Ikke oljetrykk 9-5 aero 2002
Moderator: Moderatorer
Re: Ikke oljetrykk 9-5 aero 2002
Hva har du/dere gjort med motoren?
Hva var årsaken til arbeidet?
Føre var prinsippet, eller var det noe galt?
Hva var årsaken til arbeidet?
Føre var prinsippet, eller var det noe galt?
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.
99 9-3 Cab.
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 538
- Registrert: 22 mar 2012, 21:34
- Medlemsnummer: N2526
- Navn: Marius Flatby
- Bil: 9-5 235R pluss noen til :)
- Sted: Oslo
Re: Ikke oljetrykk 9-5 aero 2002
helge- sitt du på Helgøya å drekk nå?Helge skrev:Sikker på at det er olje på motoren?
9-5 235R 2002, 900i 1985
SAS,Quaife, Blå powerflex,K-Mac, Taliaferro shortshift, KONI FSD, Aerofjærer.
Nissan Leaf, bykjerre
Vw transporter Camper 1986, turkjerre
SAS,Quaife, Blå powerflex,K-Mac, Taliaferro shortshift, KONI FSD, Aerofjærer.
Nissan Leaf, bykjerre
Vw transporter Camper 1986, turkjerre
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 538
- Registrert: 22 mar 2012, 21:34
- Medlemsnummer: N2526
- Navn: Marius Flatby
- Bil: 9-5 235R pluss noen til :)
- Sted: Oslo
Re: Ikke oljetrykk 9-5 aero 2002
Var usikker på om den skulle bli med videre men den gikk fint. Ikke noe galt.Helge skrev:Hva har du/dere gjort med motoren?
Hva var årsaken til arbeidet?
Føre var prinsippet, eller var det noe galt?
hovedgrunn var bytte av girkasse. Tok av bunnpanne og renset. Byttet o ringer og ny oljepumpe og oljetermostat. Ny turbo. Nye oljetetninger. Etterstrammet topp. Renset ventildeksel og nye pakninger. Tror der var det med motor
9-5 235R 2002, 900i 1985
SAS,Quaife, Blå powerflex,K-Mac, Taliaferro shortshift, KONI FSD, Aerofjærer.
Nissan Leaf, bykjerre
Vw transporter Camper 1986, turkjerre
SAS,Quaife, Blå powerflex,K-Mac, Taliaferro shortshift, KONI FSD, Aerofjærer.
Nissan Leaf, bykjerre
Vw transporter Camper 1986, turkjerre
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12867
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Ikke oljetrykk 9-5 aero 2002
O-ringen på oljepumpelokket?
Styrepinnen på oljepumpelokket er på plass og lokket sitter korrekt på merket med låseringen skikkelig på plass?
Et dumt spørsmål du skal slippe å svare på; dere har vel ikke glemt "kloa" som sitter mellom indre oljepumpedrev og veiva? Det er fullt mulig å montere sammen uten denne.
Styrepinnen på oljepumpelokket er på plass og lokket sitter korrekt på merket med låseringen skikkelig på plass?
Et dumt spørsmål du skal slippe å svare på; dere har vel ikke glemt "kloa" som sitter mellom indre oljepumpedrev og veiva? Det er fullt mulig å montere sammen uten denne.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 538
- Registrert: 22 mar 2012, 21:34
- Medlemsnummer: N2526
- Navn: Marius Flatby
- Bil: 9-5 235R pluss noen til :)
- Sted: Oslo
Re: Ikke oljetrykk 9-5 aero 2002
O-ringen på lokket skiftet og i tillegg prøvd med et annet lokk.Ingvar N629 skrev:O-ringen på oljepumpelokket?
Styrepinnen på oljepumpelokket er på plass og lokket sitter korrekt på merket med låseringen skikkelig på plass?
Et dumt spørsmål du skal slippe å svare på; dere har vel ikke glemt "kloa" som sitter mellom indre oljepumpedrev og veiva? Det er fullt mulig å montere sammen uten denne.
Lokket smetter pent på styrepinnen og lukker godt og det gjør låseringen også. (ikke 100 prosent fornøyd med den oransje oljetetningen til slutt, litt skjevt på ser jeg. Kunne det spille inn? )
Kloa er montert. Prøvd den begge veier til og med. Tallsiden både inn og ut.
Syntes ventilen ble "pen" etter sliping med 400 papir og så 2000. Kanskje den er "toast" allikevel. Får bestille en ny.
Om dette ikke funker mistenker jeg at registerdekslet er kaputt på et vis.
