Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
redturbo
- 2.0 bar

- Innlegg: 664
- Registrert: 05 jan 2012, 21:39
- Navn: Tom Hummel
- Bil: Saab 9-3 2.0t 1998, 900S 1995
- Sted: Oslo / Hvaler
Legg inn
av redturbo » 30 des 2013, 00:20
Har bare hatt "nye" rotorer på denne Saab'en, dvs det sittet ny rotor på hele rotor-huset.
Ikke går det av med håndkraft ved å trekke. Når jeg ga den et kakk så fløy motvekten på rotoren av.
Noen gode tips på hvordan få den av med minimal risk for å ødelegge noe?

-
redturbo
- 2.0 bar

- Innlegg: 664
- Registrert: 05 jan 2012, 21:39
- Navn: Tom Hummel
- Bil: Saab 9-3 2.0t 1998, 900S 1995
- Sted: Oslo / Hvaler
Legg inn
av redturbo » 01 jan 2014, 21:42
Jeg fikk en rotor med hele mekanismen som den sitter på fordi den var slitt og det lakk olje ut i fordelerlokket.
Rotorarmene knakk når jeg prøvde å tvinge rotoren, dette til tross for jevnt anliggende press.
Deretter hamret jeg løs for å få rotoren til å sprekke og fant at den var limt fast i akslen!
Det måtte ganske stor kraft til for å få den til å knuse så jeg vet ikke om jeg tør gjøre det igjen på den som sitter på motoren i dag av frykt for å skade akslinger eller annet.
Vil nok prøve å sage forsiktig den i biter i stedet.
Kun beregnet å bytte fordelerlokket?
Jeg mener å huske at en kar på et SAAB-verksted i Ski sa at rotoren var "evigvarende" og at det var derfor den satt så godt.
Skrapte forsiktig på rotorarmens elektriske del med en skarp kniv (skalpell) og byttet fordelerlokk. Den ujevne og dårlige tomgangen ved kald motor forsvant helt.
Skal se hvordan det blir når jeg starter i fuktig vær, da var tomgangen svært hostende og elendig, som om en sylinder knapt var med.
-
little_e
- 2.0 bar

- Innlegg: 661
- Registrert: 31 des 2010, 10:11
- Navn: Dag
- Bil: 1990 Audi 100 TQ Sport Exk.
Legg inn
av little_e » 01 jan 2014, 22:25
På enkelte biler er rotoren faktisk limt fast... så lykke til

Dag Bøsterud
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil
-
redturbo
- 2.0 bar

- Innlegg: 664
- Registrert: 05 jan 2012, 21:39
- Navn: Tom Hummel
- Bil: Saab 9-3 2.0t 1998, 900S 1995
- Sted: Oslo / Hvaler
Legg inn
av redturbo » 02 jan 2014, 21:26
Med nyttfordelerlokk ble motorgangen fin igjen. Da fortsetter inntil videre denne rotorarmen med ca 180.000 km bak seg.
Evigvarende?