9000 mister all strøm når jeg prøver å starte

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Re: 9000 mister all strøm når jeg prøver å starte

Legg inn av EdHunter N815 » 08 mai 2014, 09:03

Med tanke på at ALT mister strømmen uten at batteriet belastes/tappes, så må det nødvendigvis være et veldig "sentralt" problem. Strømtyver/kortslutninger kan utelukkes tror jeg, når du har et så kraftig spenningsfall på øvrig anlegg ville det drept batteriet ganske kjapt.

Jeg ville begynt med måling i hodesikringsboks, det sitter to hovedsikringer/maxisikringer der som går til hhv. startrelè (50A) og tenningslås (60A). Mål spenning ut fra maxisikringene når bilen er strømløs, med tenning av. Så nær batteriet så bør måleverdiene være mer eller mindre de samme som når du måler rett på batteriet, ellers er det dårlig kontakt et sted.

Dersom spenningen er for lav her så ligger feilen i enten mellom batteri og sikringsboks eller i jordtilkobling. Jeg ville ikke utelukket at en kabel kan være "råtten" på innsiden, dette har jeg faktisk opplevd selv på 9000.
Hvis spenningen ikke dropper på hovedsikring så ligger feilen mellom denne og tenningslås et sted.

Koblingsskjema (se bort fra den tillagte bypass-koblingen):
http://i212.photobucket.com/albums/cc81 ... bypass.jpg
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Re: 9000 mister all strøm når jeg prøver å starte

Legg inn av Edward N812 » 08 mai 2014, 16:36

Hjertelig takk for alle ferske svar folkens, og takk for koblingsskjemaet, Ed. Et lite spørsmål til skjemaet: er det for høyrestyrte biler? Står blant annet at "in dashboard main relay board" er til venstre for rattstammen.
Jeg leita etter et startrele blant releene som ligger innenfor sikringene inni hanskerommet, men fant ingen? Kikka også i boksen hvor de store sikringene sitter. Hmmmm.

Jeg tror rett og slett jeg går løs på alle forslagene deres, i kronologisk rekkefølge, tror jeg har tid til det i kveld.

Forresten, Ed; det belaster batteriet, hvis jeg holder nøkkelen i startposisjon når jeg prøver å starte, og alt blacker ut. Faktisk tok dette kverken på et batteri, for jeg var for dum til å forstå hva som skjedde, så jeg prøvde og prøvde og prøvde :) Jeg mente bare å si at jeg har hele tiden hatt friske batterier å feilsøke med.
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Re: 9000 mister all strøm når jeg prøver å starte

Legg inn av EdHunter N815 » 09 mai 2014, 07:53

Edward N812 skrev:Hjertelig takk for alle ferske svar folkens, og takk for koblingsskjemaet, Ed. Et lite spørsmål til skjemaet: er det for høyrestyrte biler? Står blant annet at "in dashboard main relay board" er til venstre for rattstammen.
Jeg leita etter et startrele blant releene som ligger innenfor sikringene inni hanskerommet, men fant ingen? Kikka også i boksen hvor de store sikringene sitter. Hmmmm.
Det er mulig, jeg bare googlet ukritisk til jeg fant det som så ut som rett skjema. :P
Uansett så tror jeg at akkurat dette skjemaet er ganske identisk på "normale" biler også, en starter er en starter.
Edward N812 skrev:Forresten, Ed; det belaster batteriet, hvis jeg holder nøkkelen i startposisjon når jeg prøver å starte, og alt blacker ut. Faktisk tok dette kverken på et batteri, for jeg var for dum til å forstå hva som skjedde, så jeg prøvde og prøvde og prøvde :) Jeg mente bare å si at jeg har hele tiden hatt friske batterier å feilsøke med.
Da har nok jeg feiltolket litt. Hvis batteriet tappes så utvider det feilmulighetene betydelig med tanke på at du kan ha en seriøs kortslutning et sted... :(
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Ottar N398
Overload!!!
Innlegg: 1961
Registrert: 22 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: 398
Navn: Ottar Amdal
Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
Sted: Skjæveland

Re: 9000 mister all strøm når jeg prøver å starte

Legg inn av Ottar N398 » 09 mai 2014, 09:20

Du har ikke en skikkelig "irra" kabel et sted da? Ville gått over de tykke kablene fra batteriet å sett om det er gått hull på isolasjonen et sted. Dersom det kommer vann inn i disse tar det ikke lang tid før kobbermengden er betraktelig redusert :roll:
Og med en kraftig reduskjon i ledertverrsnittet vil du få varmgang og ennå dårligere ledeevne. Er enkelt å sjekke hvertfall..

