Aften folkens,
Håper noen kan si noe om dette:
En kompis ser på en 9-5 som etter sigende har "litt gåen steppermotor til klimaanlegget, slik at det tok lenger tid å få den fra varm til kald enn normalt". For å vurdere pris/bud kunne det være kjekt med litt input her fra dere.
Så mine (våre) spørsmål blir da:
1. Hvordan styres anlegget og hvor sitter denne motoren (det er ikke den "hamstertredemølla" under frontruta/dashen?) Altså denne: https://www.youtube.com/watch?v=LUA5kzB87Qs
2. Er den knot å skifte (spes. om det ikke er den som vises i linken)?
3. Quanta costa denne delen? Sånn ca.
På forhånd takk for hjelpen!
Ventilasjonsanlegg og stepper-motor
Moderator: Moderatorer
- Saabfan
- 2.0 bar
- Innlegg: 951
- Registrert: 17 feb 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N1227
- Bil: Saab 9-5 AERO Estate
- Sted: Oslo
Ventilasjonsanlegg og stepper-motor
9-5 2.0t VECTOR ESTATE MY02 -> NÅ FULLBLODS AERO!
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05
9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05
9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner
Re: Ventilasjonsanlegg og stepper-motor
Hamstertredemølla er kupevifta. Her er en stegmotor: https://www.youtube.com/watch?v=Pqhmv3032R8
Ta forbehold om feil siden det er lenge siden jeg drev med dette sist, men 9-5 har vel 2 blandingsspjeld, en for fører og en for passasjer(er). Stegmotorene er små servoer som styrer spjeldene mellom kald- og varmluft, det skal sitte en på hver side av midtkonsollen. Tror det vanligvis er lenkearmer mellom stegmotor og spjeld som ryker, da disse er av plast, men da burde det også komme opp feilmld.
Skifte stegmotor tar vel en time eller to, mest fordi det kan være litt knotete å komme til.
Regner med en ny motor koster ett par hundrelapper, sikkert mulig å oppdrive på en vrakplass og.
Ta forbehold om feil siden det er lenge siden jeg drev med dette sist, men 9-5 har vel 2 blandingsspjeld, en for fører og en for passasjer(er). Stegmotorene er små servoer som styrer spjeldene mellom kald- og varmluft, det skal sitte en på hver side av midtkonsollen. Tror det vanligvis er lenkearmer mellom stegmotor og spjeld som ryker, da disse er av plast, men da burde det også komme opp feilmld.
Skifte stegmotor tar vel en time eller to, mest fordi det kan være litt knotete å komme til.
Regner med en ny motor koster ett par hundrelapper, sikkert mulig å oppdrive på en vrakplass og.