01 saab 9-3 skifte (motor, bremser osv) B235
Moderator: Moderatorer
-
- Innlegg: 10
- Registrert: 16 apr 2006, 13:26
01 saab 9-3 skifte (motor, bremser osv) B235
Hei, jeg har for hånden en 2001 saab 9-3 B205E med 160 000 på telleren. Hele bilen ble lakkert for 4 år siden og den er veldig pent holdt ellers, understell osv. Den har ganske nytt 3" eksos hele veien, nye dekk og 18" saab felger. Problemet er at den har stått uten bunnpanne i 3 år pga deffekt turbo, mekaniker som så på bilen sa at motoren var rustet fast, alle bremsene er også rustet fast. Turbo er også defekt. Jeg har eid bilen tidligere (før nåværende eier) og hatt mange fine opplevelser med den. Jeg merker at jeg savner bilen og at jeg har lyst til å fikse den opp. Planen er da å sette i en B235 men jeg må også ha ny turbo, bremser hele veien (fin mulighet for å kjøpe noe litt kraftigere) Bilen må jo selvfølgelig på eu, og er det da stor sjanse for at mye annet er ødelagt etter at bilen har stått så lenge? tenker på dempere bremserør osv. Er vell sjeldent at motornr blir sjekket på Eu? Jeg kan få kjøpe bilen for 5 000, men er usikker på om det er lønnsomt og fikse den. Ser prisene varierer veldig på disse bilene, men de fleste er gått langt og er ofte stygg i lakken. Hva tror dere bilen ville blitt verd hvis jeg hadde gjort alt som jeg har skrevet? En kompis har verksted til pg gjøre jobben, og han mente vi skulle klare det fint.
Hva jeg vet jeg må kjøpe.
Motor: fått pris på 7900 gått rett over 100k
Turbo: Kanskje Td04 er det beste alternativet
Forsterket clutch
Bremser: Slissede skiver pris?
Og ellers alt på Eu.
Estimert pris?
Hva annet trenger jeg ved motorbytte? Må vell ha ny ECU, hva med ledningsnett? Håper på nærmere 300hk i bilen så den må iallefall chippes.
På forhånd takk
Mvh
Saab savner.
Hva jeg vet jeg må kjøpe.
Motor: fått pris på 7900 gått rett over 100k
Turbo: Kanskje Td04 er det beste alternativet
Forsterket clutch
Bremser: Slissede skiver pris?
Og ellers alt på Eu.
Estimert pris?
Hva annet trenger jeg ved motorbytte? Må vell ha ny ECU, hva med ledningsnett? Håper på nærmere 300hk i bilen så den må iallefall chippes.
På forhånd takk
Mvh
Saab savner.
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: 01 saab 9-3 skifte (motor, bremser osv) B235
Jeg ville ha gått over den bruktmotoren grundig om jeg var deg, selv om km-stand er relativt lav så har det jo vært et problem med oilsludge på noen årganger av disse. Som et minimum må du ta ned bunnpanna, rense oljesila og måle opp registeret. Dersom motoren er fra 2004 eller nyere, så pass på å få med spjeldhuset og rør til veivhusventilasjonen. Som et tips kan det nevnes at det selges fabrikknye B235 temmelig rimelig om dagen.
Td04HL15T#5 er en passelig turbo, den kan makses ut på 300 hk om man bruker varianten som kom på 9-5 Aero MY06-> sammen med det største innsugsrøret, men jeg ville vel holdt meg i underkant av 300 hk på bensin, evt brukt 6er eksoshus. Du er uansett helt nødt til å montere en skikkelig intercooler for å kunne ta ut så mye.
Clutch fra 9-3 Viggen er bolt on.
Du kan montere frambremser fra Viggen eller MY00-01 9-5 Aero, disse passer rett på (skiver og kaliperholdere er det som er forskjellig fra de du har).
