Hjelp meg å redde 900en min!

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
PartySloth

Hjelp meg å redde 900en min!

Legg inn av PartySloth » 17 des 2013, 01:29

Hei. Er 19 år og skaffet meg bil for et halvt år siden, en 900 2,3i 5-dørs fra 95. Har en ganske kritisk situasjon her, og er villig til å ta imot alt av råd, hjelp og tips.
Skal på hytta i juleferien (med Saaben selvfølgelig), men har noen problemer som hindrer meg:

- Støtdemper på høyre side foran er sprengt. Har nye dempere i bagasjerommet hvor de gjør lite nytte. Ble fortalt at topplageret går i stykker dersom du tar av demper, og derfor er det ikke byttet enda.
- Dekkene er mellom 3 og 5 år gamle. Såkalte "helårsdekk", brukt begge sesonger og burde omdøpes til felgbeskyttelse ettersom grep er et teoretisk fenomen tilhørende et annet univers. Nye dekk er innkjøpt, men ikke montert ettersom nåværende dekk er veldig skeivslitt med innersiden mest slitt. Kan dette være pågrunn av defekt støtdemper(e)? Eller bidrar ikke demperne til bilens "holdning/stilling"? Virker som bilen synker sammen mellom forhjulene. Virker rart om det bare er feilstilt camber..
- Eksosrør er avrusta ved svanehalsen over bakakselen. Må mest sannsynlig bytte både bakre og midtre lyddemper ettersom rusta sitter akkurat rundt klemma til rørene. Bakre lyddemper er omdøpt til diskré fritthengende pyntgjenstand.
- Oljelekkasje i motorblokka. Har egentlig ikke brydd meg noe om det ettersom det ikke har gjort annet enn å se fælt ut og at jeg må fylle olje hver 3. måned.
- Clutchen/koblingen er dårlig. Har egentlig ikke brydd meg det heller ettersom den har fullt grep så lenge du har venstrefoten 40+ cm fra pedalen(, men slurer bare du ser litt stygt på den). Gikk først opp for meg for noen dager siden at det mest sannsynlig skyldes motorolje inne i clutchhuset.

Og så det verste: lånte bort bilen i en time til en kompis her om dagen. Fikk den tilbake med en eim av svidd olje og ødelagt clutch.
Den har fullt grep i 1. og nesten hele 2., men med en gang du gasser i 3. spoler motoren opp uten at bilen akselerer. Eller motsatt: Bilen ruller i 3. gir. Du gir full gass. Motoren ruses opp uten at bilen akselereres noe særlig. Rundt 4000 stagnerer motoromdreiningen (du gir fortsatt samme mengde gass) og bilen begynner å akselerere helt vilt mens turtelleren står stille. Akkurat som converteren til en automatgirkasse. Jeg har med andre ord fått en våtclutch. Jeg er tvunget til å kjøre som en kvinnelig pensjonist, og enda verre i oppoverbakker. Det er bare et spørsmål om tid før clutchen mister alt grep. Å kjøre til Valdres er det ikke vits å tenke på en gang.

Far (som er betongbilmekaniker) råder meg til å skrote hele bilen og kjøpe en annen, litt økonomisk sett og mest pga. oljelekkasjen som han ikke har trua på at jeg skal kunne fikse. Jeg vil ikke gi opp denne bilen. Den er min første bil og vi har gjort uhorvelig mye F*** sammen på dette halve året - det er griffen min. Men ordene til fatter gir inntrykk. Så jeg spør dere; er det håp? Jeg har penger og tid, men må få det fiksa før 26.

Brukeravatar
Emil N2221
1.2 bar
1.2 bar
Medlemsnummer: N2221
Sted: Drammen

Re: Hjelp meg å redde 900en min!

Legg inn av Emil N2221 » 17 des 2013, 03:12

Hei!

Ut i fra den erfaringen jeg har tillegnet meg i løpet av tiden, vil jeg anbefale deg å skrote/selge bilen og kjøpe noe annet. Personlig brukte jeg altfor mye penger på min første bil (Saab 900 gls 1980) i vedlikehold, noe som hjalp fint lite når motoren og etterhvert girkassen takket for seg. Endte tilslutt med å selge den for 2000kr og ha brukt store summer det siste året for å holde bilen vedlike.

Kjøp heller en Saab med turbo (om det er av ønske), eller en bil med et godt grunnlag som er fra før godt vedlikeholdt. Slik jeg ser bilen din er det ikke annet enn en stor utgiftspost. Når du har fått fikset tingene du har nevnt i posten din, kan du banne på at mer surr har dukket opp. Da er det kjedelig å ha ikke ha råd, ettersom pengene ble svidd av på tidligere reparasjonene som er nevnt.

