Ledningskjema til Saab 900 II, B204I samt en del tek. spørsm

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Hedmarkingen
Innlegg: 6
Registrert: 20 nov 2013, 03:12

Ledningskjema til Saab 900 II, B204I samt en del tek. spørsm

Legg inn av Hedmarkingen » 20 nov 2013, 04:18

Hei, jeg trenger:
koblinskjema på ECU'n (med pinnenummer ovs),
data på innsprutningsdysene,
data på MAF sensoren (volt per gram luft per minutt)
dvell verdien på coilen

Og, om det er crank position sensor på denne motoren:
hva slags hjulmønster det er ( 60-2 ,36-1 etc )
hvor mye grader software offset det er satt opp i ECU(relatert til tenning)
og om det er kamposisjonsensor på denne.

Merke: SAAB
Modell: 900 (II)
Typ: 2.0i
Kjøretøy: SAAB-SCANIA 900 S
Understellsnummer: YS3DD58JXS202xxxxx
Årsmodell: 1995
Motorkode: B204I
Slagvolum: 1985
Effekt: 96 kW
Girkasse: automat


Grunnen til at jeg spør om dette er at vis det er mulig å oppdrive data på dysene,samt data på MAF sensoren og eventuellt alt det andre,- så skulle det gå an å :
Plukke ut ECU kontakta fra en ECU som er kaputt (disse kontaktene er ikke lett å få tak i?)
Lage en overgang fra MSIII til ECU kontakten slik at en kobler seg inn på det orginale ledningsnettet ( en tar ikke med lambdasonden pga at MSIII helst skal ha en bredbåndet lambdasonde), og det er dermed fort gjort å koble tilbake den orginale og fungerende ECUen uten å måtte klusse med ledninger i timevis.
Bredbåndslambdaen monteres rett siden av den orginale lambdasonden. Kontrollboksen for denne plasseres i hanskerummet :
http://www.diyautotune.com/catalog/inno ... p-566.html
MSIII finner dere her:
http://www.diyautotune.com/catalog/mega ... p-435.html
Kabler som trengs:
http://www.diyautotune.com/catalog/1239 ... -p-43.html
http://www.diyautotune.com/catalog/1239 ... p-451.html
Dokumentasjon på MSIII:
http://www.ms3efi.com/
Det går helt fint an å bruke de orginale dysene,sensorene og coilen.
Vis en ikke får tak i data på MAF sensoren må en sette inn en rørtilkobling i innsugsmanifoilen, slik at en gummislange kan strekkes til MSIII. Denne kobles da til denne for å få opplysning om luftrykket i innsugsmanifoilen.
Det går også an å oppgradere lufttrykksensoren i MSIII boksen med denne her(barometrisk korreksjon i sanntid!):
http://www.diyautotune.com/catalog/mapd ... p-117.html

Dette er nødvendig ved konvertering til E85
Det er også mulig å lete opp dyser som greier å levere dobbelt så mye drivstoff. Den orginale ECUen vil ikke merke forskjell så lenge de har samme ohmverdi,samt dødtid, og samme flytdata ved samme pulsbredde som de orginale.
Kalkulator for dysestørrelse for E85: http://www.megasquirt.info/flexfuel.htm .
En må da også ha en såkalt flex-fuel sensor for automatisk justering av drivstoffmengden og tenningi forhold til alkoholinnholdet i drivstoffet ( GM sitt delenummer på denne er #12570260, kan finnes på ebay ),samt bytte til drivstoffslanger som tåler E85. Antagelig må en bytte pumpen også.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Ledningskjema til Saab 900 II, B204I samt en del tek. sp

Legg inn av Ingvar N629 » 20 nov 2013, 08:41

Hedmarkingen skrev:Hei, jeg trenger:
koblinskjema på ECU'n (med pinnenummer ovs),
data på innsprutningsdysene,
data på MAF sensoren (volt per gram luft per minutt)
dvell verdien på coilen

Og, om det er crank position sensor på denne motoren:
hva slags hjulmønster det er ( 60-2 ,36-1 etc )
hvor mye grader software offset det er satt opp i ECU(relatert til tenning)
og om det er kamposisjonsensor på denne.