Kona har en MY02 9-3 som er bygd om til B235R med Viggen bremser, Viggen clutch++. Denne motoren bygde jeg opp fra bunn med smidde stempel, høyere kompresjon osv, den har effekt rundt det du tenker deg og prisen på dette ble vel rundt 25k i selvkost inkl en del andre deler da det ble tatt et røsk med motor, bremser og understell på en gang, men da fikk vi eksosanlegget gratis av en god venn som hadde dette liggende, og jeg brukte min egen programvare til ECU (mgmotor.no). Det ligger prosjekttråd for denne i prosjektdelen av forumet.
Motorledningsnettet trenger du ikke å gjøre noe med, men du må få programmert om ECU.
Td04HL15T#5 er en passelig turbo, den kan makses ut på 300 hk om man bruker varianten som kom på 9-5 Aero MY06-> sammen med det største innsugsrøret, men jeg ville vel holdt meg i underkant av 300 hk på bensin, evt brukt 6er eksoshus. Du er uansett helt nødt til å montere en skikkelig intercooler for å kunne ta ut så mye.
Clutch fra 9-3 Viggen er bolt on.
Du kan montere frambremser fra Viggen eller MY00-01 9-5 Aero, disse passer rett på (skiver og kaliperholdere er det som er forskjellig fra de du har).
Kona har en MY02 9-3 som er bygd om til B235R med Viggen bremser, Viggen clutch++. Denne motoren bygde jeg opp fra bunn med smidde stempel, høyere kompresjon osv, den har effekt rundt det du tenker deg og prisen på dette ble vel rundt 25k i selvkost inkl en del andre deler da det ble tatt et røsk med motor, bremser og understell på en gang, men da fikk vi eksosanlegget gratis av en god venn som hadde dette liggende, og jeg brukte min egen programvare til ECU (mgmotor.no). Det ligger prosjekttråd for denne i prosjektdelen av forumet.
Motorledningsnettet trenger du ikke å gjøre noe med, men du må få programmert om ECU.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- Innlegg: 10
- Registrert: 16 apr 2006, 13:26
Re: 01 saab 9-3 skifte (motor, bremser osv) B235
Takker for gode råd.
Nå vet jeg litt mer, har vært i kontakt med en selger via Finn.no og har fått disse prisene. Høres de fornuftig ut?
Har du fått problemer på eu kontroll med konebilen? tenker da på motoren? Turboen som står i bilen er en Garreth gt2860rs som jeg var virkelig fornøyd med, er dette noe og bruke eller er det td04 som er tingen?
Mvh Patrick
Jag har en sån motor som bara gått 10500 mil.
Som er OK i register kjedjer og i gått stand.
Pris för en sån motor er 7900 kr.
du får på handeln skälvstarter dynamo dyser +++++++ det som går og bruka
från dem motor pakka jag har.
Det må nokk till en aero klech om det skall klara mera HK / NM.
Jag kan nokk få tag i en brukt men bra Aero Clech för 1800 kr.
Sen må det ju till en Motor styr box = Aero + ca 220 Hk.Pris 1900 kr.
Vill du ha mera Hk = 270, kostar den styrboxen 6500 kr.
Og då må det till en AERO Turbo för 4500 kr.
Motorbyte = Jobben men nya olja og filter = 7500 kr.
En sån 2,0 T Motor du har i gått stand som gått 12300 mil kostar 6900 kr.
Nå vet jeg litt mer, har vært i kontakt med en selger via Finn.no og har fått disse prisene. Høres de fornuftig ut?
Har du fått problemer på eu kontroll med konebilen? tenker da på motoren? Turboen som står i bilen er en Garreth gt2860rs som jeg var virkelig fornøyd med, er dette noe og bruke eller er det td04 som er tingen?
Mvh Patrick
Jag har en sån motor som bara gått 10500 mil.
Som er OK i register kjedjer og i gått stand.
Pris för en sån motor er 7900 kr.
du får på handeln skälvstarter dynamo dyser +++++++ det som går og bruka
från dem motor pakka jag har.
Det må nokk till en aero klech om det skall klara mera HK / NM.
