Tech 2 anyone? mye elektronisk og mekaniske feil på 9-3

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Chrisi
Innlegg: 22
Registrert: 16 des 2013, 05:39
Navn: Chris
Bil: Saab 9-3, 2.0T 02, 315hk 430nm
Sted: Bergen, nordhordland

Tech 2 anyone? mye elektronisk og mekaniske feil på 9-3

Legg inn av Chrisi » 04 jan 2014, 12:19

Har da selvsagt 9-3 2001 mod min, å lurer på om noen har tech2 eller ligneende som kan ta en diagnose på den.
Har fremdeles STORE problemer med turboen på den da den lader 0.4-0.5, å skal egentlig lade 1.0-1.2bar.

Føler drivstofforbruket er økt bestandig å bilen går som en sekk med drit.
Jeg skjønner ingenting lenger og begynner å bli mektig lei av alle problemene.
Så vær så snill å hjelp meg fort hvis.noen kan =/
If you can't handle it, DON'T DRIVE IT!
Touch my car, and you do not have fingers left afterwards...

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Tech 2 anyone? mye elektronisk og mekaniske feil på 9-3

Legg inn av Ingvar N629 » 04 jan 2014, 13:14

Du finner ikke ut alt med en Tech 2. Hva har du sjekket så langt, og hvordan har du gjort det?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Chrisi
Innlegg: 22
Registrert: 16 des 2013, 05:39
Navn: Chris
Bil: Saab 9-3, 2.0T 02, 315hk 430nm
Sted: Bergen, nordhordland

Re: Tech 2 anyone? mye elektronisk og mekaniske feil på 9-3

Legg inn av Chrisi » 04 jan 2014, 14:14

Ja ok, eg har tatt ut magnetventilen, sjekket den for smuss å drit, satt den på plass å smelt kontaktspray på stikket.

Jeg sjekket ett tips å det var å ta av slangen fra wastegaten for å se om det kom noe mer ladetrykk
Å det gjorde den, den smalt rett opp i 2.0bar på 3500rpm. Så spørsmålet er vel, er det magnetventilen som forårsaker det?
sikring? Feil vakumm trykk?
Eg lurer på om det går Ann å sette på en blåkran mellom slangen fra wastegate å innsuget..
For i så tilfelle gjør eg det, eller om det går Ann å kjøpe det turbotrykk reguleringssettet på biltema å hive det på.

Noen tips?
If you can't handle it, DON'T DRIVE IT!
Touch my car, and you do not have fingers left afterwards...

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: Tech 2 anyone? mye elektronisk og mekaniske feil på 9-3

Legg inn av Tor N12 » 04 jan 2014, 21:03

Mål motstanden i magnetventilen, høres ut som at enten denne er defekt eller drivstegene i Trionicboksen..

Bremselysbryteren din fungerer? Om trionic tror at du bremser så går bilen også på glt.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Tech 2 anyone? mye elektronisk og mekaniske feil på 9-3

Legg inn av Ingvar N629 » 04 jan 2014, 21:08

Sjekk EVAP-ventilene og sjekk for falskluft som jeg skrev til deg i en annen tråd, der du spurte om det samme.

Å sette på blåkran er DUMT!
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Chrisi
Innlegg: 22
Registrert: 16 des 2013, 05:39
Navn: Chris
Bil: Saab 9-3, 2.0T 02, 315hk 430nm
Sted: Bergen, nordhordland

Re: Tech 2 anyone? mye elektronisk og mekaniske feil på 9-3

Legg inn av Chrisi » 05 jan 2014, 00:04

EVAP ventilene? Hvor er de lokalisert og hvordan ser dem ut?
Bremselysbryteren funker helt ok...

Satt å tenkte på å bytte alle vakuumslanger til noe litt sterkere type slanger.
Regner med det er på tide å bytte slanger etter 13 år.
If you can't handle it, DON'T DRIVE IT!
Touch my car, and you do not have fingers left afterwards...

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Tech 2 anyone? mye elektronisk og mekaniske feil på 9-3

Legg inn av Ingvar N629 » 05 jan 2014, 00:26

Både falskluft og EVAP-ventiler er beskrevet på www.mgmotor.no
Beskrivelsen for falskluft er riktignok skrevet for 9-5, men på din bil som har T7 så er det likt nok.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Svar