Hei
Jeg kjøpte en Saab 9-3 i forrige uke og er svært fornøyd med den. Men i går så skjedde det noe rart. Skulle ta en tur ut om kvelden og da var radioen død. Skrudde og trykket både her og der, men til ingen hjelp.
Når jeg brukte blinklyset så kom det jo en tydelig kneppelyd. Den er også nå borte.
Leste noe om at når telefonen er aktivisert så blir radioen mute...Og at det finnes en bryter, men hvor er den?
Håper noen kan hjelpe meg med dette.
Radioen stum
Moderator: Moderatorer
- Kato
- 2.0 bar
- Navn: Kato Herland
- Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
- Sted: Tromsø
Re: Radioen stum
Du bør nok komme opp med modellår, og gjerne utgave, så vil det kanskje dukke opp noen forslag her. Det ser for meg ut som om det er en 2003 - 2006 modell som dette gjelder, og da kan det være krøll med (enheter på) den optiske busen.
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2. Solgt 2018.
Det er en 2004 modell. 1,8 Vector. (150hk)
Og ryggesensoren fungerer heller ikke. Alt er stumt.
Litt rart, fordi jeg kjørte en lengre tur i går og da var alt i orden. Bilen sto deretter i garasjen noen timer og da jeg kom ut så var alt dødt.
Litt rart, fordi jeg kjørte en lengre tur i går og da var alt i orden. Bilen sto deretter i garasjen noen timer og da jeg kom ut så var alt dødt.
Begynn med å sjekke sikringer.
Hvis alle er hele tar du deg en tur til en Saab-forhandler eller noen med Tech2.
Hvis radien er i mute, så burde det stå på displayet.
Hvis alle er hele tar du deg en tur til en Saab-forhandler eller noen med Tech2.
Hvis radien er i mute, så burde det stå på displayet.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.
99 9-3 Cab.
- Kato
- 2.0 bar
Ryggesensor som sådan fungerer nok, men lyden fra denne og "tikk-tokk" fra retningsviser blir begge formidlet til høytalere via radioen (EHU). Avhengig av hvilket av tre (originale) lydanlegg som er i denne bilen, har du vel et display ved knappene som styrer radioen. Dersom det er "bilde" på denne skjermen, er felles sikring (#14 i instrumentpanelet) for denne og radio ok. Radio er knyttet sammen med andre enheter på den optiske (ring-)busen, og i fall radioen eller en av de andre enhetene svikter, går hele sløyfa ned.klaus skrev:Det er en 2004 modell. 1,8 Vector. (150hk)
Jeg har sjekket sikringene og de virker ok.
Radiodisplayet er helt svart.
Jeg er helt ny på Saab og vel.. har lest litt...er det denne amp1 som er defekt?
Radiodisplayet er helt svart.
Jeg er helt ny på Saab og vel.. har lest litt...er det denne amp1 som er defekt?
- Kato
- 2.0 bar
Ikke nødvendivis, det kan som nevnt være én av de andre enhetene på O-bus som har gått ned, og som da stopper all informasjon. Hvor mange enheter som er i din bil er gitt av hvilket system som er montert eller ev. modifisert. AMP1 kan det være, ettersom den ligger utsatt til for å bli skadet av fukt. Denne ligger jo også lettest til dersom man vil sjekke om det er lys i fiberen inn til denne, og vet da at i alle fall noe fungerer i "ringen". Vær i så fall forsiktig, ettersom omgang med lyset må håndteres iht. som for laser klasse 1. Rett gjerne fiber mot et hvitt papir eller hold den langt unna øyne.
Du har kanskje funnet tråden viewtopic.php?f=37&t=41992, som i utgangspunktet ligner litt på ditt tilfelle, og som har en nyttig lenke til hvordan audio- og O-bus systemet er bygget opp.
Ellers er utlesing av feilkoder den rette veien å gå, slik Helge sier, dersom en ikke går i gang med sjekk av fiberlys inn til - eller "masseutskifting" av enheter, etter cut-and-try metoden.
Har du liv i SID, slik som visning av temperatur og klokke?
Du har kanskje funnet tråden viewtopic.php?f=37&t=41992, som i utgangspunktet ligner litt på ditt tilfelle, og som har en nyttig lenke til hvordan audio- og O-bus systemet er bygget opp.
Ellers er utlesing av feilkoder den rette veien å gå, slik Helge sier, dersom en ikke går i gang med sjekk av fiberlys inn til - eller "masseutskifting" av enheter, etter cut-and-try metoden.
Har du liv i SID, slik som visning av temperatur og klokke?
Takk for tips.
Jo det er liv i SID.
Jo det er liv i SID.