TD04 Turbo og Aero Cobra - O-ring størrelse

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
jjrckd
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 152
Registrert: 23 sep 2011, 12:23
Bil: M02 9-3 B235R+
Sted: Stavanger

TD04 Turbo og Aero Cobra - O-ring størrelse

Legg inn av jjrckd » 13 jan 2014, 15:21

Er det noen som har målene på O-ringen som sitter mellom TD04 turbo og Aero turboen? Tråddiameteren er det viktigste og jeg antar at denne er den samme på de fleste tturboer/cobra som sitter i Saab.

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: TD04 Turbo og Aero Cobra - O-ring størrelse

Legg inn av Hjelle, N6 » 13 jan 2014, 15:50

Reknar med det er o-ringen mellom turbo og innløpsrør du meinar, den er lik på alle B2x5.
Vert berre ca. mål då eg ikkje har skyvelær for handa, men tråden er ca. 3mm, diameter ca. 7cm.
Men dette er jo en del dei mest sansynlig har på lager på SAAB, til ikkje monge kronene....
Er denne du skal ha: http://www.maptunparts.no/motordeler/pa ... 3-9-5.html

jjrckd
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 152
Registrert: 23 sep 2011, 12:23
Bil: M02 9-3 B235R+
Sted: Stavanger

Re: TD04 Turbo og Aero Cobra - O-ring størrelse

Legg inn av jjrckd » 13 jan 2014, 15:58

Det er den det er. Ved montering limte jeg en o-ring selv. Brukte 2,5mm tråd og syntes den føltes temmelig passe men da jeg sliter med falskluft er dette en av de mistenkte. Skal feilsøke senere i dag og kunne tenke meg å være litt forberedt i tilfelle det skulle vise seg at den jeg lagde var helt feil.

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: TD04 Turbo og Aero Cobra - O-ring størrelse

Legg inn av Hjelle, N6 » 13 jan 2014, 16:06

Sjekk også at du har fått montert V-band klemma korrekt. Har lurt både meg og fleire her før. Om du ser på klemma er det to inspeksjonshol i den. Dermed kan du sjekke at du har lik klaring mellom turbo og rør, sjekkar du berre på holet på framsida er det lett for at klemma ikkje har fått skikkelig tak på baksida, og tek inn falskluft der.

little_e
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 661
Registrert: 31 des 2010, 10:11
Navn: Dag
Bil: 1990 Audi 100 TQ Sport Exk.

Re: TD04 Turbo og Aero Cobra - O-ring størrelse

Legg inn av little_e » 13 jan 2014, 16:09

Jeg kjøpte ny o-ring på Saab, men den virket til å være litt liten, så jeg fant en som var en anelse større. Den var litt tight da jeg monterte sammen, så da visste jeg i alle fall at det ble tett :)
Dag Bøsterud
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: TD04 Turbo og Aero Cobra - O-ring størrelse

Legg inn av Hjelle, N6 » 13 jan 2014, 16:17

little_e skrev:Jeg kjøpte ny o-ring på Saab, men den virket til å være litt liten, så jeg fant en som var en anelse større. Den var litt tight da jeg monterte sammen, så da visste jeg i alle fall at det ble tett :)
Det er vel det som er tingen at det skal være litt tight, for at det skal tette... ;) Den du får på SAAB passar 100%, so sant du har fått rett ring.

jjrckd
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 152
Registrert: 23 sep 2011, 12:23
Bil: M02 9-3 B235R+
Sted: Stavanger

Re: TD04 Turbo og Aero Cobra - O-ring størrelse

Legg inn av jjrckd » 13 jan 2014, 16:20

Hjelle, N6 skrev:Sjekk også at du har fått montert V-band klemma korrekt. Har lurt både meg og fleire her før. Om du ser på klemma er det to inspeksjonshol i den. Dermed kan du sjekke at du har lik klaring mellom turbo og rør, sjekkar du berre på holet på framsida er det lett for at klemma ikkje har fått skikkelig tak på baksida, og tek inn falskluft der.
Sjekket dette ved montering. Mulig o-ringen min var litt tynn for jeg dro rør og turbo helt sammen oppe og nede. Ettersom jeg ikke klarte å presse røret helt inn uten å bruke klemma antok jeg at det ble tett. Vi får se når jeg får trykktestet.

Er forøvrig interessant at det på gamlemotoren ikke var noen o-ring uten at bilen led nevneverdig av dette.

little_e
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 661
Registrert: 31 des 2010, 10:11
Navn: Dag
Bil: 1990 Audi 100 TQ Sport Exk.

Re: TD04 Turbo og Aero Cobra - O-ring størrelse

Legg inn av little_e » 13 jan 2014, 22:07

Hjelle, N6 skrev:
little_e skrev:Jeg kjøpte ny o-ring på Saab, men den virket til å være litt liten, så jeg fant en som var en anelse større. Den var litt tight da jeg monterte sammen, så da visste jeg i alle fall at det ble tett :)
Det er vel det som er tingen at det skal være litt tight, for at det skal tette... ;) Den du får på SAAB passar 100%, so sant du har fått rett ring.
..men den jeg fikk på Saab passet ikke 100% tight - og ja, jeg fikk korrekt o-ring :)
Dag Bøsterud
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil

jjrckd
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 152
Registrert: 23 sep 2011, 12:23
Bil: M02 9-3 B235R+
Sted: Stavanger

Re: TD04 Turbo og Aero Cobra - O-ring størrelse

Legg inn av jjrckd » 14 jan 2014, 00:36

Hadde ikke lekasje gitt. Trådim på 2,5 er nok passe det;)

Svar