Hei, ny på forumet her! Akkurat kjøpt meg en 9000cs 2.0t 1993'.
Hvordan finner jeg ut om jeg har bosch eller trionic?
Forstår det slik at rødt er trionic, men trionic har ikke lmm?
Bosch eller trionic
Moderator: Moderatorer
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Re: Bosch eller trionic
Stemmer det 
Trionic (5.2) kom i 1993 men kun på 2.3t så din 2.0ltt har LH men med DI(Direct ignition) dermed har den også rød tennkassett.
Fra 1994 så fikk også 2.0t og 2.3i Trionic.

Trionic (5.2) kom i 1993 men kun på 2.3t så din 2.0ltt har LH men med DI(Direct ignition) dermed har den også rød tennkassett.
Fra 1994 så fikk også 2.0t og 2.3i Trionic.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
Re: Bosch eller trionic
Er det noen bakdeler med det jeg har kontra trionic? Er det mulig å bygge om til trionic?
Re: Bosch eller trionic
Har funne ut at det er mulig å bygge om til trionic, men er det noen som kan vise meg rikitg vei?
Må jeg bytte ut ledningsnettet fra lh til t5, eventuelt bytte lambda etc, blir jeg kvitt lmm med trionic 5?
Må jeg bytte ut ledningsnettet fra lh til t5, eventuelt bytte lambda etc, blir jeg kvitt lmm med trionic 5?
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Bosch eller trionic
T5 har et mye bedre sikkerhetsnett enn LH og DI+APC, dessuten får du med Trionic ett motorstyresystem istedenfor to (eldre modeller har tre; fuel, tenning og ladetrykk). Dette er kjekt spesielt hvis du skal trimme, T5 er også lettrimmet og kan mappes live som et datasprut. Skal du bygge om så ville jeg definitivt gått for T5.5 istedenfor T5.2 som kun kom i 93.
Du må da montere et triggerhjul og lage en brakett for veivakselgiver. Du må bytte ledningsnett og det meste av sensorikk inkl lambda. Det er mange som har gjort dette spesielt på gamle 900 turbo, da det er mye å hente på kjørbarheten på disse ved å få et mer moderne tenningssystem enn fordeleren. Du som har DI vil vel ikke tjene all verden på å bygge om hvis du ikke skal trimme.
T5 bruker ikke LMM, men MAP og temperatur.
Du må da montere et triggerhjul og lage en brakett for veivakselgiver. Du må bytte ledningsnett og det meste av sensorikk inkl lambda. Det er mange som har gjort dette spesielt på gamle 900 turbo, da det er mye å hente på kjørbarheten på disse ved å få et mer moderne tenningssystem enn fordeleren. Du som har DI vil vel ikke tjene all verden på å bygge om hvis du ikke skal trimme.
T5 bruker ikke LMM, men MAP og temperatur.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan