Feilkode P0134, SAAB 9-5 2000 mod
Moderator: Moderatorer
- Jenskp
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 87
- Registrert: 10 apr 2012, 01:29
- Medlemsnummer: N2393
- Bil: Saab 9-5 2.3t, '00 @270hk
- Sted: Stjørdal
Feilkode P0134, SAAB 9-5 2000 mod
Har i den siste tiden fått feilkode P0134 under vanlig kjøring. Har prøvd å slette feilkoden, men den kommer tilbake innen 5 min. Motoren responderer dårligere ved høyere turtall (over 2500 rpm), og er ikke like frisk som før feilkoden oppstod.
Har byttet lambdasensor, tennkassett og tennplugger i den seneste tiden. Veivakselsensor er byttet for ca. 1 mnd siden. Vakuumslanger er også byttet for ca. 1 år siden. Har gått tom for forslag til ting å feilsøke på. Noen som er løsningsorientert, eller har vært borti lignende tidligere?
Bilen er en SAAB 9-5 2000 modell. Motor 2.3t, gått ca 25 000km (ble byttet for ca. 1.5 år siden til fabrikkny). Veivhusventilasjonen er av nyeste sort, større og ny turbo (TD04 og det store innløpsrøret). Ny og større intercooler er også montert, samt spjeldhus i samme omgang som motoren. HK på bilen er ca. 270-280. Regelmessig bytte av olje, og samtlige filtre på max hver 10 000km.
Har byttet lambdasensor, tennkassett og tennplugger i den seneste tiden. Veivakselsensor er byttet for ca. 1 mnd siden. Vakuumslanger er også byttet for ca. 1 år siden. Har gått tom for forslag til ting å feilsøke på. Noen som er løsningsorientert, eller har vært borti lignende tidligere?
Bilen er en SAAB 9-5 2000 modell. Motor 2.3t, gått ca 25 000km (ble byttet for ca. 1.5 år siden til fabrikkny). Veivhusventilasjonen er av nyeste sort, større og ny turbo (TD04 og det store innløpsrøret). Ny og større intercooler er også montert, samt spjeldhus i samme omgang som motoren. HK på bilen er ca. 270-280. Regelmessig bytte av olje, og samtlige filtre på max hver 10 000km.
M00 Saab 9-5 2.0t stv
Re: Feilkode P0134, SAAB 9-5 2000 mod
Tja... Ledningsnett til lambda. Vannsidig frieksos. Hvilken av lambdaene er d du har byttet. Er vel vanligst med fjuskende fremre på den koden.. Feilkoden henviser vel til feil motstand/gal signalspenning over lambda så vidt jeg husker. Hatt den selv en gang på en tidligere bil faktisk.
Saab 9000 2.3 Turbo CSE, 94 @ 250 BHP <-- kondemnert
Mazda 323, 92' Konevognen. (solgt)
Saab 9-5 Hot Aero, '02 @ 250 BHP
Saab 9000 2.0T, '97 @ 310 BHP
Mazda 323, 92' Konevognen. (solgt)
Saab 9-5 Hot Aero, '02 @ 250 BHP
Saab 9000 2.0T, '97 @ 310 BHP
- Jenskp
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 87
- Registrert: 10 apr 2012, 01:29
- Medlemsnummer: N2393
- Bil: Saab 9-5 2.3t, '00 @270hk
- Sted: Stjørdal
Re: Feilkode P0134, SAAB 9-5 2000 mod
Mulig å gå over ledningsnett til lambda. Mesteparten av ledningene er vel pakket inn i strømpe, så må vel splitte den for å sjekke ledningene?
Byttet den fremre lambdasensor, den som er like etter manifold. Virket bra en stund etter den ble byttet, ca. 2mnd. Kan jo selvsagt være gåen igjen. Ser i displayet til SID at lambda viser "0". Vet ikke om dette betyr at lambda ikke fungerer?