Merke: SAAB
Modell: 900 (II)
Typ: 2.0i
Kjøretøy: SAAB-SCANIA 900 S
Understellsnummer: YS3DD58JXS202xxxxx
Årsmodell: 1995
Motorkode: B204I
Slagvolum: 1985
Effekt: 96 kW
Girkasse: automat


Grunnen til at jeg spør om dette er at vis det er mulig å oppdrive data på dysene,samt data på MAF sensoren og eventuellt alt det andre,- så skulle det gå an å :
Plukke ut ECU kontakta fra en ECU som er kaputt (disse kontaktene er ikke lett å få tak i?)
Lage en overgang fra MSIII til ECU kontakten slik at en kobler seg inn på det orginale ledningsnettet ( en tar ikke med lambdasonden pga at MSIII helst skal ha en bredbåndet lambdasonde), og det er dermed fort gjort å koble tilbake den orginale og fungerende ECUen uten å måtte klusse med ledninger i timevis.
Bredbåndslambdaen monteres rett siden av den orginale lambdasonden. Kontrollboksen for denne plasseres i hanskerummet :
http://www.diyautotune.com/catalog/inno ... p-566.html
MSIII finner dere her:
http://www.diyautotune.com/catalog/mega ... p-435.html
Kabler som trengs:
http://www.diyautotune.com/catalog/1239 ... -p-43.html
http://www.diyautotune.com/catalog/1239 ... p-451.html
Dokumentasjon på MSIII:
http://www.ms3efi.com/
Det går helt fint an å bruke de orginale dysene,sensorene og coilen.
Vis en ikke får tak i data på MAF sensoren må en sette inn en rørtilkobling i innsugsmanifoilen, slik at en gummislange kan strekkes til MSIII. Denne kobles da til denne for å få opplysning om luftrykket i innsugsmanifoilen.
Det går også an å oppgradere lufttrykksensoren i MSIII boksen med denne her(barometrisk korreksjon i sanntid!):
http://www.diyautotune.com/catalog/mapd ... p-117.html

Dette er nødvendig ved konvertering til E85
Det er også mulig å lete opp dyser som greier å levere dobbelt så mye drivstoff. Den orginale ECUen vil ikke merke forskjell så lenge de har samme ohmverdi,samt dødtid, og samme flytdata ved samme pulsbredde som de orginale.
Kalkulator for dysestørrelse for E85: http://www.megasquirt.info/flexfuel.htm .
En må da også ha en såkalt flex-fuel sensor for automatisk justering av drivstoffmengden og tenningi forhold til alkoholinnholdet i drivstoffet ( GM sitt delenummer på denne er #12570260, kan finnes på ebay ),samt bytte til drivstoffslanger som tåler E85. Antagelig må en bytte pumpen også.
Hei,

ikke mange trimmer disse motorene, og jeg har aldri hørt om noen som softwaretrimmer dem, så mange svar kan du neppe forvente å få, men skjema dukker vel opp etterhvert (jeg sitter på feil pc nå).
Veivakselgiver finnes på motoren, den har 60-2 hjul.
Motoren har kamakselgiver (i coil).
Dysene kan du ta Bosch-nummeret på og sjekke hva disse leverer, men voltkorreksjonstabell for latency time tror jeg du skal lete bra lenge etter.

Men hvorfor i all verden skal du bruke Megaskvett? Saab har på samme motoren med turbo et system som heter Trionic 5, dette er betydelig mer kompetent enn MS og det er billig da det kan plukkes fra en bil på huggeren. Systemet er fullt mappbart med laptop og CANUSB, og kan mappes med gratis software (Trionic Suite) som lastes ned fra internett. Systemet bruker smalbåndslambda, men du kan koble inn bredbåndslambda og få verdien rett inn i Trionic Suite for bruk under mapping. Dysene som originalt brukes av Trionic 5 er store nok i massevis for å kjøre denne motoren på E85. Det finnes også programmer for E85 inkl kaldstartsmatriser til Trionic 5, men du vil da mangle flexfuel-funksjonalitet da dette ikke kom originalt før på Trionic 7-systemet.

