problemer med starting, 9000 2.3 turbo

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
iceturbo
Innlegg: 5
Registrert: 19 aug 2014, 19:20

problemer med starting, 9000 2.3 turbo

Legg inn av iceturbo » 19 aug 2014, 19:34

Hei har en 94 9000 2.3 turbo 200hk

noen ganger når e skal starte bilen så står bare engine lampa å blinker, også klikker det bare i bypass ventilen og i ett eller annet under spjelhuset. må vri av å på tenningen noen ganger til det slutter å klikke, så kan e starte bilen å da sviver den som den skal å har aldri stoppa under kjøring, har sjekka for feilkoder da fikk e opp lufttemp sensor og tps, har bytta dette å ingen forkjell.

noen som har noe erfaringer med dette? takk veldig for hjelpen :)

iceturbo
Innlegg: 5
Registrert: 19 aug 2014, 19:20

Re: problemer med starting, 9000 2.3 turbo

Legg inn av iceturbo » 22 aug 2014, 06:26

ingen som vet?

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: problemer med starting, 9000 2.3 turbo

Legg inn av Ingvar N629 » 22 aug 2014, 07:00

Hvor mange ganger blinker lampa? Har du TCS på bilen?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

iceturbo
Innlegg: 5
Registrert: 19 aug 2014, 19:20

Re: problemer med starting, 9000 2.3 turbo

Legg inn av iceturbo » 22 aug 2014, 15:35

den blinker konstant, og slutter ikke før e slår av tenningen å prøver igjen, åssen ser e om e har TCS ?

Helge
Overload!!!
Innlegg: 1675
Registrert: 31 aug 2008, 20:21
Sted: Gaupen, Hedmark

Re: problemer med starting, 9000 2.3 turbo

Legg inn av Helge » 22 aug 2014, 18:02

Du har en bryter det står TCS på.
TCS er antispinn/tractioncontrol.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: problemer med starting, 9000 2.3 turbo

Legg inn av Ingvar N629 » 22 aug 2014, 19:36

Regner med at Check engine-lampa blinker et antall korte blink, så et langt, og så flere korte igjen. Tell de korte, det forteller om feilkodegruppen.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

iceturbo
Innlegg: 5
Registrert: 19 aug 2014, 19:20

Re: problemer med starting, 9000 2.3 turbo

Legg inn av iceturbo » 23 aug 2014, 02:14

Helge skrev:Du har en bryter det står TCS på.
TCS er antispinn/tractioncontrol.
aha, nei det har e ikke :)

iceturbo
Innlegg: 5
Registrert: 19 aug 2014, 19:20

Re: problemer med starting, 9000 2.3 turbo

Legg inn av iceturbo » 23 aug 2014, 02:26

Ingvar N629 skrev:Regner med at Check engine-lampa blinker et antall korte blink, så et langt, og så flere korte igjen. Tell de korte, det forteller om feilkodegruppen.
Den blinker konstant, ingen stopp, også veldig fort, og i samme takt som ett eller annet med spjeld området, når e har slått av å på tenningen nok ganger og den har "stablisert" seg, også setter den i drive og slår på tenningen, kan e ta å lese av feilkodene, og akkurat nå er det ingen feilkoder.

Som sakt så klikker det i ett eller annet rundt spjeldet en plass, virker som det er under, ikke tps'en, og det klikker i bypass ventilen, den stopper når e drar ut kontakten, fortsetter når e tar i kontakten igjen, men kan ikke starte fordeom. Må alikavell slå av å på tenningen noen ganger før det stopper, også kan e starte bilen. verst når den er kald, da må e vri om mange ganger, når den er varm så er det mindre sjangser for att det skjer.

Stusser veldig over hva dette kan være

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: problemer med starting, 9000 2.3 turbo

Legg inn av Ingvar N629 » 23 aug 2014, 11:39

Sånn å forstå. Sjekk kortslutninger (ødelagt kabelisolasjon eller internt i komponenter), spenning og jord på rette plasser (mål).
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: problemer med starting, 9000 2.3 turbo

Legg inn av Tor N12 » 23 aug 2014, 21:15

Det eneste som ligger under spjeldhuset på en 9000 Turbo er tomgangsmotoren. Jeg ville testet med å skifte ut hovedrele'et til tenning/innsprøytning. Hvis du har hanskerom på bilen din så tar du dette ut og løsner de to skruene som gjør at sikringholderen kommer ned, da ser du rele'ene på oversiden. På toppen av hanskerommet så ser du også en forklaring på hvilke rele'er som går til hva- Hvis du ikke har hanskerom (men airbag på pasasjersiden) så er det bare å nappe ned dekselet over fotbrønnen og skru ut de to skruene som gjør at sikring/releholder kommer ned.
Du kan teste rele'et med å bytte det med f.eks det som sitter på signalhornet.

Det er heller ikke uvanlig at selve tenningsbryteren blir slitt ;)
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: problemer med starting, 9000 2.3 turbo

Legg inn av Hjelle, N6 » 26 aug 2014, 17:06

Helge skrev:Du har en bryter det står TCS på.
TCS er antispinn/tractioncontrol.
Ikkje nødvendigvis, dei tidligaste 9000 med TCS hadde ikkje brytar. Fks hadde eg en M91 Turbo S som ikkje hadde.

Svar