Lyder fra turboen

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
reveenka90
0.7 bar
0.7 bar
Navn: Leif-Rune Fauskanger
Bil: SAAB 9-3 1.9 TiD, Vector
Sted: Bergen

Lyder fra turboen

Legg inn av reveenka90 » 18 apr 2014, 19:04

Hei.
SAAB 9-3 , 1999, 2,2 TiD, 201.000 km.

Har nå fått lyder fra turboen jeg lurer på om dere kjenner igjen, eller kan forklare.

På turtall 1800-2500 ca, så har jeg en slags "skovle-lyd" . Akkurat som når du vrir skovvler rundt på en tørr mekanisk vifte, og skovvlene tar borti litt?

Er også en slags fising/hvissing. Spessielt når jeg slipper gassen for å gire.

Hørs ut som jeg har en dumpventil, bare at det ikke er så høyt, er på lydnivå med det du klarer å plystre selv med lippene samlet...?

Alt er ellers ok med motor. Ny service. Nok olje.

Er turboen utslitt?
Kan jeg forvente en kræsj av turboen?
Noen tips til hva jeg kan sjekke før jeg gir den dommen?

Andre vært borti dette, med tips ?

-Takker hjertligst for svar
SAAB 9-3 -07, 1.9 TiD, Vector, Estate
Reg.Nr: SU41248

Brukeravatar
Gunnar N326
Overload!!!
Medlemsnummer: N 326
Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
Sted: Kr.sund

Re: Lyder fra turboen

Legg inn av Gunnar N326 » 18 apr 2014, 21:41

Sjekk at ikke noen slanger har hoppet av. Tenker på den lyden når du girer.. Lurer også på om du har sånne kjekke tilbakeslagsventiler som er på bensinmotorene... Ødelagte sånne kan lage mye strul. Du har jo ikke luftspjeld, så noe "popoff" er jo ikke tilstede... Kommer du til og får kjent på akslingen, på innsugsiden?
MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01 ;) Solgt :(
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)

reveenka90
0.7 bar
0.7 bar

Legg inn av reveenka90 » 19 apr 2014, 01:46

Er ikke så veeeldig super-mekaniker , så hvilken aksling tenker du på? Inni turboen?
-Skal prøve!
Skal kjenne etter slark, og prøve å få vridd så mye som mylig, så skal eg skrive her hvordan det gikk ift lyder osv.

-takk for tips! Håper jo på en "liten detalj-feil" , eller noe i den duren, så ikke dette blir for kostbart..
Lagt ut mye siste 6mnd, så er d*ittlei utlegg, men SAAB'en blir en aldri lei ;)

HVIS dette sku vise seg å være utslitt Turbo, hva må jeg gi for en brukt en?
Sånn ca.? Og er det lett å få tak i brukt via huggerene online? Eller vet dere om en her i Bergen som dere anbefaler?

Regner med dere tipser om brukt, kontra ny?
Bilen har gått 200K, og alt av ting og tang er "litt slitt". Ikke halvslitt eller utslitt, men jeg må veie opp og ned for nye deler kontra brukte.

# alt-i-alt er bilen ALTFOR god til å selge med feil på Turbo/ pga feil på Turbo.
Tenker da på at jeg er lei utlegg...

Eu-godkjent og Bytta siste året :

Alle bremseskiver
Alle calipere
Alle bremsesko og bånd
Alle bremseslanger og endel rør
Trykk-røret på servoen
Full hovedservice
(På eksos blir midtre + bakre lyddemper, mellomrør og opphengene byttet neste uke )
Ny nøkkel med startsperre
Begge sideblinkers
2 nye og dyre Sommerdekk, så nå er 8 merke-dekk på flotte Alufelger til begge sesongene gode for minst 2-3 sesonger til.
3 nye vinduspussere, og nye lykteviskere.

Innvendig ser den ny ut! SE-utgave med ALT av elektrisk utstyr, minus takluke. Velourseter, gråe.

Forrige (kvinnelig) eiger tok godt vare på den, og kjørte som regel alene. Stått i garage siden den var ny!

Utvendig er den fin i lakken. Et par riper etter handlevogner, og selvpåført liten bulk ved dørhåndtaket Førerside, på 1 x 1 cm i diameter.
Dyp Rød Metallic, med gråe detaljer, kanaler og listverk, som jeg alt selv har lakkert svart blankt.
-Ser og tar seg godt ut, synes jeg da..

Rust er det lite av :
1 god flekk ved/rundt feste til plast-listen nede på venstre hjulbue bak, på 3 x 2 cm i dia, som lett kan pusses ned.
Hjulbuene bak har begge begynt å bli små-porøse enkelte steder.

