på forumet her, men tenkte det var greit å registrere seg her, da jeg har kjøpt min 2. Saab.
Det siste tilskuddet er en 01 saab 9-5 stv. med 2,3 turbo motoren (ikke Aero).
når jeg kjøpte den, hadde den litt prob med olje trykket ( som jeg har skjønt siden at er prob på 2 og 2,3)
Jeg bestilte nye typen veivhus ventilasjon, kjøpte inn pakning og tenkte det var greit å rense sila og bunnpanne, da de har prob med dette.
men når jeg fikk av panna, så var det ikke stort med "guffe" der, men jeg fant til min forskrekkelse stål spon, MYE spon, og en del store biter, såpass store at jeg tviler på at dem kan komme fra noe lager skåler. jeg åpnet ikke å sjekka lagrene, men alt "så" bra ut. jeg monterte sammen alt, fylte olje (castrol 5w-40) og startet opp.
Fikk olje trykk nesten umidelbart, bilen gikk pent. kjørte den hjem brukte den litt hardt etter den ble varm, for å sjekke om det kom lyder e.l. men ingen ting.
Men etter 3 mil ca, begynte olje lampe å lyse igjen, ved nedbremsing (da jeg fikk lavt turtall). dette fortsatte den med siste mila.
da jeg kom hjem lot jeg den stå på tomgang, gikk veldig jevnt å pent, ingen tikking, banking overhode. stabilt på turtall å alt.
Men hva kan problemet være her?
Har vært borti noe råde/bærelager banking, og det er ikke til¨å ta feil av, men her er det stille.
Per-J
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: saab 9-5 2,3 Trøbbel
Tipper et veivlager, men det er jo vill gjetning. Dumt at du ikke tok ned overfallene for å sjekke. Farge på spon?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Re: saab 9-5 2,3 Trøbbel
Motoren din er ødelagt. Å bytte lager er som å pisse i buksen for å holde varmen.
Hev kjøpet.
Hvis du ønsker å beholde bilen tar du kontakt med selger og hører hva han ønsker å gjøre.
Hev kjøpet.
Hvis du ønsker å beholde bilen tar du kontakt med selger og hører hva han ønsker å gjøre.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.
99 9-3 Cab.
-
- Innlegg: 12
- Registrert: 27 nov 2013, 11:27
Re: saab 9-5 2,3 Trøbbel
Spona så kobber farga ut, men jeg kan ikke skjønne at hvis det er så ødelagt, at det ikke finnes ulyder i den.
og jeg vil tippe det var et par spiseskjeer med spon der.
det er jo i såfall hele lagret.
det må vel kunne gå ann å slipe veiva og bytte lager, evt få tak i en bytte motor enten ny eller pent brukt fra Sverige?
kjøpet er nok ikke så mye å klage på, da jeg så vidt ga vrakpant.
Evt en kurant jobb å bygge om til manuell, om en likavel skal ut med det?
og jeg vil tippe det var et par spiseskjeer med spon der.
det er jo i såfall hele lagret.
det må vel kunne gå ann å slipe veiva og bytte lager, evt få tak i en bytte motor enten ny eller pent brukt fra Sverige?
kjøpet er nok ikke så mye å klage på, da jeg så vidt ga vrakpant.