Hedmarkingen
Innlegg: 6
Registrert: 20 nov 2013, 03:12

Re: Ledningskjema til Saab 900 II, B204I samt en del tek. sp

Legg inn av Hedmarkingen » 20 nov 2013, 11:38

Ingvar N629 skrev:
Hedmarkingen skrev:Hei, jeg trenger:
koblinskjema på ECU'n (med pinnenummer ovs),
data på innsprutningsdysene,
data på MAF sensoren (volt per gram luft per minutt)
dvell verdien på coilen

Og, om det er crank position sensor på denne motoren:
hva slags hjulmønster det er ( 60-2 ,36-1 etc )
hvor mye grader software offset det er satt opp i ECU(relatert til tenning)
og om det er kamposisjonsensor på denne.

Merke: SAAB
Modell: 900 (II)
Typ: 2.0i
Kjøretøy: SAAB-SCANIA 900 S
Understellsnummer: YS3DD58JXS202xxxxx
Årsmodell: 1995
Motorkode: B204I
Slagvolum: 1985
Effekt: 96 kW
Girkasse: automat


Grunnen til at jeg spør om dette er at vis det er mulig å oppdrive data på dysene,samt data på MAF sensoren og eventuellt alt det andre,- så skulle det gå an å :
Plukke ut ECU kontakta fra en ECU som er kaputt (disse kontaktene er ikke lett å få tak i?)
Lage en overgang fra MSIII til ECU kontakten slik at en kobler seg inn på det orginale ledningsnettet ( en tar ikke med lambdasonden pga at MSIII helst skal ha en bredbåndet lambdasonde), og det er dermed fort gjort å koble tilbake den orginale og fungerende ECUen uten å måtte klusse med ledninger i timevis.
Bredbåndslambdaen monteres rett siden av den orginale lambdasonden. Kontrollboksen for denne plasseres i hanskerummet :
http://www.diyautotune.com/catalog/inno ... p-566.html
MSIII finner dere her:
http://www.diyautotune.com/catalog/mega ... p-435.html
Kabler som trengs:
http://www.diyautotune.com/catalog/1239 ... -p-43.html
http://www.diyautotune.com/catalog/1239 ... p-451.html
Dokumentasjon på MSIII:
http://www.ms3efi.com/
Det går helt fint an å bruke de orginale dysene,sensorene og coilen.
Vis en ikke får tak i data på MAF sensoren må en sette inn en rørtilkobling i innsugsmanifoilen, slik at en gummislange kan strekkes til MSIII. Denne kobles da til denne for å få opplysning om luftrykket i innsugsmanifoilen.
Det går også an å oppgradere lufttrykksensoren i MSIII boksen med denne her(barometrisk korreksjon i sanntid!):
http://www.diyautotune.com/catalog/mapd ... p-117.html

Dette er nødvendig ved konvertering til E85
Det er også mulig å lete opp dyser som greier å levere dobbelt så mye drivstoff. Den orginale ECUen vil ikke merke forskjell så lenge de har samme ohmverdi,samt dødtid, og samme flytdata ved samme pulsbredde som de orginale.
Kalkulator for dysestørrelse for E85: http://www.megasquirt.info/flexfuel.htm .
En må da også ha en såkalt flex-fuel sensor for automatisk justering av drivstoffmengden og tenningi forhold til alkoholinnholdet i drivstoffet ( GM sitt delenummer på denne er #12570260, kan finnes på ebay ),samt bytte til drivstoffslanger som tåler E85. Antagelig må en bytte pumpen også.
Hei,

ikke mange trimmer disse motorene, og jeg har aldri hørt om noen som softwaretrimmer dem, så mange svar kan du neppe forvente å få, men skjema dukker vel opp etterhvert (jeg sitter på feil pc nå).
Veivakselgiver finnes på motoren, den har 60-2 hjul.
Motoren har kamakselgiver (i coil).
Dysene kan du ta Bosch-nummeret på og sjekke hva disse leverer, men voltkorreksjonstabell for latency time tror jeg du skal lete bra lenge etter.

