Det store vibrasjonsmysteriet - 95
Moderator: Moderatorer
- Saabfan
- 2.0 bar
- Innlegg: 951
- Registrert: 17 feb 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N1227
- Bil: Saab 9-5 AERO Estate
- Sted: Oslo
Det store vibrasjonsmysteriet - 95
Påskenøtttene kommer tidlig i år:
Må lufte dette litt, da jeg ikke blir klok på det.
Kjørte trondheim-oslo (9-5 aero estate MY2002) her en tur før jul, etter en times tid begynner en akutt, sterk vibrasjon (ikke kjørbart) i "hele bilen", mer konkret rattet (raskt høyre/venstre) og girspak - men hele skuta rista godt. Bremset opp, men det virket som det forsterket vibrasjonen å bremse. Stoppet opp og prøvde å se etter åpenbare ting i hjulhus foran begge sider og motorrom. ALt så greit ut. KJørte forsiktig videre - det var borte som ved et trylleslag. Jeg svingte innom Esso Berkåk og fikk jekka bilen og kjente om hjulene satt fast etc - alt så vanlig ut. Etter mye styr kunne jeg bare tenkte at det var hullete veg (mørkt og dårlig sikt) eller en pinne i hjulet eller et eller annet slikt som nå var borte. Kjørte videre, tidvids hardt, til oslo uten noen problemer. Retur til trondheim også helt flott, i likhet med de neste 4-6 ukene.
Så kjører jeg til Oslo igjen til jul, og så skjer det samme - akutt voldsom risting, rattet nykker høyre,venstre mens girspaken danser, når jeg gir gass virker det som det blir mindre, at ting låser seg på plass, bremsing forsterket bare vibrasjonene. Kjørte slik kanskje 30 - 60 sekunder for å prøve å se hva som hjalp, før det på magisk vis ble borte igjen. Stoppet på bernsern, sjekket i hjulhus og motorrom, alt ok.
Jeg prøver å tenke logisk her; hva er det om kan riste i ratttet og giret - det virker jo som motoren er løs. Har sett over motorfester, det ser bra ut, har ikke fått sjekket gummien på det øvre på kassen, men får ikke det helt til i rime heller. Hvis motoren er løs rister det jo hele tiden, men bilen er tight og sprek som bare det.
Jeg har nylig bygget om til aero så motorfester og aksler og alt har jo vært demontert/montert i oktober. Noen tanker om hva dette kan være? Noe som kan hoppe inn og ut av posisjon? Det kom bare ved kjøring på flatmark.
Før øvrig har jeg også en slags knirking fra høyre hjulhus når jeg har rattet helt lagt over til h eller v, uten at det nødvendigvis har noen sammenheng, men det kan jo hende (dette kom senere).
Innspill mottas med stor takk.
Må lufte dette litt, da jeg ikke blir klok på det.
Kjørte trondheim-oslo (9-5 aero estate MY2002) her en tur før jul, etter en times tid begynner en akutt, sterk vibrasjon (ikke kjørbart) i "hele bilen", mer konkret rattet (raskt høyre/venstre) og girspak - men hele skuta rista godt. Bremset opp, men det virket som det forsterket vibrasjonen å bremse. Stoppet opp og prøvde å se etter åpenbare ting i hjulhus foran begge sider og motorrom. ALt så greit ut. KJørte forsiktig videre - det var borte som ved et trylleslag. Jeg svingte innom Esso Berkåk og fikk jekka bilen og kjente om hjulene satt fast etc - alt så vanlig ut. Etter mye styr kunne jeg bare tenkte at det var hullete veg (mørkt og dårlig sikt) eller en pinne i hjulet eller et eller annet slikt som nå var borte. Kjørte videre, tidvids hardt, til oslo uten noen problemer. Retur til trondheim også helt flott, i likhet med de neste 4-6 ukene.
Så kjører jeg til Oslo igjen til jul, og så skjer det samme - akutt voldsom risting, rattet nykker høyre,venstre mens girspaken danser, når jeg gir gass virker det som det blir mindre, at ting låser seg på plass, bremsing forsterket bare vibrasjonene. Kjørte slik kanskje 30 - 60 sekunder for å prøve å se hva som hjalp, før det på magisk vis ble borte igjen. Stoppet på bernsern, sjekket i hjulhus og motorrom, alt ok.
Jeg prøver å tenke logisk her; hva er det om kan riste i ratttet og giret - det virker jo som motoren er løs. Har sett over motorfester, det ser bra ut, har ikke fått sjekket gummien på det øvre på kassen, men får ikke det helt til i rime heller. Hvis motoren er løs rister det jo hele tiden, men bilen er tight og sprek som bare det.
Jeg har nylig bygget om til aero så motorfester og aksler og alt har jo vært demontert/montert i oktober. Noen tanker om hva dette kan være? Noe som kan hoppe inn og ut av posisjon? Det kom bare ved kjøring på flatmark.
