Sportsunderstell på Vector.

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Helge
Overload!!!
Sted: Gaupen, Hedmark

Sportsunderstell på Vector.

Legg inn av Helge » 30 mai 2014, 11:24

Har en 03 Vector. 9-5 stv.
Syntes denne var litt lav.
Sjekket vin-nummer med Saab og de kunne fortelle at bilen er levert med sportsunderstell.
Betyr det at bilen har samme dempere, fjærer og stabstag som en Aero?
Eller finnes det forskjellige typer?
Saab var litt usikre.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.

little_e
2.0 bar
2.0 bar
Navn: Dag
Bil: 1990 Audi 100 TQ Sport Exk.

Re: Sportsunderstell på Vector.

Legg inn av little_e » 30 mai 2014, 11:29

Jeg har en MY05 9-5 Vector Sport, noe som betyr at den jo har sportsunderstell. Titter man i EPC ser man at det finnes forskjellige fargekoder for fjærer til sportsunderstell, men jeg har målt stabilisatorstagene foran og bak og jeg har de tykkeste.
...om det gjelder MY03 vet jeg ikke.
Dag Bøsterud
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 03 jun 2014, 18:44

Vector Sport betyr ikkje at den automatisk har sportschassis, det er ikkje standardutstyr på desse. Skinnet kan bedra osv, men "sport" selg ;)
Grunnen til forskjellig tjukkelsar på stabstag i EPC kjem av at det er forskjell på årsmodellar samt om du har estate/sedan. Samme med fjører, det er fks om du har sedan/estate om du har nivåreg eller ikkje osv som bestemmer fargekoden.

Sportschassis er sportschassis, om du vel det som tilvalg eller om det er standard (som på Aero). Einaste som har eit ekstra steg på sportschassis (ultra sportschassis) er 9-3 Turbo X.

Men til deg Helge, bilen din har nok samme oppsett som ein Aero av motsvarande årsmodell og type (karosseri evt med/utan nivåreg osv). Men eit velfungerande sportschassis er ikkje akkurat voldsomt lavt på en 9-5, set nok heller ein knapp på at fjørene er slitne.

Helge
Overload!!!
Sted: Gaupen, Hedmark

Legg inn av Helge » 03 jun 2014, 21:21

Bilen har ikke gått mer enn 160k.
Og er veldig tight og bra.
Så jeg tror ikke at understellet er slitent.
Bilen er ikke veldig lav. Den er bare litt lavere enn min gamle 2000 SE med standard understell.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.

little_e
2.0 bar
2.0 bar
Navn: Dag
Bil: 1990 Audi 100 TQ Sport Exk.

Legg inn av little_e » 03 jun 2014, 23:28

Hjelle, N6 skrev:Vector Sport betyr ikkje at den automatisk har sportschassis, det er ikkje standardutstyr på desse. Skinnet kan bedra osv, men "sport" selg ;)
Grunnen til forskjellig tjukkelsar på stabstag i EPC kjem av at det er forskjell på årsmodellar samt om du har estate/sedan. Samme med fjører, det er fks om du har sedan/estate om du har nivåreg eller ikkje osv som bestemmer fargekoden.

Sportschassis er sportschassis, om du vel det som tilvalg eller om det er standard (som på Aero). Einaste som har eit ekstra steg på sportschassis (ultra sportschassis) er 9-3 Turbo X.

Men til deg Helge, bilen din har nok samme oppsett som ein Aero av motsvarande årsmodell og type (karosseri evt med/utan nivåreg osv). Men eit velfungerande sportschassis er ikkje akkurat voldsomt lavt på en 9-5, set nok heller ein knapp på at fjørene er slitne.
..men jeg har forøvrig også fjærer som tilsier sportsunderstell.
..og da har jeg vel sportsunderstell - eller?
Dag Bøsterud
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 04 jun 2014, 00:10

little_e skrev:..men jeg har forøvrig også fjærer som tilsier sportsunderstell.
..og da har jeg vel sportsunderstell - eller?
Jada, men det er somsagt tilvalg på Vector Sport, ikkje standard som monge trur - men har du tilvalg "SCH" har du identisk understell som Aeromodellane.

Svar