Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
olewa
- 1.2 bar

- Innlegg: 226
- Registrert: 02 jul 2003, 01:00
- Sted: Lillehammer
Legg inn
av olewa » 23 apr 2014, 08:07
Skal ta ut motoren på -72 Sonett, må dermed ut med drivakslingene fra girkassa. Men hvordan tar man dem ut ?
Ta av klemma på mansjettene, dra de ut mot hjulet og så rykke ut drivknutene ( eller hva det heter ?)??
Eller må man ha noe spesialredskap ?
Olewa
93B. -59 mod.
Sonett III, 72 mod.
Volvo XC 60, 10 mod.
-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 23 apr 2014, 08:42
Løsne opphengskulene og dra ut spindelen, etter å ha løsnet klemma på mansjetten.
Kan være lurt å løsne demperen i ene enden først.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
olewa
- 1.2 bar

- Innlegg: 226
- Registrert: 02 jul 2003, 01:00
- Sted: Lillehammer
Legg inn
av olewa » 23 apr 2014, 08:49
ok, takk for svar. Er girkassa festa i bakkant også montro ? Vanskelig å se noe bak der .
93B. -59 mod.
Sonett III, 72 mod.
Volvo XC 60, 10 mod.
-
Morten S.
- MAX BOOST
- Innlegg: 2028
- Registrert: 20 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N1507
- Navn: Morten Sølsnæs Strandmoe
- Bil: 2 x TT, V4, og900 og 9-3 SC
- Sted: Vestfold
-
Kontakt:
Legg inn
av Morten S. » 23 apr 2014, 22:51
Ja. Det er en bolt som du kommer til innenfra kupeen.
Akkurat som på 93B'en
olewa skrev:ok, takk for svar. Er girkassa festa i bakkant også montro ? Vanskelig å se noe bak der .
"Alt" fra totakt til turbo