Edit: Men kan vel ikke føre til at batteri dør, så er ikke så sannsynlig likevel :mrgreen:
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05

Brukeravatar
henrik
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 370
Registrert: 08 okt 2005, 16:43
Sted: Bodø

Re: 9000 mister all strøm når jeg prøver å starte

Legg inn av henrik » 09 mai 2014, 17:27

Ingvar lengre opp her er inne på fremgangsmåte jeg tror vil funke. Tap av spenning ved belastning er relatert til serdeles dårlig kontakt. Motstanden over feilstedet blir tilnærmet uendelig og spenningsfallet slukker batteriet. Begynn med å nappe vekk alt som er av sikringer og sett inn en og en til du finner kursen med synderen. Dersom dette dreper batterier snakker vi i tillegg om en kortslutning. Du kan holde en amperetang over ledningene fra pluss på agteriet å måle i innslagspunktet. Do mind at dersom spenningen faller helt i null så er det ei heller noen strøm som går. En annen ting er at om feilstrømmen er så stor at du faktisk dreper ett nytt fulladet batteri så er det noe som blir varmt, det skal være sikkert

Sent fra min HTC One via Tapatalk
Saab 9000 2.3 Turbo CSE, 94 @ 250 BHP <-- kondemnert :-(
Mazda 323, 92' Konevognen. (solgt)
Saab 9-5 Hot Aero, '02 @ 250 BHP
Saab 9000 2.0T, '97 @ 310 BHP

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12867
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: 9000 mister all strøm når jeg prøver å starte

Legg inn av Ingvar N629 » 09 mai 2014, 20:26

Intern kortslutning i selve starteren? Har vært ute for det på gamle 900en min (svarten), starteren på den fungerte forsåvidt, men det gikk konstant krypstrøm i den og det tappet batteriet temmelig kjapt. Hos deg bør den bli glovarm, hvis det er den.

Du finner nok ut av det med eliminasjonsmetoden som beskrevet tidligere.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 938
Registrert: 05 nov 2013, 23:08
Navn: Kato Herland
Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
Sted: Tromsø

Re: 9000 mister all strøm når jeg prøver å starte

Legg inn av Kato » 09 mai 2014, 23:05

Dersom du virkelig tømmer batteriet for energi uten at startmotoren er oppkoplet (som jo har ledninger med tverrsnitt for slik øvelse) uten å brenne tynnledninger/kabelbunter, er dette i seg selv et paradoks. På meg virker det som om det i så fall er strøm som går utenom alle sikringskretser, for selv en 30A - eller 60A – (om du så hadde) sikring ville ikke ha stusset lenge før den tok kvelden.

Oppstod dette fenomenet før – eller samtidig/etter med at du hadde ute girkassa?

Du fant ikke startreléet på skjema som det er lagt ut lenke til, så jeg refererer til at annet skjema, som gjelder startkretsen for 97 9K. Om dette er mer gyldig for din bil vet jeg selvfølgelig ikke, men det har i alle fall ikke startrelé: https://www.dropbox.com/s/8tv6o66ofznk6 ... 209000.pdf.
Skjemaet har jeg hacka fra Mr. President Putin, men det er scanna med Norton, som ikke ble skremt.

Jeg lenker også til skjema ”Power Distribution Circuit (2 of 3)”, som gir et godt bilde av hvordan tenningslåsen ”ser ut” i de forskjellige nøkkelposisjonene: https://www.dropbox.com/s/w3pdy0izrsh77 ... 203%29.pdf.