Tilleggsinfo: Vi hadde et tilfelle av at den overnevnte kloa stod helt feil på(bare stod på løst tannhjul mot tannhjul for å si det slik) og reimhjulet ble løst montert( for å dreie motoren så vi kunne montere converteren). det knaste bittelitt og feilen ble rettet. kom på dette nå om det kan ha vært noe som ble "knust". det ble håndmontert med skralle ikke muttertrekker..
9-5 235R 2002, 900i 1985
SAS,Quaife, Blå powerflex,K-Mac, Taliaferro shortshift, KONI FSD, Aerofjærer.
Nissan Leaf, bykjerre
Vw transporter Camper 1986, turkjerre
SAS,Quaife, Blå powerflex,K-Mac, Taliaferro shortshift, KONI FSD, Aerofjærer.
Nissan Leaf, bykjerre
Vw transporter Camper 1986, turkjerre
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12867
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Ikke oljetrykk 9-5 aero 2002
Lite trolig at det har blitt sprekk i registerdekselet av dette, men det høres vel nesten ut som om det er få alternativer igjen._marius skrev: Tilleggsinfo: Vi hadde et tilfelle av at den overnevnte kloa stod helt feil på(bare stod på løst tannhjul mot tannhjul for å si det slik) og reimhjulet ble løst montert( for å dreie motoren så vi kunne montere converteren). det knaste bittelitt og feilen ble rettet. kom på dette nå om det kan ha vært noe som ble "knust". det ble håndmontert med skralle ikke muttertrekker..
Om simringen tetter helt eller ikke skal ikke spille noen rolle.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 538
- Registrert: 22 mar 2012, 21:34
- Medlemsnummer: N2526
- Navn: Marius Flatby
- Bil: 9-5 235R pluss noen til :)
- Sted: Oslo
Re: Ikke oljetrykk 9-5 aero 2002
For å utelukke oljetrykksventilen burde jeg kunne trekke slutningen at det bør bli trykk (egentlig et altfor høyt) om man kinner motoren uten ventil og fjær montert? Eller er det et blindspor?
9-5 235R 2002, 900i 1985
SAS,Quaife, Blå powerflex,K-Mac, Taliaferro shortshift, KONI FSD, Aerofjærer.
Nissan Leaf, bykjerre
Vw transporter Camper 1986, turkjerre
SAS,Quaife, Blå powerflex,K-Mac, Taliaferro shortshift, KONI FSD, Aerofjærer.
Nissan Leaf, bykjerre
Vw transporter Camper 1986, turkjerre
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 538
- Registrert: 22 mar 2012, 21:34
- Medlemsnummer: N2526
- Navn: Marius Flatby
- Bil: 9-5 235R pluss noen til :)
- Sted: Oslo
Re: Ikke oljetrykk 9-5 aero 2002
Ok. Roter litt i skuffen her.
Montering av o-ring på pickupen:
Her finner jg to o-ringer en på 27mm utv diameter og en på 28mm
Den minste ligger godt på tuppen på pickupen men sklir veldig enkelt og greit inn i bunnpanna.
Den større har slark på tuppen og må jobbes hardt og lenge for å få inn i bunnpanna.
Har jeg montert feil her? Jg har montert den minste i trøbbelmotoren.
Når tuppen presses inn i bunnpanna er det også et kant hvor pickupen stopper. Når Torxskruene skal i på pickupen må man trekke tuppen noen mm tilbake. Merkelig.
9-5 235R 2002, 900i 1985
SAS,Quaife, Blå powerflex,K-Mac, Taliaferro shortshift, KONI FSD, Aerofjærer.
Nissan Leaf, bykjerre
Vw transporter Camper 1986, turkjerre
SAS,Quaife, Blå powerflex,K-Mac, Taliaferro shortshift, KONI FSD, Aerofjærer.
Nissan Leaf, bykjerre
Vw transporter Camper 1986, turkjerre
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 538
- Registrert: 22 mar 2012, 21:34
- Medlemsnummer: N2526
- Navn: Marius Flatby
- Bil: 9-5 235R pluss noen til :)
- Sted: Oslo
Re: Ikke oljetrykk 9-5 aero 2002
Grrr.....
Tatt ned bunnpanna på nytt og gjort etter alle kunstens regler. ikke noe resultat.
Byttet til ny oljetrykksventil, ikke noe resultat. (med fjær, b204 fjær og uten fjær)
Byttet olje pumpe 3x
oljepumpedekselbytt 2x
Tror det må være skade/lekkasje mellom registerdeksel og blokka nederst til høyre altså der oljekanalen går inn i blokka mot filterhuset.
Her er en skadet Torxbolt som vanskeliggjør registerdekselfiks.
Jeg må ur med hele sulamitten på nytt. setter på en fabrikkny motor. gidder ikke bruke flere 10talls timer på prøving/feiling i blinde.