Eneste som trekker ned, synes jeg, er (synsmessig) at det er en Combi-Coupé. Ellers er akkurat jo det meget praktisk!!
.
Jeg fikk bilen billig pga bekjentskap, itillegg 10.000kr i avslag pga gåen servopumpe', som da viste seg å være lekkasje fra røret jeg byttet! Den saug luft pga et lite hull, og pumpen lagde lyder som gjorde at den hørtes gåen ut, og var selfølgelig full av oljegris fra lekkasjen.
## "Heldigvis" var det en sleggemekaniker som fant ut at "Servopumpen er helt ferdig! koster 10.0000 ny! "

På 10.000 Km bruker den ca 1 liter olje, og jeg kjører "tynn" Mobil 5w-40 Syntetisk, så tviler på den er særlig slitt for å ha gått 201.000km ?!

Starter alltid , og lett!

-Alt i alt synes jeg det er en ekte god SAAB. Og Ikke mange biler blir godkjent av meg, da jeg pga mine 5 rygg-prolapser må ha gode seter! Disse er perfekte ;)

Ble litt mye info dette, ville bare forklare litt for at dere skal vite om bilens tilstand, om jeg bør bruke litt cash hvis dette viser seg å bli litt kostbart?

## Takker for alle tips og info, og for et godt, profft og lett å bruke Forum!
.

totakt
1.2 bar
1.2 bar
Medlemsnummer: N2343
Navn: Jens
Bil: 900s 1997
Sted: Vennesla

Legg inn av totakt » 19 apr 2014, 22:37

Bilen din ser jo ut til å være i god stand. Og det ser ut til at du gjerne vil beholde den. Da synes jeg du kan bruke penger på å fikse dette.

Litt begrenset med tips til dieselmotorer her på forumet, er nok mest entusiasme med bensinturbo. Din motor er fra Opel. Klarer du ikke opp i dette selv, er det jo alltid greit å kjenne noen som har litt peiling. Eller du kan stikke innom et verksted å fortelle og spørre, koster ikke noe før du eventuelt bestiller time. Men da ruller dessverre tusenlappene fort. Mulig et Saab eller Opel verksted kan fortelle hva som er galt bare ved å høre lyden.

Ellers så er det jo bare å spørre igjen her, gjerne med litt kortere innlegg :wink:

reveenka90
0.7 bar
0.7 bar

Legg inn av reveenka90 » 27 apr 2014, 22:12

Trykktesting av systemet var ok.
Alle vacuumslanger er hele og ok.
Tatt av slanger og kjent på Turbo, kjentes helt ok ut,
Men kan jo være lageret..
Han som skrur har en fungerende EGR-ventil liggendes,
Skal prøve denne på en dag, se om det hjelper..

**Krysse fingrer :)

( Totakt : Det er vel en Isuzu motor. Opel bruker disse. Funfact ) :)

Toris56
Navn: Torbjørn Tofte
Bil: NG 900 T/ 03 9-3 Aero

Legg inn av Toris56 » 28 apr 2014, 00:51

Vist du skulle få behov for ny turbo så veit eg kanskje om ein i bergen området ;) kjøpte ein delebil for ei stund sia som eg hugget, uten motor og gir som eiger ville ha ekstra for, men nå sitter igjen med uten bil og ha den i ;) så gi ein lyd om behovet skulle melde seg ;)

reveenka90
0.7 bar
0.7 bar

Legg inn av reveenka90 » 28 apr 2014, 19:06

Ja, hva vil du ha for den? :)

Toris56
Navn: Torbjørn Tofte
Bil: NG 900 T/ 03 9-3 Aero

Legg inn av Toris56 » 28 apr 2014, 22:18

reveenka90 skrev:Ja, hva vil du ha for den? :)
Det er han eg kjøpte bilen av som kanskje har den enda, for eg fikk ikkje med motor :) men eg kan prøve og ordne nommeret han til deg :)

reveenka90
0.7 bar
0.7 bar

Legg inn av reveenka90 » 30 apr 2014, 00:23

Hvordan er det med overhaling av Turboer? Hva blir gjort? Mener å ha sett at en får kjøpt overhalingssett?

Testet Egr-ventil idag, den var OK.

Så da er konkusjonen rett og slett utifra han som skrur for meg at Turboen er slitt..
-Men den kan da gå en stund fordiom..

Ikke kjennbar slark i lageret på Turboen, og finner ingen direkte feil, er bare denne lyden..

Det som ble gjort forleden :
Trykktesting av systemet var ok.
Alle vacuumslanger er hele og ok.
Tatt av slanger og kjent på Turbo, kjentes helt ok ut,

Svar