Byttet den fremre lambdasensor, den som er like etter manifold. Virket bra en stund etter den ble byttet, ca. 2mnd. Kan jo selvsagt være gåen igjen. Ser i displayet til SID at lambda viser "0". Vet ikke om dette betyr at lambda ikke fungerer?
M00 Saab 9-5 2.0t stv
Re: Feilkode P0134, SAAB 9-5 2000 mod
Å nåde om du har kjøpt lambda på tviltema nå;)
Saab 9000 2.3 Turbo CSE, 94 @ 250 BHP <-- kondemnert
Mazda 323, 92' Konevognen. (solgt)
Saab 9-5 Hot Aero, '02 @ 250 BHP
Saab 9000 2.0T, '97 @ 310 BHP
Mazda 323, 92' Konevognen. (solgt)
Saab 9-5 Hot Aero, '02 @ 250 BHP
Saab 9000 2.0T, '97 @ 310 BHP
- Kato
- 2.0 bar
- Innlegg: 940
- Registrert: 05 nov 2013, 23:08
- Navn: Kato Herland
- Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
- Sted: Tromsø
Re: Feilkode P0134, SAAB 9-5 2000 mod
Iht. WIS gjelder P0134 fremre sensor (tilsvarende DTC for bakre er P0140), ja, og med følgende tekst: "O2S Circuit. No Activity Detected. Sensor 1". Dette samsvarer vel med din observasjon av SID, ettersom utgangen kan gå opp til 2V. WIS har også en note om at sensorer av Bosch type LSF 4.7 ikke må brukes der - LSH2SP benyttes.
Det kan altså være selve sensoren som forårsaker problemet, men også dårlig kontakt eller brudd i ledninger.
I fall du heller vil "ohme" ledningene fra sensor mot pluggen i Trionic, kan oversikt over aktuelle pinner skaffes.
Det kan altså være selve sensoren som forårsaker problemet, men også dårlig kontakt eller brudd i ledninger.
I fall du heller vil "ohme" ledningene fra sensor mot pluggen i Trionic, kan oversikt over aktuelle pinner skaffes.
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2. Solgt 2018.
Re: Feilkode P0134, SAAB 9-5 2000 mod
+1 kato
Saab 9000 2.3 Turbo CSE, 94 @ 250 BHP <-- kondemnert
Mazda 323, 92' Konevognen. (solgt)
Saab 9-5 Hot Aero, '02 @ 250 BHP
Saab 9000 2.0T, '97 @ 310 BHP
Mazda 323, 92' Konevognen. (solgt)
Saab 9-5 Hot Aero, '02 @ 250 BHP
Saab 9000 2.0T, '97 @ 310 BHP
- Jenskp
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 87
- Registrert: 10 apr 2012, 01:29
- Medlemsnummer: N2393
- Bil: Saab 9-5 2.3t, '00 @270hk
- Sted: Stjørdal
Re: Feilkode P0134, SAAB 9-5 2000 mod
Nei, det har jeg ikke gjort. Det ble kjøpt fra Bosch, men lurer på om det kunne ha vært en dårlig avgjørelse.henrik skrev:Å nåde om du har kjøpt lambda på tviltema nå;)
Jeg skal bytte til original lambdasensor først, for å se om det bedrer problemet, deretter er det mulig jeg etterspør oversikt over aktuelle pinner for "ohming".Kato skrev:Iht. WIS gjelder P0134 fremre sensor (tilsvarende DTC for bakre er P0140), ja, og med følgende tekst: "O2S Circuit. No Activity Detected. Sensor 1". Dette samsvarer vel med din observasjon av SID, ettersom utgangen kan gå opp til 2V. WIS har også en note om at sensorer av Bosch type LSF 4.7 ikke må brukes der - LSH2SP benyttes.
Det kan altså være selve sensoren som forårsaker problemet, men også dårlig kontakt eller brudd i ledninger.
I fall du heller vil "ohme" ledningene fra sensor mot pluggen i Trionic, kan oversikt over aktuelle pinner skaffes.
