For noen mnd. siden skiftet jeg oljetrykksbryter, pakninger på kjedestrammer og veivtetning med o-ring til oljepumpelokket pga. lekkasjer.
Kontrollerte et par dager senere, og alt unntatt veivtetning eller O-ring var tett. Det lekker altså enda fra veiva et sted, og lager søl og gris bakover. Det blir også borte litt olje med tiden.
Når jeg byttet veivtetningen og o-ringen sjekka jeg alle anleggsflater for skader, og alt så bra ut, så jeg kan ikke skjønne at jeg har gjort noe galt her?
En ting som slo meg, var at jeg kunne ha overtrykk i veivhuset som presset ut oljen. Og ja, jeg har nyeste veivhusvent (alle slanger inkl. enveisventil).
Dette ble byttet i forbindelse med turbohavari for 3 år siden.
Leste på noen andre forum at gåen bremseservo kunne forårsake høyt trykk i veivhuset. Hva har dere å si til det?
Jeg merker ingenting til dårlig eller varierende bremsekraft, og hører heller ingen suselyder.
Bilen går som et skudd og er helt fin ellers, men det er altså veldig irriterende med alt sølet og at jeg må etterfylle olje.
Oljelekkasje veiv
Moderator: Moderatorer
- Kristian N2215
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N2215
- Navn: Kristian
- Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
- Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll
Oljelekkasje veiv
MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat
-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.
- Kristian N2215
- Overload!!!
Re: Oljelekkasje veiv
Her var det jeg leste om bremseservoen:
http://www.andrewsautohaus.com/volvo-sa ... cuum_Leaks
Noen som har innspill?
http://www.andrewsautohaus.com/volvo-sa ... cuum_Leaks
Noen som har innspill?
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Lekkasje i bremseservo er som annen falskluft. Du som har Tech 2 ser dette fort på adapsjonsverdier,men de KAN gå opp i opp og lure deg litt. Den beste sjekken er å gå inn på total bränslekorreksjon og se på avvikene det. Ved stabil last skal også luftmasseavviket være null.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Kristian N2215
- Overload!!!
Har fått tittet litt mer nøye på lekkasjen min, og konstatert at det IKKE er følgende:
- Veivtetning og O-ring på oljepumpedekselet ( Nylig byttet, tørt og fint etter vask og kjøretur)
- Pakning og O-ring på kjedestrammer (nylig byttet og tørt)
- Oljetrykksbryter (nylig byttet og tørt)
- Bunnpannepakning (nettopp byttet og tett)
- Toppdekselpakning (tørt)
Ser ut som at det kommer fra et sted mellom dynamoen og blokka, og da er det vel ikke så mye annet enn pakningen på registerdekselet som kan være synderen?
Var litt vanskelig å se hvor høyt opp det stammer fra, men toppakningen ser tørr ut fra oversiden i tillegg til at topplokket et etterstrammet.
Hvis det da viser seg at det er registerdekselet, så har jeg forstått at det beste er å heise ut motoren for å komme til dekselet.
For å slippe dette, tenkte jeg å demontere dynamo, og braketten den sitter på for å få fri tilgang til skjøten mellom blokk og deksel, og rengjøre grundig, og kline på noe stål-epoxy, og heller gjøre det skikkelig med ny pakningsmasse ved et evt, clutchbytte eller lignende når motoren likevel må ut.
Hva tenker dere om dette? Noen anbefalinger til stål-epoxy etc? Duger biltema sin?
- Veivtetning og O-ring på oljepumpedekselet ( Nylig byttet, tørt og fint etter vask og kjøretur)
- Pakning og O-ring på kjedestrammer (nylig byttet og tørt)
- Oljetrykksbryter (nylig byttet og tørt)
- Bunnpannepakning (nettopp byttet og tett)
- Toppdekselpakning (tørt)
Ser ut som at det kommer fra et sted mellom dynamoen og blokka, og da er det vel ikke så mye annet enn pakningen på registerdekselet som kan være synderen?
Var litt vanskelig å se hvor høyt opp det stammer fra, men toppakningen ser tørr ut fra oversiden i tillegg til at topplokket et etterstrammet.
Hvis det da viser seg at det er registerdekselet, så har jeg forstått at det beste er å heise ut motoren for å komme til dekselet.
For å slippe dette, tenkte jeg å demontere dynamo, og braketten den sitter på for å få fri tilgang til skjøten mellom blokk og deksel, og rengjøre grundig, og kline på noe stål-epoxy, og heller gjøre det skikkelig med ny pakningsmasse ved et evt, clutchbytte eller lignende når motoren likevel må ut.
Hva tenker dere om dette? Noen anbefalinger til stål-epoxy etc? Duger biltema sin?