Trenger vel da et nytt -06 kobrarør med ny veivhusvent plugg. (Ny stor veivhuspakke på nymotor)
Og et nytt spjeldhus også.
Dette var surt
Tatt ned bunnpanna på nytt og gjort etter alle kunstens regler. ikke noe resultat.
Byttet til ny oljetrykksventil, ikke noe resultat. (med fjær, b204 fjær og uten fjær)
Byttet olje pumpe 3x
oljepumpedekselbytt 2x
Tror det må være skade/lekkasje mellom registerdeksel og blokka nederst til høyre altså der oljekanalen går inn i blokka mot filterhuset.
Her er en skadet Torxbolt som vanskeliggjør registerdekselfiks.
Jeg må ur med hele sulamitten på nytt. setter på en fabrikkny motor. gidder ikke bruke flere 10talls timer på prøving/feiling i blinde.
Trenger vel da et nytt -06 kobrarør med ny veivhusvent plugg. (Ny stor veivhuspakke på nymotor)
Og et nytt spjeldhus også.
Dette var surt
9-5 235R 2002, 900i 1985
SAS,Quaife, Blå powerflex,K-Mac, Taliaferro shortshift, KONI FSD, Aerofjærer.
Nissan Leaf, bykjerre
Vw transporter Camper 1986, turkjerre
SAS,Quaife, Blå powerflex,K-Mac, Taliaferro shortshift, KONI FSD, Aerofjærer.
Nissan Leaf, bykjerre
Vw transporter Camper 1986, turkjerre
Re: Ikke oljetrykk 9-5 aero 2002
På de fabrikknye fra Maptun sitter det veivhusventilasjon, innsug og eksosmanifold.
Kjøper du alt fra Maptun så prut.
De har god avanse på de motorene og spjeldhusene.
Mange av motorene kom med fuelrail, turbo og spjeldhus. Dette plukker Maptun av og selger.
Men du trenger ikke ny kobra. Er bare å koble metallrøret inn på røret fra veivhusventialsjon med en liten overgang.
Kjøper du alt fra Maptun så prut.
De har god avanse på de motorene og spjeldhusene.
Mange av motorene kom med fuelrail, turbo og spjeldhus. Dette plukker Maptun av og selger.
Men du trenger ikke ny kobra. Er bare å koble metallrøret inn på røret fra veivhusventialsjon med en liten overgang.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.
99 9-3 Cab.
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 538
- Registrert: 22 mar 2012, 21:34
- Medlemsnummer: N2526
- Navn: Marius Flatby
- Bil: 9-5 235R pluss noen til :)
- Sted: Oslo
Re: Ikke oljetrykk 9-5 aero 2002
har to fra neobrosHelge skrev:På de fabrikknye fra Maptun sitter det veivhusventilasjon, innsug og eksosmanifold.
Kjøper du alt fra Maptun så prut.
De har god avanse på de motorene og spjeldhusene.
Mange av motorene kom med fuelrail, turbo og spjeldhus. Dette plukker Maptun av og selger.
Men du trenger ikke ny kobra. Er bare å koble metallrøret inn på røret fra veivhusventialsjon med en liten overgang.
sikkert samme situasjon.
9-5 235R 2002, 900i 1985
SAS,Quaife, Blå powerflex,K-Mac, Taliaferro shortshift, KONI FSD, Aerofjærer.
Nissan Leaf, bykjerre
Vw transporter Camper 1986, turkjerre
SAS,Quaife, Blå powerflex,K-Mac, Taliaferro shortshift, KONI FSD, Aerofjærer.
Nissan Leaf, bykjerre
Vw transporter Camper 1986, turkjerre
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 538
- Registrert: 22 mar 2012, 21:34
- Medlemsnummer: N2526
- Navn: Marius Flatby
- Bil: 9-5 235R pluss noen til :)
- Sted: Oslo
Re: Ikke oljetrykk 9-5 aero 2002
Da var motor og kasse ute av kjerra igjen. 5 og en halv time- ny rekord og uten assistanse.
Man lærer da noe av å gjøre ting flere ganger
Man lærer da noe av å gjøre ting flere ganger
9-5 235R 2002, 900i 1985
SAS,Quaife, Blå powerflex,K-Mac, Taliaferro shortshift, KONI FSD, Aerofjærer.
Nissan Leaf, bykjerre
Vw transporter Camper 1986, turkjerre
SAS,Quaife, Blå powerflex,K-Mac, Taliaferro shortshift, KONI FSD, Aerofjærer.
Nissan Leaf, bykjerre
Vw transporter Camper 1986, turkjerre