9000 M94 skifte toppakning - bruke pakningsstoff ?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
PerH N1870
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 269
Registrert: 19 nov 2007, 23:07
Medlemsnummer: N1870
Navn: PerH N1870
Bil: M91 9000 2.3t
Sted: Stavanger (tel: 90 69 57 38)

9000 M94 skifte toppakning - bruke pakningsstoff ?

Legg inn av PerH N1870 » 15 feb 2014, 22:04

Bilen lekker frostvæske gejnnom toppakningen og ut på eksosmanifold.
Det blir rene tyrkisk bad under panseret :(
Har derfor gått løs på jobben med å skifte toppakning.
Har nå fått av alt og er klar til å montere igjen.
I den forbindelse lurer jeg på om det er lurt å bruke pakningsmasse sammen med topppakninga eller skal den bare legges på tørr.
Hva mener ekspertisen ?
M91 9000i CC 2.3t
M94 9000i CDE 2.3
M95 9000i CSE 2.0

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: 9000 M94 skifte toppakning - bruke pakningsstoff ?

Legg inn av Ingvar N629 » 15 feb 2014, 22:32

Nei, du skal definitivt ikke bruke pakningsmasse. Men sjekk at toppen er plan, hvis ikke må den planes.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

PerH N1870
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 269
Registrert: 19 nov 2007, 23:07
Medlemsnummer: N1870
Navn: PerH N1870
Bil: M91 9000 2.3t
Sted: Stavanger (tel: 90 69 57 38)

Re: 9000 M94 skifte toppakning - bruke pakningsstoff ?

Legg inn av PerH N1870 » 16 feb 2014, 00:43

Takk for klart og tydelig svar :D
Jeg har lagt rettholt an på toppen og det ser bra ut.

Da er det bare å krysse fingrene for at monteringa går bra :)
M91 9000i CC 2.3t
M94 9000i CDE 2.3
M95 9000i CSE 2.0

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: 9000 M94 skifte toppakning - bruke pakningsstoff ?

Legg inn av Ingvar N629 » 16 feb 2014, 09:27

Da er det bare å passe på grundig rengjøring av overflatene før ny pakning legges på. Jeg pleier å bruke et knivblad.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

little_e
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 661
Registrert: 31 des 2010, 10:11
Navn: Dag
Bil: 1990 Audi 100 TQ Sport Exk.

Re: 9000 M94 skifte toppakning - bruke pakningsstoff ?

Legg inn av little_e » 16 feb 2014, 15:36

Personlig hadde jeg kostet på å plane toppen samt sjekke eksosventilene uansett. Eksosventilene tar mest stryk pga varmeutviklingen, og etter 2-300 000 km er det greit å få slipt de inn på nytt når man allikevel har det oppe og skifter toppakning.
Dag Bøsterud
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil

Svar