M00 Saab 9-5 2.0t stv
- Jenskp
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 87
- Registrert: 10 apr 2012, 01:29
- Medlemsnummer: N2393
- Bil: Saab 9-5 2.3t, '00 @270hk
- Sted: Stjørdal
Re: Feilkode P0134, SAAB 9-5 2000 mod
Byttet til en brukt original lambdasensor fra en 2.0T Saab 9-5. Ser da at det kommer verdier på lambda i SID. Disse varierer endel (noe de kanskje skal gjøre), men finnes det noen referanser å gå ut ifra der? Nor som forteller at verdiene til lambda i SID stemmer? Feilkoden kom uansett bort !Kato skrev:...
Det kan altså være selve sensoren som forårsaker problemet, men også dårlig kontakt eller brudd i ledninger.
...
M00 Saab 9-5 2.0t stv
Re: Feilkode P0134, SAAB 9-5 2000 mod
D ante meg;) bra med feilkodefri bil:)
Saab 9000 2.3 Turbo CSE, 94 @ 250 BHP <-- kondemnert
Mazda 323, 92' Konevognen. (solgt)
Saab 9-5 Hot Aero, '02 @ 250 BHP
Saab 9000 2.0T, '97 @ 310 BHP
Mazda 323, 92' Konevognen. (solgt)
Saab 9-5 Hot Aero, '02 @ 250 BHP
Saab 9000 2.0T, '97 @ 310 BHP
- Kato
- 2.0 bar
- Innlegg: 940
- Registrert: 05 nov 2013, 23:08
- Navn: Kato Herland
- Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
- Sted: Tromsø
Re: Feilkode P0134, SAAB 9-5 2000 mod
Kanskje hjelper dette diagrammet, som gjelder en Bosch LSF 4.7 sensor (sonde), litt på:
Stor dråpe symboliserer feitere blanding = høyere spenning.
Stor dråpe symboliserer feitere blanding = høyere spenning.
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2. Solgt 2018.
- Jenskp
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 87
- Registrert: 10 apr 2012, 01:29
- Medlemsnummer: N2393
- Bil: Saab 9-5 2.3t, '00 @270hk
- Sted: Stjørdal
Re: Feilkode P0134, SAAB 9-5 2000 mod
Flott dette. Hvor ser du spenning, eventuelt måler den?
M00 Saab 9-5 2.0t stv
- Kato
- 2.0 bar
- Innlegg: 940
- Registrert: 05 nov 2013, 23:08
- Navn: Kato Herland
- Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
- Sted: Tromsø
Re: Feilkode P0134, SAAB 9-5 2000 mod
Men altså, i min enfoldighet trodde jeg at dette kunne du nå finne ut av selv, basert funksjonaliteten som må ligge bak: "Ser i displayet til SID at lambda viser "0"
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2. Solgt 2018.
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12869
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Feilkode P0134, SAAB 9-5 2000 mod
Nå er det jo ikke voltverdien fra lambdaen som vises i open SID, men korreksjonsverdien i %. Denne må sees i sammenheng med adapsjonsverdien og har i seg selv ingen verdi for annet enn mapping.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Kato
- 2.0 bar
- Innlegg: 940
- Registrert: 05 nov 2013, 23:08
- Navn: Kato Herland
- Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
- Sted: Tromsø
Re: Feilkode P0134, SAAB 9-5 2000 mod
"Se det forandrer sagen, sagde mannen - han sagede spiker"
PS. Alt blir bare så mye mindre vanskelig med kun eSID
PS. Alt blir bare så mye mindre vanskelig med kun eSID
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2. Solgt 2018.
- Jenskp
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 87
- Registrert: 10 apr 2012, 01:29
- Medlemsnummer: N2393
- Bil: Saab 9-5 2.3t, '00 @270hk
- Sted: Stjørdal
Re: Feilkode P0134, SAAB 9-5 2000 mod
Da anser jeg ikke på dette som noe problem lengere. Takk for all hjelp
M00 Saab 9-5 2.0t stv