Men hvorfor i all verden skal du bruke Megaskvett? Saab har på samme motoren med turbo et system som heter Trionic 5, dette er betydelig mer kompetent enn MS og det er billig da det kan plukkes fra en bil på huggeren. Systemet er fullt mappbart med laptop og CANUSB, og kan mappes med gratis software (Trionic Suite) som lastes ned fra internett. Systemet bruker smalbåndslambda, men du kan koble inn bredbåndslambda og få verdien rett inn i Trionic Suite for bruk under mapping. Dysene som originalt brukes av Trionic 5 er store nok i massevis for å kjøre denne motoren på E85. Det finnes også programmer for E85 inkl kaldstartsmatriser til Trionic 5, men du vil da mangle flexfuel-funksjonalitet da dette ikke kom originalt før på Trionic 7-systemet.
Nettopp pga flex fuel funksjonen. Motoren blir ikke trimmet, og med offset så mente jeg at det står opplyst i programvaren hvor mange grader tann nummer 1 befinner seg før øvre dødpunkt på cylinder nummer en. Og jeg tror nok at du mente at det sitter en hall giver i fordeleren,i stedet for coilen.
Se eksempel fra selvstudiebok på en av Audi sine motorer:
Bilde

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Ledningskjema til Saab 900 II, B204I samt en del tek. sp

Legg inn av Ingvar N629 » 20 nov 2013, 14:49

Øøøh ja, i fordeleren!

Det største hullet i triggerskiva passerer sensoren 117 grader før motoren står i øvre dødpunkt.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Hedmarkingen
Innlegg: 6
Registrert: 20 nov 2013, 03:12

Re: Ledningskjema til Saab 900 II, B204I samt en del tek. sp

Legg inn av Hedmarkingen » 21 nov 2013, 13:44

Det eneste problemet jeg har støtt på er at ABS'n styres av ECUen. Ellers er alarm og girkasse styrt av separate bokser,så om en finner en løsning på ABS problematikken så skulle det gå at å bygge den om til flexi-fuel.
I følge saab verkstedet må jeg bytte slanger og drivstoffpumpe.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Ledningskjema til Saab 900 II, B204I samt en del tek. sp

Legg inn av Ingvar N629 » 21 nov 2013, 14:26

ABSen styres vel ikke av motorstyreenheten, men motorstyringa får hastighetssignal fra ABS styreenhet.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Hedmarkingen
Innlegg: 6
Registrert: 20 nov 2013, 03:12

Re: Ledningskjema til Saab 900 II, B204I samt en del tek. sp

Legg inn av Hedmarkingen » 21 nov 2013, 15:06

Ingvar N629 skrev:ABSen styres vel ikke av motorstyreenheten, men motorstyringa får hastighetssignal fra ABS styreenhet.
Ok. Det sitter en motronic 2.10 i den.
Megasquirt III trenger ikke informasjon om hastighet,men kan bruke det.

Hedmarkingen
Innlegg: 6
Registrert: 20 nov 2013, 03:12

Re: Ledningskjema til Saab 900 II, B204I samt en del tek. sp

Legg inn av Hedmarkingen » 07 jan 2014, 21:31

Kjøretøy:
SAAB 900 (II)
Typ: 2.0i SAAB-SCANIA 900 S
vin: YS3DD58JXS202xxxxx
år:1995
motor: B204I
motorvolum: 1985 cc

effekt:130 hp (97 kW) @ 5500 rpm
dreiemoment:177 N·m (131 lb·ft) @ 4300 rpm
oilje kapasitet 4.0 liters
tenningsrekkefølge: 1-3-4-2
kjølevæske: 8.5 liters
kompressjonsforhold: 10.1:1
girkasse: automat med 3.25 liter olje. 1.8 liter for manuell
2x kullkasett ventiler, megasquirt takler disse : http://www.msextra.com/forums/viewtopic ... 25&t=49143
ABS: Ja
Alarm: ja
fjernstyrt låsesystem: ja, også til bakluke