Forstår at det er lett å bli emosjonelt tilknyttet sin første bil, men i mange tilfeller er det bedre å følge fornuften. Hør på faren din :)
Saab 900GLs 1980 (solgt)
Saab 900 Aero (ombygd) 1979 (solgt)
Saab 9-5 2,3t 2000 (solgt)
Saab 9000 2,0t CSE A50 MapTun steg 3

Chrisi
Navn: Chris
Bil: Saab 9-3, 2.0T 02, 315hk 430nm
Sted: Bergen, nordhordland

Legg inn av Chrisi » 17 des 2013, 03:25

Dette høres desverre ut som ett døfødt prosjekt. Vil foreslå til deg at du pelmer den bilen i bosset og får 3000kr /3500kr over nyttår så vidt meg bekjent.
Å kjøper deg selv en vetig 9-3/9-5 Turbo. Jeg var veldig knyttet til min førstebil, en Dodge challanger 1969 mod, men den måtte vrakes for 2 år siden pgr av en kollisjon og blei ramme skjeiv. :sniff:

SÅ, Kjøp deg en "ny" "første bil" igjen =P
If you can't handle it, DON'T DRIVE IT!
Touch my car, and you do not have fingers left afterwards...

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 17 des 2013, 12:56

Om du kan skru, så er dette bare jobb og ingen større utgifter. Ny clutch koster en drøy tusenlapp, girolja koster (original) 200/liter x2, eksosrørdel får du på Biltema... Fjærbeinslagrene tar ikke nødvendigvis kveld av å demontere demper, men det er lurt å bytte i samme slengen, kostnaden er et par hundrelapper. Oljelekkasjen skriver du ikke noe om hvor er, men slikt lar seg løse. Om det er fornuftig i forhold til arbeidsmengde, hva bilen er verdt og hvor lenge du tenker å ha den, er en annen sak.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

PartySloth

Legg inn av PartySloth » 17 des 2013, 14:53

Glemte kanskje å nevne at jeg har tilgjengelig verksted, så ingenting skal settes bort. Oljelekkasjen har jeg ikke nevnt hvor er ettersom jeg ikke vet hvor den er. Det jeg vet er at venstre side av motorblokka og clutchhuset er sausa inn i olje. Har noe bilder, men ser ut som jeg ikke får lasta dem opp uten URL. Noen som har erfaring med å finne oljelekkasje?
Jeg betalte 10'000 for den og det har helt klart vært mye bil for pengene. Men hvis jeg bruker 10'000 på en ny bil, vil jeg ikke da bare få tilsvarende problemer med den?
Ingen problemer med motor og girkasse (annet enn nevnt oljelekkasje). Evt. kunne jeg kjøpt en annen motor og bytta?
Clutchsett, vil det si alt av deler inne i clutchen? http://www.autodeler.co.no/saab/900-mk- ... clutchsett
Det er mye bra argumenter for og imot!

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 17 des 2013, 15:17

Kløtsjsett er somregel lamellen og trykkplata.
Personlig hadde eg heller lagt på nokre kroner og kjøpt originalt, fks frå http://www.maptunparts.no/girkasse/clut ... -9-3i.html
Ville også vurdert å bytta slavesylinder med utløysarlager når du fysst har demontert og skal bytte kløtsjen.

Brukeravatar
Knudsen
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Navn: knudsen
Bil: saab 900
Sted: Ålgård

Legg inn av Knudsen » 17 des 2013, 17:38

Vist bilen ellers er i bra stand ( lite rust, ellers teknisk bra ) så ville jeg fikset den.
Det er jo noe av det som er kjekkt men biler synnes nå jeg å fikse, men det er meg :lol:
Å vist du gjør dette selv så er det absolutt penger spart og en forhåpentligvis grei bil fremover.
Lageret blir ikke nødvendigvis ødelagt, brukt flere om-igjen uten problem.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 17 des 2013, 18:51

Hjelle, N6 skrev: Ville også vurdert å bytta slavesylinder med utløysarlager når du fysst har demontert og skal bytte kløtsjen.
Utløserlager ja, men slavesylinder er det vel ikke på disse. De har wireclutch.