Før øvrig har jeg også en slags knirking fra høyre hjulhus når jeg har rattet helt lagt over til h eller v, uten at det nødvendigvis har noen sammenheng, men det kan jo hende (dette kom senere).
Innspill mottas med stor takk.
9-5 2.0t VECTOR ESTATE MY02 -> NÅ FULLBLODS AERO!
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05
9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05
9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner
- Gunnar N326
- Overload!!!
- Innlegg: 1262
- Registrert: 03 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N 326
- Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
- Sted: Kr.sund
Re: Det store vibrasjonsmysteriet - 95
Sjekket tilstand på foringer? Tenker på alle store foringer foran nede, øvre motorfester tror jeg kan ses helt bort fra. Hvordan står det til med subframeforinger? Virker motoren normal under "anfallet"?
MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01 Solgt
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01 Solgt
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
- Saabfan
- 2.0 bar
- Innlegg: 951
- Registrert: 17 feb 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N1227
- Bil: Saab 9-5 AERO Estate
- Sted: Oslo
Re: Det store vibrasjonsmysteriet - 95
Her vært mye under bilen i høst, skiftet ut litt div. Men jeg får liksom ikke foringer til å komme og gå på den måten, og med så utrolig kraftig effekt... Enten er de ok eller så er de dårlige, enig?
9-5 2.0t VECTOR ESTATE MY02 -> NÅ FULLBLODS AERO!
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05
9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05
9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 664
- Registrert: 05 jan 2012, 21:39
- Navn: Tom Hummel
- Bil: Saab 9-3 2.0t 1998, 900S 1995
- Sted: Oslo / Hvaler
Re: Det store vibrasjonsmysteriet - 95
Dette er et erfarings- og kompetanse-fattig svar, men siden det rykker sideveis, altså vrir rattet, så virker det teoretisk logisk på meg at problemet sitter i en eller flere av aksel-knutene. Fremmedlegemer eller feilmontering der som (tilfeldig) låser noe, tro?
Tenning som kommer og går på en av fire sylindre kan virke ganske kraftig i kupeen, det har jeg opplevd selv, men det forklarer nok ikke kastene fra side til side i rattet.
Knirking ved rattdreining når du står stille kan komme fra innfesting/foringer i støtdempertårnene. Men ulyder når du kjører med stort rattutslag er vel gjerne problemer i en eller begge ytre drivakselknuter.
Forøvrig later det til at bilen er "ækt trønder" og helst ikke vil til Oslo.
Tenning som kommer og går på en av fire sylindre kan virke ganske kraftig i kupeen, det har jeg opplevd selv, men det forklarer nok ikke kastene fra side til side i rattet.
Knirking ved rattdreining når du står stille kan komme fra innfesting/foringer i støtdempertårnene. Men ulyder når du kjører med stort rattutslag er vel gjerne problemer i en eller begge ytre drivakselknuter.
Forøvrig later det til at bilen er "ækt trønder" og helst ikke vil til Oslo.
Sist redigert av redturbo den 14 jan 2014, 12:21, redigert 1 gang totalt.
-
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 68
- Registrert: 16 okt 2012, 21:11
- Navn: Harald Falck Løken
- Bil: 9000 CSE A50
- Sted: Ronglan
Re: Det store vibrasjonsmysteriet - 95
Hadde noe tilsvarende på min 97 mod.9000 CSE A50.
Der var det ytre drivknute på ene siden som var synderen.
Skiftet den og bilen går perfekt, hele tida.
Der var det ytre drivknute på ene siden som var synderen.
Skiftet den og bilen går perfekt, hele tida.
- Saabfan
- 2.0 bar
- Innlegg: 951
- Registrert: 17 feb 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N1227
- Bil: Saab 9-5 AERO Estate
- Sted: Oslo
Re: Det store vibrasjonsmysteriet - 95
Tenker du på lyden eller vibrasjonen?Hadde noe tilsvarende på min 97 mod.9000 CSE A50.
Det er jo ikke så greit å feilsøke heller, når feilen bare er der ved hver 6. måneformørkelse..
9-5 2.0t VECTOR ESTATE MY02 -> NÅ FULLBLODS AERO!
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05
9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05
9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner
- TiaZzz
- Overload!!!
- Innlegg: 1705
- Registrert: 18 mai 2012, 21:43
- Medlemsnummer: N2392
- Navn: Mathias Meisfjordskar
- Bil: MY05 9-5
- Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus
Re: Det store vibrasjonsmysteriet - 95
Forsøkt å fremprovosere feilen med maks utslag på rattet? Typisk tom parkeringsplass eller noe sånt der man kan gi på litt. En sliten drivknute vil vel gi beskjed i sånne tilfeller.
- Saabfan
- 2.0 bar
- Innlegg: 951
- Registrert: 17 feb 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N1227
- Bil: Saab 9-5 AERO Estate
- Sted: Oslo
Re: Det store vibrasjonsmysteriet - 95
Ja, gjort det i rundkjøring. Får frem knirking/tikking uten at jeg blir mer klok av det. Får ikke vibrasjonen da, det er nok noe annet, men kan kanskje være relatert, litt usikker.