Evt en kurant jobb å bygge om til manuell, om en likavel skal ut med det?
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: saab 9-5 2,3 Trøbbel
Et par spiseskjeer med spon?? Og dette ble bare montert tilbake igjen? Er det kobberfarget spon så er det lager.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- Innlegg: 12
- Registrert: 27 nov 2013, 11:27
Re: saab 9-5 2,3 Trøbbel
Jeg måtte dessverre montere sammen igjen, da jeg hadde leid verksted plass bare den dagen, og bilen måtte ut og hjem igjen. men det er nå en kjapp grei jobb, og plukke det av igjen.
Hva anbefaler folk å gjøre?
prøve å måle og evt slipe veiva og sette inn nye lager, få tak i ny veiv eller bare bytte motor med en gang?
og evt hvor skaffe motor?
Hva anbefaler folk å gjøre?
prøve å måle og evt slipe veiva og sette inn nye lager, få tak i ny veiv eller bare bytte motor med en gang?
og evt hvor skaffe motor?
- Saabfan
- 2.0 bar
- Innlegg: 951
- Registrert: 17 feb 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N1227
- Bil: Saab 9-5 AERO Estate
- Sted: Oslo
Re: saab 9-5 2,3 Trøbbel
Hvis du har et par spiseskjeer spon (!) i bunnpanna mangler det jo vesentlige mengder gods et eller fler steder i motoren din, dette materialet kommer jo fra en plass. Og når du snakker om slike mengder er det (svært) nærliggende å tro at klaringene dine er litt (les: veldig) utenfor spesifikasjon, som igjen fører til tap av oljetrykk og tilhørende smørenød.
For å vite hva som er nødvendig å skifte må du skru det opp og sjekke hvor dette materialet egentlig skal være og hvilke følger dette har fått for alle flater som trenger smøring. Den raskeste/enkleste er kanskje å skifte alt, kjøpe ny fra en av ringrevene på finn.no, eller noe. Alternativt kan du jo bygge selv, om du klarer deg uten bil en stund og synes det er gøy. Maptun tror jeg også selger nye motorer.
Mvh Marius
For å vite hva som er nødvendig å skifte må du skru det opp og sjekke hvor dette materialet egentlig skal være og hvilke følger dette har fått for alle flater som trenger smøring. Den raskeste/enkleste er kanskje å skifte alt, kjøpe ny fra en av ringrevene på finn.no, eller noe. Alternativt kan du jo bygge selv, om du klarer deg uten bil en stund og synes det er gøy. Maptun tror jeg også selger nye motorer.
Mvh Marius
9-5 2.0t VECTOR ESTATE MY02 -> NÅ FULLBLODS AERO!
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05
9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05
9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner
- Neteland
- 2.0 bar
- Innlegg: 505
- Registrert: 26 jan 2012, 10:24
- Medlemsnummer: N2538
- Bil: 997 Turbo
- Sted: Bergen
Re: saab 9-5 2,3 Trøbbel
Snakk med en som heter Åge på finn. Han selger fabrikknye motoren. Han vet hva han driver med!
Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
Re: saab 9-5 2,3 Trøbbel
Åge selger ikke motorer.
Åge formidler kontakt til et verksted i Sverige som kan selge deg en av Maptun sine motorer og evt bytte den.
Åge formidler kontakt til et verksted i Sverige som kan selge deg en av Maptun sine motorer og evt bytte den.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.
99 9-3 Cab.
-
- Innlegg: 12
- Registrert: 27 nov 2013, 11:27
Re: saab 9-5 2,3 Trøbbel
Jeg venter på at verksted lokaler vi driver med skal bli klart, så da venter jeg nok til da, også setter den inn og får demontert nok til å finne ut av det, har bruksbiler, denne ble bare kjøpt pga at jeg fikk god pris, og tenkte det var mulig å få orden på den selv.
Liker å skru så det er ingen prob, bare veldig fersk på ford, (stort sett holdt på med gammel engelsk/tysk Ford).
bilen er rust fri, og meget pen inni og i lakk, å jeg trur det er verdt å koste på noen kr på den.
Hva må en ut med for ny motor 15-20?
Liker å skru så det er ingen prob, bare veldig fersk på ford, (stort sett holdt på med gammel engelsk/tysk Ford).
bilen er rust fri, og meget pen inni og i lakk, å jeg trur det er verdt å koste på noen kr på den.
Hva må en ut med for ny motor 15-20?
Re: saab 9-5 2,3 Trøbbel
Fabrikkny koster 16500.
Men du får overhalte billigere.
Men du får overhalte billigere.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.
99 9-3 Cab.
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Re: saab 9-5 2,3 Trøbbel
Ta deg i allefall telefonen til Åge, han KAN Saab og er en særdeles hyggelig kar 
Når du svarer slik du gjør Helge så kan du jo gjerne også opplyse om at du konkurrerer og selger overhalte (nye også?) motorer
Forresten litt nyskjerrig.. Norsk Saab-Service, det høres jo ut som et firma og i tekstene så står det alltid "vi" , er dere flere? Trodde det bare var deg jeg

Når du svarer slik du gjør Helge så kan du jo gjerne også opplyse om at du konkurrerer og selger overhalte (nye også?) motorer

Forresten litt nyskjerrig.. Norsk Saab-Service, det høres jo ut som et firma og i tekstene så står det alltid "vi" , er dere flere? Trodde det bare var deg jeg

M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
Re: saab 9-5 2,3 Trøbbel
Hvofor skal jeg opplyse om det?Tor N12 skrev:Ta deg i allefall telefonen til Åge, han KAN Saab og er en særdeles hyggelig kar
Når du svarer slik du gjør Helge så kan du jo gjerne også opplyse om at du konkurrerer og selger overhalte (nye også?) motorer
Forresten litt nyskjerrig.. Norsk Saab-Service, det høres jo ut som et firma og i tekstene så står det alltid "vi" , er dere flere? Trodde det bare var deg jeg
Jeg er her som privatperson og har ikke lenket til noe eller prøvd å selge noe. Jeg opplyste kun om priser som alle kan søke opp på Finn.
Jeg har heller ikke kontaktet personen på PM.
Og ja, vi er flere.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.
99 9-3 Cab.
-
- Innlegg: 12
- Registrert: 27 nov 2013, 11:27
Re: saab 9-5 2,3 Trøbbel
Er det noen som har et nr til han Åge, så kan jeg ta en prat med han.
ellers blir det nok overhalt fra Helge.
ellers blir det nok overhalt fra Helge.