Forjulstrekk

Veivposisjonsgiver: 60-2
dyser: Bosch 0 280 150 432 ,249 cc/min@3bar,14.5 ohm,13.5 milisec pulsbredde ved tomgang
sensor offset til TDC on cylinder nummer 1 er 117 grader
ECU: Motronic M2.10.3

kalibrasjonsverdier, MAF sensor:
Flow/grams sek volts
0 0.2
4 1.0
33 2.6
133 4.6
Arbeidstemp:
165 degrees celsius

Girkasse: fa46 701
Utvekslingsforhold:
3.61:1
2.06:1
1.37:1
0.98:1
Final gear ratio: 2.9
rotasjonshastighetsensor inn på girkassa: ja, ukjent antall tenner
rotasjonshatighet utgående aksel i fra girkassa: Ja, ukjent antall tenner
Kan noen informere meg om de ?

Her er da koblingskjema på girkassa, fra en litt nyere modell så jeg vet ikke om det stemmer 100%
http://alelec.net/saab_autobox_schem.pdf

Koblingskjema motorstyring, scannet i fra verkstedsboka hos Saab:
http://home.online.no/~krbjhvee/Saab900 ... 2-10-3.gif

Hva jeg kan se av skjemaet:
pinne 1: Coil
pinne 2: jord
pinne 3:drivstoffpumpe rele 102 via 289, 289 kontrollboks alarm
pinne 4: 272 , tomgangsluft ventil
pinne 5: solenoider kullpatron
pinne 6: TCM
pinne 7: 205 maf sensor
pinne 8:kamakselposisjonsensor 555
pinne 9: 547/ ABS Det går vel hastighetsignal i fra ABS boksen. I såfall, mest sannsynlig firkantpulser, men hva er antall pulser per kilometer ?
pinne 10: jord
pinne 11: 178 bankesensor
Pinne 12: jord, gasspossisjonsensor og rotasjonsensor 555
pinne 13: 445, kobling for diagnose utstyr, CARB 16 pols
pinne 14: jord
pinne 16: dyse sylinder 3, samt til 504 B,Høy spesifikasjon instrument
pinne 17: dyse sylinder 1
Pinne 18: drivspenning ECU
pinne 19: jord
pinne 21: 504A, hovedinstrument lav spesifikasjon
pinne 22: 272 tomgansgsluft ventil
pinne 23: lele sekundær luftpumpe solenoid 549,524 og 548 sekundær luftpumpe motor
pinne 24: jord
pinne 26: fra 205 , MAF sensor
pinne 27: 289,tjuverialarm
pinne 28: lambda sensor, smalbånd
pinne 30: referansespenning til gasspjellposisjonsensor
pinne 33: 156,aircondition rele
pinne 34: dyse cylinder 2
pinne 35: dyse cylinder 4
pinne 36: rele 229, hovedrele insprøytning
pinne 41: 166, trykkvakt med 3 posisjoner og kjølevifte for AC.
pinne 44: går til/fra 500, ICE
pinne 45: variabel motstand,202 , kjølevanntemperatur.
pinne 47: 502 også merket aut i skjema,TCM
pinne 48:inn fra rotasjonsensor 345
pinne 49: veivposisjonsensor 345
Pinne 51: 502 TCM
pinne 52: 502 TCM
pinne 53: fra gassposisjonsensor
pinne 54: 322 diagnoseplugg ( kodifisering )
pinne 55: 445 kobling for diagnose utstyr, CARB 16 pols
Sist redigert av Hedmarkingen den 08 jan 2014, 12:50, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: Ledningskjema til Saab 900 II, B204I samt en del tek. sp

Legg inn av Tor N12 » 08 jan 2014, 00:44

Hvis du har tilgang til verkstedboka så står det jo der hva de forskjellige numrene på skjemaet er ;)
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Hedmarkingen
Innlegg: 6
Registrert: 20 nov 2013, 03:12

Re: Ledningskjema til Saab 900 II, B204I samt en del tek. sp

Legg inn av Hedmarkingen » 08 jan 2014, 09:22

Tor N12 skrev:Hvis du har tilgang til verkstedboka så står det jo der hva de forskjellige numrene på skjemaet er ;)
Den er det lokale saab verkstedet som har,så jeg har ordna kopi av de sidene og skrivi det inn...

Svar