Starteren drar lenge før motoren starter

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
krt16
Innlegg: 23
Registrert: 29 apr 2012, 22:49
Bil: Saab 9-3 2.2 TID '03

Starteren drar lenge før motoren starter

Legg inn av krt16 » 29 apr 2012, 23:00

Hei!
Har en 9-3 Vector 2.2 TID 2003 modell som drar veldig lenge på starteren før motoren starter. Jeg har da veldig lite peiling på bil og vet ikke om dette er rett beskrivelse, men det kan sammenlignes med å starte bilen i 15 minus uten motorvarme... bare det at det er 10-12 plussgrader i lufta.
Har vært på verksted 2 ganger med den for dette problemet.
Første gangen byttet de en glødeplugg som gjengene var ødelagt på og andre gangen fikset de en dårlig kobling mellom noen sensorer og hjernen i bilen.
Har vært og hørt med de igjen nå og fikk da høre at de hadde et par andre biler med samme motor som har samme problem og at de skulle teste noe på disse før de ga et svar på hva som kunne være problemet, men at hvis de ikke fikk noe positivt ut av dette ville prøve å bytte dysepakninger. Hva de testet på de andre bilene sa de ikke noe spesifikt om, men de sa at det hadde noe med reléstyringer til noen sensorer.

Som dere sikkert forstår er jeg helt 100% blank på bil og bilmotor, så hvis det er noen setninger her som ikke gir mening på noen som helst måte så får dere spørre så skal jeg prøve å formulere det mer riktig.

Noen her som har noen formening om hva som kan feile min kjære saab?

- Kim Roger -

Brukeravatar
Rambraut N1491
MAX BOOST
Innlegg: 2068
Registrert: 16 jun 2008, 14:50
Navn: Martin Rambraut
Bil: 2007 BMW 525da
Sted: Hovin i Gauldal

Re: Starteren drar lenge før motoren starter

Legg inn av Rambraut N1491 » 29 apr 2012, 23:30

Har de prøvd og bytte alle glødepluggene? Det og bytte bare en glødeplugg er ikke gunstig, skal man først bytte så bytter man alle.

Har flere eksempler på dette selv, kunde klager på tungstartet bil, vi finner feil på en eller flere glødeplugger og kunde vil da bare ha byttet den/de som er defekte selv om vi har anbefalt og bytte alle. Alle har etter kort tid kommet tilbake og klaget på samme problem, vi har da byttet de andre glødepluggene og problement forsvant.
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI

krt16
Innlegg: 23
Registrert: 29 apr 2012, 22:49
Bil: Saab 9-3 2.2 TID '03

Re: Starteren drar lenge før motoren starter

Legg inn av krt16 » 29 apr 2012, 23:33

Jeg tror de bare bytte den ene da jeg ikke ba om å få gjort noe spesifikt. Bare at den hadde startproblemer.
Det de sa de hadde gjort da jeg fikk den igjen var at det var en glødeplugg der gjengene hadde røket og at de hadde gjenget opp igjen og byttet ut den glødepluggen...

saab9000aero
Overload!!!
Innlegg: 1571
Registrert: 23 sep 2004, 01:00
Medlemsnummer: n434
Navn: Arvid Nesse
Bil: saab 9-5 2.2tid, saab 9000 cse
Sted: Bergen

Re: Starteren drar lenge før motoren starter

Legg inn av saab9000aero » 29 apr 2012, 23:44

Kan høres ut som tetningene på dieselyggene som lekker. Har reparert en god del biler med den feilen.

Merker du noen forskjell om bilen står med motoren oppover kontra nedover?

Vi pleide skifte tetningene på diesel bryggene og retur slangene fra dysene. Hjalp i 99% av tilfellene
Opel vivaro 9 seter
Ford Mondeo 2.0 tdci 2008 modell. Min bil
1989 modell SUZUKI DR 750 BIG.

krt16
Innlegg: 23
Registrert: 29 apr 2012, 22:49
Bil: Saab 9-3 2.2 TID '03

Re: Starteren drar lenge før motoren starter

Legg inn av krt16 » 30 apr 2012, 00:10

har ikke testet dette, men kan prøve. Men merket at feilen var borte etter at bilen sto rolig i 14 dager grunnet ferie. Det tok da noe slikt som 3-4 oppstarter før feilen returnerte

krt16
Innlegg: 23
Registrert: 29 apr 2012, 22:49
Bil: Saab 9-3 2.2 TID '03

Re: Starteren drar lenge før motoren starter

Legg inn av krt16 » 30 apr 2012, 20:17

saab9000aero skrev: ...Merker du noen forskjell om bilen står med motoren oppover kontra nedover?...
Ingen forskjell ved start i motbakke kontra nedoverbakke. Testet idag.

reveenka90
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 127
Registrert: 22 apr 2013, 00:09
Navn: Leif-Rune Fauskanger
Bil: SAAB 9-3 1.9 TiD, Vector
Sted: Bergen

Re: Starteren drar lenge før motoren starter

Legg inn av reveenka90 » 22 apr 2013, 01:31

Når skifter dere glødeplugger?

Hva er bytte-intervallene på disse?

93 -TDI -1999
SAAB 9-3 -07, 1.9 TiD, Vector, Estate
Reg.Nr: SU41248

DeejayTID
Innlegg: 10
Registrert: 23 mar 2014, 02:33
Navn: Øyvind
Bil: 9⁵ - '03 - 2.2 TiD Hirsch
Sted: Tromsø

Re: Starteren drar lenge før motoren starter

Legg inn av DeejayTID » 30 mar 2014, 23:29

Jeg har samme problem, forsåvidt. Treg start pga. slitt glødeplugg?

Hvordan går jeg fram for å bytte glødeplugg(er)? Er det noen som har en type bruksanvisning eller må dette gjøres på verksted?

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 937
Registrert: 05 nov 2013, 23:08
Navn: Kato Herland
Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
Sted: Tromsø

Re: Starteren drar lenge før motoren starter

Legg inn av Kato » 31 mar 2014, 11:41

WIS beskriver dette, og det er en relativt enkel prosedyre.

Men; er du sikker på at det er glødepluggene som er problemet? Som saab9000aero er inne på, så har WIS en prosedyre for lekkasjetest av drivstoffsystemet til dieselmotor. Dette gjelder dersom symptomene er lang starttid og/eller dårlige prestanda under kjøring, etter at bilen har vært parkert natten over eller i bakke.

Sjekk også denne tråden: viewtopic.php?f=12&t=41162&p=288019&hil ... rt#p288019
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2.

Brukeravatar
frkristiansen
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 468
Registrert: 27 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N-116
Navn: Frode Kristiansen
Bil: SAAB 9-5 Aero Estate
Sted: 9360 bardufoss
Kontakt:

Re: Starteren drar lenge før motoren starter

Legg inn av frkristiansen » 02 apr 2014, 11:48

kan jo også være relet til glødepluggene. Dersom eksempelvis lampen for glødetråd aldri kommer på i dashen og det er kaldere en 4 grader på kjølevæsken, så er
det vel stor sannsynlighet for at det er releet il glødepluggene som er gåent. Jeg byttet det og alle glødepluggene for å få en 2,2 Tid Vector 95 til å starte lett uansett temp....
Dett sitter fremme på høyre side i motorommet det er mange kjøleribber og helstøpt aluminimum med en tilkoping og den står inne en liten stål ramme som holder den på plass..
Frode K
N-116
SAAB 9-5 Aero Estate
Toyota Corolla 1,6
Audi A6 Stv

Svar