Motorbygging Saab 9-5

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
EStenseth
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 36
Registrert: 12 okt 2013, 11:49
Bil: 1999 Saab 9-5 2.0t SE
Sted: Dalsbygda

Motorbygging Saab 9-5

Legg inn av EStenseth » 06 aug 2014, 22:19

Hei! :D
Har startet et prosjekt på min 99 9-5 2.0t. Planen er å bruke blokk med stempler og veiv fra 9000 (2.0t, T5, B204) og resten fra min 9-5 (T7, B205). Jeg fikk kjøpt komplett 9000 motor som jeg nå har ribbet ned til det jeg skal bruke.
Jeg har i første omgang noen sprøsmål. Tenker å bytte stempelringer, veivlager, rammelager og aksiallager når jeg først har den demontert og motoren er gått 208000km, ettersom jeg har forstått det er disse lik på begge motorene. Jeg bruker b204 toppakning, siden man må dreie ned stempler hvis man skal bruke toppakning i fra b205?
Jeg bytter clutch med det samme og lurer på om jeg skal kjøpe til b204 eller b205? hvilken motor burde jeg bruke svinghjulet i fra?
Lurer også på om det er nødvendig å bytte ventilteninger, motoren med toppen jeg skal bruke har gått 225000 km. er dette evt. vanskelig og skifte ut?
Strekkbolter, balansekjede, registerkjede, alle pakinger i toppdel og bunndel blir også skiftet.
Flere ting jeg brude være obs på? evt. tips?


Svar mottas med takk! :)

little_e
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 661
Registrert: 31 des 2010, 10:11
Navn: Dag
Bil: 1990 Audi 100 TQ Sport Exk.

Re: Motorbygging Saab 9-5

Legg inn av little_e » 06 aug 2014, 22:31

T7-toppakningen er jo langt mer holdbar enn T5-pakningen, så det vil jo være å anbefale å dreie ned T5-stemplene (1,1 mm om jeg ikke husker feil) og bruke toppakning fra T7.
Dag Bøsterud
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Motorbygging Saab 9-5

Legg inn av Ingvar N629 » 07 aug 2014, 07:23

Svinghjulet tar du naturligvis fra B205-motoren, clutch likeså. Bytter du ringer MÅ blokka hones med børste. Sjekk at ventilene i toppen er tette, mest sannsynlig har du en liten lekkasje på en eller flere og da må du slipe ventiler og frese seter, noe jeg forsåvidt hadde gjort uansett. Ventiltettingene tas da samtidig.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

EStenseth
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 36
Registrert: 12 okt 2013, 11:49
Bil: 1999 Saab 9-5 2.0t SE
Sted: Dalsbygda

Re: Motorbygging Saab 9-5

Legg inn av EStenseth » 19 aug 2014, 21:12

Noen som kan gi meg et nøyaktig mål på hvor mye stempelet skal dreies ned? Tenkte jeg skulle ha RS motor til å gjøre jobben.
Må man hone med børste eller funker det med vanlig honer med 2 klosser/steiener? :)

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Motorbygging Saab 9-5

Legg inn av Ingvar N629 » 20 aug 2014, 09:32

1,1 mm fra kant.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Svar