Tikkende magnetventil og900
Moderator: Moderatorer
- turbomac
- Grunnladetrykk
- Navn: happy h
- Bil: 0g900 87 t8, 9-5,90,boble1300
- Sted: der grasset har sluttet å gro
Tikkende magnetventil og900
magnet ventil min foran på radiatoren min driver å lager ett ordentelig leven noen ganger . holder på å feilsøke detta her men har merket meg att når den holder ett jæv leven så trår jeg på bremsepedalen så stopper den å bråke . er detta normalt da?
detta er en t8 87 model 900 foresten.

-
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N1121
- Navn: Arve Hanssen
- Bil: 99
- Sted: Trondheim
Re: apc rart
Bremselyset er koblet til APC, som gir signal til magnetventil så man får bare max GLT. Kan være jordingsfeil på magnetventilen, sjekk om jordingen sitter godt imot noe metall.
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
Re: apc rart
Om magnetventilen tikker konstant, er det noe galt. Når den tikker vil bilen bare få grunnladetrykk, som na_X sier.
Det er vel to grunner til at denne kan tikke. Når APC-systemet registrerer tenningsbank skal den tikke for å senke ladetrykket til GLT. I tillegg mener jeg den skal begynne å tikke når du trår på bremsepedalen, og fortsette å klikke en liten stund etterpå. Det er ikke noe rart med om du hører den tikke av og til når du kjører, men om det skjer uten at du har vært borti bremsa er det nok ugler i mosen.
Det er vel to grunner til at denne kan tikke. Når APC-systemet registrerer tenningsbank skal den tikke for å senke ladetrykket til GLT. I tillegg mener jeg den skal begynne å tikke når du trår på bremsepedalen, og fortsette å klikke en liten stund etterpå. Det er ikke noe rart med om du hører den tikke av og til når du kjører, men om det skjer uten at du har vært borti bremsa er det nok ugler i mosen.
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Re: Tikkende magnetventil og900
Ta en sjekk på bremselysbrytaren (lokalisert like over bremsepedalen). Er ofte der problemet med tikkande magnetventil ligg, sidan det ligg en funksjon i APC om at når en trør inn bremsepedalen skal bilen gå på GLT. Den skal klikke en gong når du tør på bremsa, om den ligg og smett fleire gongar er det noko gale.
- Skaten N671
- 2.0 bar
- Medlemsnummer: N671
- Bil: Saab 900 Aero
- Sted: Tysnes
Er det med motoren i gang den tikker, eller med tenninga på uten motoren i gang?
Viss du setter tenninga på on (siste hakk før start), og magnetventilen tikker, prøver apc'en å regulera trykket pga ein av følgende ting:
- tenningsbank (feil på bankesensor?)
- ladetrykk over grunnladetrykk (def eller brudd i mapsensor-krets?)
- motorturtall over 2300 rpm (turtall der apc begynner å regulera ladetrykket)
Apc'en skal ikkje få info om nåken av desse faktorane når motoren ikkje går, så det er mest sannsynleg feil på ein av overståande faktorer
Viss du setter tenninga på on (siste hakk før start), og magnetventilen tikker, prøver apc'en å regulera trykket pga ein av følgende ting:
- tenningsbank (feil på bankesensor?)
- ladetrykk over grunnladetrykk (def eller brudd i mapsensor-krets?)
- motorturtall over 2300 rpm (turtall der apc begynner å regulera ladetrykket)
Apc'en skal ikkje få info om nåken av desse faktorane når motoren ikkje går, så det er mest sannsynleg feil på ein av overståande faktorer
'82 Saab 99
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5
- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5
- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"
- turbomac
- Grunnladetrykk
- Navn: happy h
- Bil: 0g900 87 t8, 9-5,90,boble1300
- Sted: der grasset har sluttet å gro
tusen takk for innspill . har fått takk i en turbotrykk måler som jeg ta å sjekke grunnlade trykket først . har ikke fått sett på bryteren på bremse pedalen ennå .må ta en ting av gangen . når det tikker som værst så kan jeg trå lett på bremsen så forsvinner tikkinga når jeg da slipper opp pedalen fortsetter den å tikke . detta skjer når bilen går. får feil søkke litt mere i kveldinga ,men kom gjerne med mere innspill. fæslig bra med ett forum som detta her 

- Vangen N622
- 2.0 bar
- Medlemsnummer: 622
- Navn: Marius Vangen
- Sted: Harstad
Hadde samme problemet en gang, og det gikk så langt at jeg skaffet meg en ekstra magnetventil. Men jeg ble ganske flau da jeg fant ut at det ikke var skikkelig kobling mellom kontakten til apc boks, og selve boksen. Så du kan jo prøve å spraye med 5-56 eller lignende elektrorens eller hva det heter, og se om det gir seg.
Saab er livet! 

- trygvesorli
- Grunnladetrykk
- Medlemsnummer: N2759
- Navn: Trygve N2759
- Bil: 1987 – 900 T8 2d
- Sted: Sarpsborg
- Kontakt:
Jeg har akkurat samme problem. Fant du ut av dette?turbomac skrev:tusen takk for innspill . har fått takk i en turbotrykk måler som jeg ta å sjekke grunnlade trykket først . har ikke fått sett på bryteren på bremse pedalen ennå .må ta en ting av gangen . når det tikker som værst så kan jeg trå lett på bremsen så forsvinner tikkinga når jeg da slipper opp pedalen fortsetter den å tikke . detta skjer når bilen går. får feil søkke litt mere i kveldinga ,men kom gjerne med mere innspill. fæslig bra med ett forum som detta her