EU-kontroll og ombygging

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
TiaZzz
Overload!!!
Medlemsnummer: N2392
Navn: Mathias Meisfjordskar
Bil: MY05 9-5
Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus

Re: EU-kontroll og ombygging

Legg inn av TiaZzz » 12 aug 2014, 09:09

Hjelle, N6 skrev:
TiaZzz skrev:Ikke vet jeg, men det betyr at man kan få problemer ved PKK.
Heilt klart, men en bør vel i etterpåklokskapens tegn kanskje ikkje velge eit verksted som er vant med å kontrollere pensjonistbilar med små motorar, då vil jo det meste virke "sprekt" og "chippa" ;)
Kan i den forbindelse drage historien (monge har sikkert høyrt den, men tek den fordi) om ein gong eg vart stoppa i utekontroll av vegvesenet og kontrolløren meinte eg hadde alt for høg lyd frå eksosen på tomgong. På en utekontroll går jo dette på skjønn sidan det ikkje finns måleutstyr. Greit nok, eg hadde på det tidspunkt en singel Maptun-eksos, men lyd på tomgong er jo nesten likt med eit originlanlegg. Då spurte eg kontrolløren om det kanskje ikkje er sånn at en 2.3 liter med 250hk har litt grovare eksos enn en vanlig Golf? Jo, han måtte jo vedgå at det nok var tilfelle, og det vart ikkje noko meir snakk om det.
Poenget mitt er uansett at solenge det er skjønn inne i bildet tek en nok vurderingar utifrå kva en er vand med. Mykje som kan løyse seg med litt saklige argument og diskusjon, både med vegvesenet og ikkje minst ved PKK.
Dette forutsetter at du har "rett" i utgangspunktet. I mitt tilfelle så reagerte NAF på at bilen står registrert med 150 hester, men oppførte seg mer lik en Aero. Det kan man vel ikke klandre NAF for, for sannheten er jo at effekten i bilen er langt fra original. Ikke mange argumentene jeg kommer på for å krangle på det, og ikke ville det hjulpet heller da NAF ikke tillater lekfolk i hallen sin og resultatet fra testen var levert da fyren kom til meg.
Saabfan skrev: Enig! Tror dette varierer veldig. På plussauto på Lade i Trondheim testkjørte de ikke bilen, men hadde en relativt avansert bukk som kunne bevege seg brått i de fleste retninger for å teste foringer etc. Kanskje de som ikke har dette testkjører i mangel av mer morderne teknologi?
NAF på Lillestrøm har dette også. Jeg tror heller jeg vil anklage NAF Lillestrøm for å gjøre en god jobb. Det skal sjekkes etter trim på PKK. NAF Lillestrøm fanget dette opp. Det er feil at vi klandrer NAF for dette, selv om det er merarbeid for flere av oss.

Jeg ville ha en god test av bilen, spesielt bremser da jeg hadde totaloverhalt dem. Generelt så er jeg bare sånn passe fornøyd med Ola Dunk bilverksted AS og deres PKK så jeg leverte den inn hos NAF. Dette med viten om at jeg kunne "åka fast". Det er på mange måter et kvalitetstegn at NAF fanget opp også dette, men det betyr nok at jeg må finne på alternativer til neste kontroll.

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: EU-kontroll og ombygging

Legg inn av Hjelle, N6 » 12 aug 2014, 11:52

TiaZzz skrev: Dette forutsetter at du har "rett" i utgangspunktet. I mitt tilfelle så reagerte NAF på at bilen står registrert med 150 hester, men oppførte seg mer lik en Aero. Det kan man vel ikke klandre NAF for, for sannheten er jo at effekten i bilen er langt fra original. Ikke mange argumentene jeg kommer på for å krangle på det, og ikke ville det hjulpet heller da NAF ikke tillater lekfolk i hallen sin og resultatet fra testen var levert da fyren kom til meg.
Sjølvsagt, det er eit poeng eg oversåg ;)

Svar