9-5 2.0t VECTOR ESTATE MY02 -> NÅ FULLBLODS AERO!
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05
9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05
9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner
-
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 68
- Registrert: 16 okt 2012, 21:11
- Navn: Harald Falck Løken
- Bil: 9000 CSE A50
- Sted: Ronglan
Re: Det store vibrasjonsmysteriet - 95
På min bil var det litt forskjellige symptomer.
Enkelte ganger kjentes det ut som løst hjul eller punktering, helt tilfeldig når det skjedde.
Klarte jo også å provosere fram den velkjente tikkelyden ved hard sving som er så tydelig ved slitt drivknute.
Enkelte ganger kjentes det ut som løst hjul eller punktering, helt tilfeldig når det skjedde.
Klarte jo også å provosere fram den velkjente tikkelyden ved hard sving som er så tydelig ved slitt drivknute.
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12867
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Det store vibrasjonsmysteriet - 95
Jeg har noe lignende på min nå, og dette tror jeg er en drivknute. Kan provosere fram ved å bruke mye moment i motbakker, og da blir vibrasjonen værende en stund etterpå. Hører såvidt litt klapring fra en av dem ved stort rattutslag. Ikke lenge siden jeg byttet knuter sist, men bilen min har en tendens til å ta livet av dem ganske kjapt...
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Re: Det store vibrasjonsmysteriet - 95
Har du ikkje lagt inn massering av drivknutebelgen som eige servicepunkte enno?Ingvar N629 skrev:Jeg har noe lignende på min nå, og dette tror jeg er en drivknute. Kan provosere fram ved å bruke mye moment i motbakker, og da blir vibrasjonen værende en stund etterpå. Hører såvidt litt klapring fra en av dem ved stort rattutslag. Ikke lenge siden jeg byttet knuter sist, men bilen min har en tendens til å ta livet av dem ganske kjapt...
- Saabfan
- 2.0 bar
- Innlegg: 951
- Registrert: 17 feb 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N1227
- Bil: Saab 9-5 AERO Estate
- Sted: Oslo
Re: Det store vibrasjonsmysteriet - 95
Først lurte jeg på om det kunne være klemma til belgen som hadde løsna litt og pirka borti et eller annet ved fullt utslag. Det er nesten mer tydelig ved rygging (lukeparkering). Irriterende å få dette nå, jeg hadde jo alt ute og det hadde kostet med max 10 min å montere en ny!
Men tror dere den vanvittige ristingen også er knuta eller snakker vi kun om lyden nå?
Men tror dere den vanvittige ristingen også er knuta eller snakker vi kun om lyden nå?
9-5 2.0t VECTOR ESTATE MY02 -> NÅ FULLBLODS AERO!
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05
9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05
9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner
- Gunnar N326
- Overload!!!
- Innlegg: 1262
- Registrert: 03 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N 326
- Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
- Sted: Kr.sund
Re: Det store vibrasjonsmysteriet - 95
Skrudd riktig til på drivakslene? Om den kan bevege seg, eller om indre knuten ligger å lever i slitt "hus", tenker jeg det kan bli leven. Siden dette oppstod etter at det har vært skrudd på bilen, er det vanskelig å se helt bort fra at noe har skjedd i monteringen. Kan være noe helt idiotisk enkelt.. Sjekket bremsekaliperholderne? De er vel byttet, om du har byttet til Aero bremser.. Ikke sikkert en løs bolt gjør så mye av seg til vanlig.. Har du senket bilen myye foran, eller er den i vanlig Aero- høyde? Prøver finne gullkornet her, i masse grus og sand..
MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01 Solgt
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01 Solgt
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
- Saabfan
- 2.0 bar
- Innlegg: 951
- Registrert: 17 feb 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N1227
- Bil: Saab 9-5 AERO Estate
- Sted: Oslo
Re: Det store vibrasjonsmysteriet - 95
Ja 240 Nm mener jeg å huske (du mener navbolten?). Måtte bruke de gamle boltene om igjen da, men det skal gå greit. Har ikke sjekket caliperholderne, men disse ble montert en god stund før motorbytte og jeg er ganske nøye med locktite og momentnøkkel så tviler på at det er det - men skal selvfølgelig sjekke dette når jeg får mulighet. Bilen har hirsch sett så den er vel litt lavere enn vanlig aero.
Takker for innspill!
Takker for innspill!
9-5 2.0t VECTOR ESTATE MY02 -> NÅ FULLBLODS AERO!
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05
9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05
9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner
- Gunnar N326
- Overload!!!
- Innlegg: 1262
- Registrert: 03 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N 326
- Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
- Sted: Kr.sund
Re: Det store vibrasjonsmysteriet - 95
Slengte ut noen (u)mulige muligheter, for å få oss til å tenke. Men jeg ville gått over alt som har blitt tatt ut og satt inn da du bygde om.. Om ikke annet, så for å eliminere.
MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01 Solgt
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01 Solgt
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)