Hjelp? oljelampe kommer og går?
Moderator: Moderatorer
-
- Innlegg: 3
- Registrert: 20 nov 2013, 20:35
Hjelp? oljelampe kommer og går?
Hei. Jeg har en saab turbo, som går helt greit, men når jeg kjører over lengre avstander opplever jeg at oljelampa begynner å lyse, og slukker, lyser og slukker osv.. den kan slukke for en periode for så å starte igjen.. merker ellers ingenting på bilen, bortsett fra, av og til når jeg gir mye gass, og slipper opp igjen, kommer det mye blå/grå røyk. det er ikke lenge siden siste oljeskift, men oljen ser veldig mørk ut og virker klumpete (gulaktige klumper). hva tror dere?
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1961
- Registrert: 22 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 398
- Navn: Ottar Amdal
- Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
- Sted: Skjæveland
Re: Hjelp? oljelampe kommer og går?
Hvilken bil er det snakk om? Kjøre en bil hvor oljelampa lyser er generelt aldri en god ide..
Høres ut som om enten turboen er gåen(blå røyk), eller toppakningen(gule klumper i olja).
Høres ut som om enten turboen er gåen(blå røyk), eller toppakningen(gule klumper i olja).
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05
9-5 Estate 2,0t M05
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6954
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Re: Hjelp? oljelampe kommer og går?
Gule klumper på peilepinnen betyr at veivhusventilasjonen er defekt og må byttes.
Oljen må da også byttes på nytt.
Om du ikke kan særlig mye om bilen, ta den inn på et verksted og få de til å se på det ASAP.
IKKE START MOTOREN FØR DETTE ER UTBEDRET
Få verkstedet til å ta ned bunnpanna og rengjøre den og silen. Få de samtidig til å sjekke rammelagrene at de ikke har gått for varme.
Om du er heldig kan du berge motoren, men i mange sine øyner er motoren din nå å betrakte som defekt og bør byttes.
Oljen må da også byttes på nytt.
Om du ikke kan særlig mye om bilen, ta den inn på et verksted og få de til å se på det ASAP.
IKKE START MOTOREN FØR DETTE ER UTBEDRET
Få verkstedet til å ta ned bunnpanna og rengjøre den og silen. Få de samtidig til å sjekke rammelagrene at de ikke har gått for varme.
Om du er heldig kan du berge motoren, men i mange sine øyner er motoren din nå å betrakte som defekt og bør byttes.
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Re: Hjelp? oljelampe kommer og går?
Jeg tror nok dessverre Robert har rett i det siste han sier, det er stor sannsynlighet for at motoren din er søppel.
Jeg har sagt det mange ganger her inne, og sier det igjen; les instruksjonsboken til bilen. Der står det veldig tydelig skrevet at om oljelampen kommer på skal motoren stanses umiddelbart, og ikke startes igjen før årsaken er funnet og utbedret.
Selv om den går av igjen etter en stund så betyr ikke det at du trygt kan fortsette. Å kjøre med lavt oljetrykk fører til totalhavari innen kort tid, og da snakker vi om sekunder og minutter heller enn timer og dager.
Jeg har sagt det mange ganger her inne, og sier det igjen; les instruksjonsboken til bilen. Der står det veldig tydelig skrevet at om oljelampen kommer på skal motoren stanses umiddelbart, og ikke startes igjen før årsaken er funnet og utbedret.
Selv om den går av igjen etter en stund så betyr ikke det at du trygt kan fortsette. Å kjøre med lavt oljetrykk fører til totalhavari innen kort tid, og da snakker vi om sekunder og minutter heller enn timer og dager.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1