DEFA motorvarmer 9-3 1.8i

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
alextech
Innlegg: 25
Registrert: 07 nov 2012, 14:04
Bil: SAAB 9-3SS 2004
Sted: Oslo

DEFA motorvarmer 9-3 1.8i

Legg inn av alextech » 16 des 2013, 19:21

Hei!

Har som overskriften viser en 9-3 2004, 1.8i.

Er det noen som har erfaringer med montering av DEFA motorvarmer?
Kunne gjerne trengt noen tips og triks :)

Brukeravatar
Knudsen
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 76
Registrert: 17 feb 2012, 13:04
Navn: knudsen
Bil: saab 900
Sted: Ålgård

Re: DEFA motorvarmer 9-3 1.8i

Legg inn av Knudsen » 16 des 2013, 21:10

Eneste som kan være litt vanskelig" er vell å ta ut frostpluggen, resten er plugg and play :)
Og selfølgelig lage plass til kontakten i fangeren om du ikke finner en lur plass å sette den.

alextech
Innlegg: 25
Registrert: 07 nov 2012, 14:04
Bil: SAAB 9-3SS 2004
Sted: Oslo

Re: DEFA motorvarmer 9-3 1.8i

Legg inn av alextech » 16 des 2013, 21:32

Er slik jeg har oppfattet det ja :) Hvor anbefales det og tappe ut kjølevæsken?

Kanskje dumt spørsmål, men hvor finner jeg info om påfylling av kjølevæsken igjen?

Får vel prøve meg :)

Brukeravatar
Knudsen
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 76
Registrert: 17 feb 2012, 13:04
Navn: knudsen
Bil: saab 900
Sted: Ålgård

Re: DEFA motorvarmer 9-3 1.8i

Legg inn av Knudsen » 16 des 2013, 21:56

alextech skrev:Er slik jeg har oppfattet det ja :) Hvor anbefales det og tappe ut kjølevæsken?

Kanskje dumt spørsmål, men hvor finner jeg info om påfylling av kjølevæsken igjen?

Får vel prøve meg :)

Finnes ikke domme spørsmål :wink:

Mener det skal være en plugg nederst på radiator.
Ellers så tar du bare av en vannslange. ( inn på radiator feks. )

Uansett du fyller bare på i kjølevæskebeholderen, klemmer på vannslangene så du får fylt opp videre inn i blokken.
Deretter lufter du systemet.
Eller så kan du "Flushe" systemet for all gammel kjølevæske samtidig som du holder på med dette og må lufte uansett :)

Om du ikke har luftet ett kjølesystemet på en bil før: Så stiller du den i en liten oppoverbakke ( liten helling ) hvor altså motoren/nesen peker oppover.
Så lar du den stå å svive på tomgang, åpner lokket på ekspansjonstanken og venter til det ikke kommer flere bobler.
Så etterfyller du kjølevæske ved behov. :)

PS: pass på så ikke frostpluggen faller innover i blokken, noen mener dette ikke er ett problem.
Men skal likevel ikke utelukke att den kan stenge kjølesystemet..

redturbo
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 664
Registrert: 05 jan 2012, 21:39
Navn: Tom Hummel
Bil: Saab 9-3 2.0t 1998, 900S 1995
Sted: Oslo / Hvaler

Re: DEFA motorvarmer 9-3 1.8i

Legg inn av redturbo » 27 des 2013, 02:52

Varme-effekten i min bil ble svært mye bedre etter å ha benyttet kjølesystem-rens.
Hadde vel også tenkt på å bytte termostat etter så mange år når du først er i gang, hvis den heller ikke har vært byttet.

Benyttet deretter også "Bars leak" for de var begynt å lukte litt søtt i kupeen.
Den har holdt i seks år og nå må jeg til igjen med den pga samme lukten. Har ikke funnet noen synlige lekkasjer, så lekkasjen er nok i varmeregisteret.

VW-verkstedet ville ikke benytte Bars leak på en VW fordi de mente at det kunne legge igjen belegg på selvevarmeregisteret og gi dårligere varme. Det merket ikke jeg noe til etter systemrensen.

alextech
Innlegg: 25
Registrert: 07 nov 2012, 14:04
Bil: SAAB 9-3SS 2004
Sted: Oslo

Re: DEFA motorvarmer 9-3 1.8i

Legg inn av alextech » 03 jan 2014, 00:17

Må også bytte thermostat på min, da jeg ser at min nåværende antakeligvis ikke lukker helt. Får aldri opp riktig temp.

Spørsmål ang luftingen. Hva menes med ekspansjonstanken? Altså hvor befinner denne seg? Er det snakk om selve tanken?

Flusing av systemet: Hva slags væske skal jeg bruke for og få dratt med meg all møkka? Skal jeg kjøre motoren med væsken, og så draine ut? :)

redturbo
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 664
Registrert: 05 jan 2012, 21:39
Navn: Tom Hummel
Bil: Saab 9-3 2.0t 1998, 900S 1995
Sted: Oslo / Hvaler

Re: DEFA motorvarmer 9-3 1.8i

Legg inn av redturbo » 03 jan 2014, 08:13

Ekspansjonstanken finner du i motorrommet, en stor gjennomsiktig plastbeholder med oransje eller blå væske. Se også instruksjonsboken.

Rensevæsken heter f.eks "Radiator-rens". Fås på bensintassjoner og bilrekvisita. Så syler du godt gjennom med vann etterpå.
Hvis det lekker kjølevæske er det best å starte med å se etter om det er lekkasje i eller ved slange-tilkoblinger og evt ettertrekke.
Fremgangsmåte er beskrevet på produktets bruksanvisning.

Dernest ha på tetningsmiddel, men det er altså omdiskutert. på eldre biler blift ofte varmeregisteret lekk.

Svar