I fall din 93 9K er koplet noenlunde likt, så ser en at noen posisjoner er felles med start, uten at batteriet da dreneres. Slik jeg da ser det, må fenomenet traces med blikket festet på skjema for startkretsen. Selvfølgelig med forbehold om at det stemmer noenlunde med oppkopling i din 9000.

Jeg ville da ha startet med å kople fra tilkoplingspunktet 50, enten på tenningslåsen (helst) eller starteren – avhengig av hva som er lettest å komme til. Før start prøves, måles batterispenningen, og så ev. etter forsøk på start.

PS. Dette med å få ut skjema ser jeg er knotete, men det var alt jeg klarte :oops:
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2.

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Re: 9000 mister all strøm når jeg prøver å starte

Legg inn av Edward N812 » 10 mai 2014, 08:36

Må bare takke for at folk har engasjert seg seg såpass, igjen!
Jeg var altså ute her om dagen for å teste litt. Første jeg gjorde var å koble innslaget direkte på batteriet (som sto på bakken, kobla til hovednettet med startkabler. Til min overraskelse fyra bilen, for første gang på nesten et år nå. Satte tilbake den vanlige innslagsledningen, og jaggu starta ikke bilen med nøkkel også...

Så plutselig var feilen borte (igjen) og det var liten hensikt i å begynne å foreta seg ting for å feilsøke.

Satte det gode batteriet i bilen, prøvde å starte, men denne gangen uten hell. Prøvde med innslagsledningen min igjen, så jeg kunne se etter ting som røyk, eller lukte etter ting som lukta svidd. Jaggu kom det ikke en gnist ved minuspolen på batteriet. Dårlig kontakt der kan altså ha vært feilen hele tiden, men det skal sies at batteriklemma satt adskillig dårligere på dette nye batteriet, da det hadde en litt annen utforming.

Festa batteriklemma så godt jeg kunne, og igjen fyra bilen. Tok meg en lenge etterlengta kjøretur, som minte meg på alt annet som står på lista over ting å gjøre med bilen, og satte den fra meg. Starta og stoppa et par ganger til når jeg kom hjem.

Nå blir det nytt dedikert 9000-batteri, så jeg slipper å skru over fra omegaen hele tida, også kommer jeg til å bytte ut hovedminuskabelen med en ny og litt lengre en, med ny batteriklemme. Tror faktisk jeg har korta inn litt på den ledningen en gang i tida, men husker ikke hvorfor.

Kommer tilbake til dere hvis det viser seg at jeg ikke har funnet feilen allikevel
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12867
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: 9000 mister all strøm når jeg prøver å starte

Legg inn av Ingvar N629 » 10 mai 2014, 08:43

Bra du fikk fyr på den, men skjønner ikke at den feilen skal ha tatt kvelden på et batteri. Vi får håpe at batteriet som kveldet var dårlig, og at dette bare var et sammentreff.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Re: 9000 mister all strøm når jeg prøver å starte

Legg inn av Edward N812 » 10 mai 2014, 08:55

Ja, godt poeng, og det forsterker mistanken om at det ikke er det siste jeg ser av problemet. Men til neste gang har jeg i alle fall flere gode ting å prøve, og jeg starter med eliminasjonsmetoden...
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 938
Registrert: 05 nov 2013, 23:08
Navn: Kato Herland
Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
Sted: Tromsø

Re: 9000 mister all strøm når jeg prøver å starte

Legg inn av Kato » 10 mai 2014, 11:55

Jeg mener du kan håpe på at du er på rett spor. Du skrev jo selv: "Akkurat som en slik sikring som blir varm, og trenger å kjøles før den funker igjen.".

Setter du inn "et - batteri" her i stedet for "sikring", kan en nå i ettertid tenke seg at overgangsmotstanden i minuspolen har ført til stor varme lokalt rundt denne. Det er jo snakk om noen hundre ampere som rusler rundt her. Dette kan ha ført til permanent defekt - og/eller kontaktproblemer ved tilliggende celle. Ved dette siste vil jo kontakt, teoretisk, kunne regenerere etter en tid - slik at ny start kunne forsøkes. :worship:

Lykke til :)

EDIT: Men - dette at fenomenet oppstod når starteren ikke var montert høres nå litt mystisk ut, da.
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2.

Svar