Oljelekkasje mellom motor og kasse er sannsynligvis simringen bak svinghjulet, lekkasje mellom bunnpanne og blokkas endedeksel. Siden du skriver at du må etterfylle motorolje så ser vi bort fra muligheten at det er kassa som lekker. Å fikse oljelekkasje på disse stedene er normalt sett ikke noe problem.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 17 des 2013, 19:23

Ingvar N629 skrev:
Hjelle, N6 skrev: Ville også vurdert å bytta slavesylinder med utløysarlager når du fysst har demontert og skal bytte kløtsjen.
Utløserlager ja, men slavesylinder er det vel ikke på disse. De har wireclutch.
Sjølvsagt, gikk litt fort i svingane der, såg no at det var en '95! Om ikkje anna slepp han jo den utgifta ;)
Knudsen skrev:Lageret blir ikke nødvendigvis ødelagt, brukt flere om-igjen uten problem.

Ja, at det kan holde lenger er heilt klart, men når en fysst kløyver motor/gir synes ihvertfall eg det er verdt å bruke 3-400 kroner på eit nytt utløysarlager. Då veit en ihvertfall at det er bytta, og en slepp gjere omatt jobben etter kort tid.

saab9000aero
Overload!!!
Medlemsnummer: n434
Navn: Arvid Nesse
Bil: saab 9-5 2.2tid, saab 9000 cse
Sted: Bergen

Legg inn av saab9000aero » 17 des 2013, 21:55

Angående oljelekasjen hadde eg tatt en skikkelig motorvask. Så trekke toppen. Nesten garantert at bolt 9 og 10 er en smule for løs. Men ikke spyl på abs blokken da den ikke er glad i vann. Resten er bare kose job
Opel vivaro 9 seter
Ford Mondeo 2.0 tdci 2008 modell. Min bil
1989 modell SUZUKI DR 750 BIG.

Brukeravatar
Knudsen
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk

Legg inn av Knudsen » 17 des 2013, 22:53

Knudsen skrev:Lageret blir ikke nødvendigvis ødelagt, brukt flere om-igjen uten problem.

Ja, at det kan holde lenger er heilt klart, men når en fysst kløyver motor/gir synes ihvertfall eg det er verdt å bruke 3-400 kroner på eit nytt utløysarlager. Då veit en ihvertfall at det er bytta, og en slepp gjere omatt jobben etter kort tid.[/quote]

Tenkte på topplageret til støtdemperen jeg, men var utydelig skrevet av meg :P
ER enig i att utløyserlager bør byttes, men det følger ofte med i clutchsett.

saab9000aero
Overload!!!
Medlemsnummer: n434
Navn: Arvid Nesse
Bil: saab 9-5 2.2tid, saab 9000 cse
Sted: Bergen

Legg inn av saab9000aero » 17 des 2013, 23:25

Kjøper du clutch sett er vanligvis lageret med også.
Opel vivaro 9 seter
Ford Mondeo 2.0 tdci 2008 modell. Min bil
1989 modell SUZUKI DR 750 BIG.

PartySloth

Legg inn av PartySloth » 18 des 2013, 21:36

Okey, til tross for råd om å ta letteste vei (setter pris på at dere sier ifra), er jeg 99% sikker på å fikse det selv.
Ganske sikker på at det er toppakningen som er skyldneren for lekkasjen, og at det har rent olje ned mellom blokka og clutchhuset. Hva er det som funker for å fjerne oljesøl? Både på utsiden av blokka og på små deler? (Fant olje inni fordeleren bl.a.)
Noen som har erfaring med og tips til å bytte clutch?

Brukeravatar
Knudsen
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk

Legg inn av Knudsen » 19 des 2013, 00:20

PartySloth skrev:Okey, til tross for råd om å ta letteste vei (setter pris på at dere sier ifra), er jeg 99% sikker på å fikse det selv.
Ganske sikker på at det er toppakningen som er skyldneren for lekkasjen, og at det har rent olje ned mellom blokka og clutchhuset. Hva er det som funker for å fjerne oljesøl? Både på utsiden av blokka og på små deler? (Fant olje inni fordeleren bl.a.)
Noen som har erfaring med og tips til å bytte clutch?
Jeg bruker å pensle over med diesel, da renner det ofte av også tørker jeg over med en fille eller papir. :) ( funker på olje også )
Bremserens funke også, men mer fornøyd med dieselen.
'Fjern alt som er festet på girkassen ( drivakslinger, overføring osv osv ) , ta av bakerste motorfeste på motoren slik att du "senker" den litt ned bak.
Så tar du av kassen, av med clutchen. sentrerer den nye og på med kassen igjen. ( ENKELT forklart )
Tenkte å legge ved bilde, men vet ikke hvordan jeg gjør det :oops:

Svar