Jag kan nokk få tag i en brukt men bra Aero Clech för 1800 kr.
Sen må det ju till en Motor styr box = Aero + ca 220 Hk.Pris 1900 kr.
Vill du ha mera Hk = 270, kostar den styrboxen 6500 kr.
Og då må det till en AERO Turbo för 4500 kr.
Motorbyte = Jobben men nya olja og filter = 7500 kr.
En sån 2,0 T Motor du har i gått stand som gått 12300 mil kostar 6900 kr.
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: 01 saab 9-3 skifte (motor, bremser osv) B235
Link til prosjekttråden for konebilen, om du er interessert: viewtopic.php?f=25&t=34597
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: 01 saab 9-3 skifte (motor, bremser osv) B235
Du kan bruke Garretten du har, men da MÅ du ha software som passer for dette.
Du kan IKKE bruke 9-3 Aero programvare som du har fått tilbud om fra denne svensken, da 9-3 Aero har 2,0 motor og dette blir bare tull å bruke når du monterer en 2,3. Aero-clutchen som det snakkes om vet jeg ikke helt hva han mener med, bruk Viggen clutch. 1800 kr for en brukt clutch er jo uansett høl i huet. 7900 for en 235 motor som har gått 100k er også i overkant spør du meg.
Du kan IKKE bruke 9-3 Aero programvare som du har fått tilbud om fra denne svensken, da 9-3 Aero har 2,0 motor og dette blir bare tull å bruke når du monterer en 2,3. Aero-clutchen som det snakkes om vet jeg ikke helt hva han mener med, bruk Viggen clutch. 1800 kr for en brukt clutch er jo uansett høl i huet. 7900 for en 235 motor som har gått 100k er også i overkant spør du meg.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Re: 01 saab 9-3 skifte (motor, bremser osv) B235
Jeg ville aldri betalt 8000kr for en brukt motor når du får overhalte og fabrikknye fra 12-13.000kr i Norge.
Kjøper du fabrikkny fra Maptun koster den 16-17.000 levert på døren.
6500 for en ECU med 270 hk er ran på høylys dag. Du får samme boksen i Norge til halve prisen.
Husk på at alle svensker tror at vi nordmenn eier hver vår oljeplattform!
4500 for turbo er ok hvis den er overhalt.
Kjøper du fabrikkny fra Maptun koster den 16-17.000 levert på døren.
6500 for en ECU med 270 hk er ran på høylys dag. Du får samme boksen i Norge til halve prisen.
Husk på at alle svensker tror at vi nordmenn eier hver vår oljeplattform!
4500 for turbo er ok hvis den er overhalt.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.
99 9-3 Cab.
-
- Innlegg: 10
- Registrert: 16 apr 2006, 13:26
Re: 01 saab 9-3 skifte (motor, bremser osv) B235
Takker for god hjelp, jeg skal undersøke litt flere priser. Er det noen andre motorer som ville ha egnet seg bedre? Og hvordan blir det med fortolling hvis jeg fks bestiller hos Neo brothers.
Har fortsatt ikke bestemt meg for om jeg skal sette i gang dette prosjektet, vill ikke koste på den 30k og mange timer hvis jeg kun får 20 igjen for den.
Mvh Patrick
Har fortsatt ikke bestemt meg for om jeg skal sette i gang dette prosjektet, vill ikke koste på den 30k og mange timer hvis jeg kun får 20 igjen for den.
Mvh Patrick
Re: 01 saab 9-3 skifte (motor, bremser osv) B235
Det er ikke toll på bildeler/motor. Kun moms på motor og frakt.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.
99 9-3 Cab.
-
- Innlegg: 10
- Registrert: 16 apr 2006, 13:26
Re: 01 saab 9-3 skifte (motor, bremser osv) B235
Noen i Bergensområde som har lyst på en liten jobb? Kommer til å kjøpe en fabrikkny motor for 18k og tenker da kun på selve motorbytte.
Pm ved interesse.
Pm ved interesse.