Ikke oljetrykk 9-5 aero 2002

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Helge
Overload!!!
Innlegg: 1675
Registrert: 31 aug 2008, 20:21
Sted: Gaupen, Hedmark

Re: Ikke oljetrykk 9-5 aero 2002

Legg inn av Helge » 29 okt 2014, 00:01

Hva har du/dere gjort med motoren?
Hva var årsaken til arbeidet?
Føre var prinsippet, eller var det noe galt?
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.

_marius
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 538
Registrert: 22 mar 2012, 21:34
Medlemsnummer: N2526
Navn: Marius Flatby
Bil: 9-5 235R pluss noen til :)
Sted: Oslo

Re: Ikke oljetrykk 9-5 aero 2002

Legg inn av _marius » 29 okt 2014, 00:18

Helge skrev:Sikker på at det er olje på motoren? :roll: :wink:
helge- sitt du på Helgøya å drekk nå?
9-5 235R 2002, 900i 1985
SAS,Quaife, Blå powerflex,K-Mac, Taliaferro shortshift, KONI FSD, Aerofjærer.
Nissan Leaf, bykjerre
Vw transporter Camper 1986, turkjerre

_marius
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 538
Registrert: 22 mar 2012, 21:34
Medlemsnummer: N2526
Navn: Marius Flatby
Bil: 9-5 235R pluss noen til :)
Sted: Oslo

Re: Ikke oljetrykk 9-5 aero 2002

Legg inn av _marius » 29 okt 2014, 00:31

Helge skrev:Hva har du/dere gjort med motoren?
Hva var årsaken til arbeidet?
Føre var prinsippet, eller var det noe galt?
Var usikker på om den skulle bli med videre men den gikk fint. Ikke noe galt.
hovedgrunn var bytte av girkasse. Tok av bunnpanne og renset. Byttet o ringer og ny oljepumpe og oljetermostat. Ny turbo. Nye oljetetninger. Etterstrammet topp. Renset ventildeksel og nye pakninger. Tror der var det med motor
9-5 235R 2002, 900i 1985
SAS,Quaife, Blå powerflex,K-Mac, Taliaferro shortshift, KONI FSD, Aerofjærer.
Nissan Leaf, bykjerre
Vw transporter Camper 1986, turkjerre

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12867
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Ikke oljetrykk 9-5 aero 2002

Legg inn av Ingvar N629 » 29 okt 2014, 09:37

O-ringen på oljepumpelokket?

Styrepinnen på oljepumpelokket er på plass og lokket sitter korrekt på merket med låseringen skikkelig på plass?

Et dumt spørsmål du skal slippe å svare på; dere har vel ikke glemt "kloa" som sitter mellom indre oljepumpedrev og veiva? Det er fullt mulig å montere sammen uten denne.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

_marius
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 538
Registrert: 22 mar 2012, 21:34
Medlemsnummer: N2526
Navn: Marius Flatby
Bil: 9-5 235R pluss noen til :)
Sted: Oslo

Re: Ikke oljetrykk 9-5 aero 2002

Legg inn av _marius » 29 okt 2014, 11:06

Ingvar N629 skrev:O-ringen på oljepumpelokket?

Styrepinnen på oljepumpelokket er på plass og lokket sitter korrekt på merket med låseringen skikkelig på plass?

Et dumt spørsmål du skal slippe å svare på; dere har vel ikke glemt "kloa" som sitter mellom indre oljepumpedrev og veiva? Det er fullt mulig å montere sammen uten denne.
O-ringen på lokket skiftet og i tillegg prøvd med et annet lokk.
Lokket smetter pent på styrepinnen og lukker godt og det gjør låseringen også. (ikke 100 prosent fornøyd med den oransje oljetetningen til slutt, litt skjevt på ser jeg. Kunne det spille inn? )

Kloa er montert. Prøvd den begge veier til og med. Tallsiden både inn og ut.
Syntes ventilen ble "pen" etter sliping med 400 papir og så 2000. Kanskje den er "toast" allikevel. Får bestille en ny. :?
Om dette ikke funker mistenker jeg at registerdekslet er kaputt på et vis.

Tilleggsinfo: Vi hadde et tilfelle av at den overnevnte kloa stod helt feil på(bare stod på løst tannhjul mot tannhjul for å si det slik) og reimhjulet ble løst montert( for å dreie motoren så vi kunne montere converteren). det knaste bittelitt og feilen ble rettet. kom på dette nå om det kan ha vært noe som ble "knust". det ble håndmontert med skralle ikke muttertrekker..
9-5 235R 2002, 900i 1985
SAS,Quaife, Blå powerflex,K-Mac, Taliaferro shortshift, KONI FSD, Aerofjærer.
Nissan Leaf, bykjerre
Vw transporter Camper 1986, turkjerre

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12867
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Ikke oljetrykk 9-5 aero 2002

Legg inn av Ingvar N629 » 29 okt 2014, 12:32

_marius skrev: Tilleggsinfo: Vi hadde et tilfelle av at den overnevnte kloa stod helt feil på(bare stod på løst tannhjul mot tannhjul for å si det slik) og reimhjulet ble løst montert( for å dreie motoren så vi kunne montere converteren). det knaste bittelitt og feilen ble rettet. kom på dette nå om det kan ha vært noe som ble "knust". det ble håndmontert med skralle ikke muttertrekker..
Lite trolig at det har blitt sprekk i registerdekselet av dette, men det høres vel nesten ut som om det er få alternativer igjen.
Om simringen tetter helt eller ikke skal ikke spille noen rolle.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

_marius
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 538
Registrert: 22 mar 2012, 21:34
Medlemsnummer: N2526
Navn: Marius Flatby
Bil: 9-5 235R pluss noen til :)
Sted: Oslo

Re: Ikke oljetrykk 9-5 aero 2002

Legg inn av _marius » 30 okt 2014, 15:07

For å utelukke oljetrykksventilen burde jeg kunne trekke slutningen at det bør bli trykk (egentlig et altfor høyt) om man kinner motoren uten ventil og fjær montert? Eller er det et blindspor?
9-5 235R 2002, 900i 1985
SAS,Quaife, Blå powerflex,K-Mac, Taliaferro shortshift, KONI FSD, Aerofjærer.
Nissan Leaf, bykjerre
Vw transporter Camper 1986, turkjerre

_marius
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 538
Registrert: 22 mar 2012, 21:34
Medlemsnummer: N2526
Navn: Marius Flatby
Bil: 9-5 235R pluss noen til :)
Sted: Oslo

Re: Ikke oljetrykk 9-5 aero 2002

Legg inn av _marius » 30 okt 2014, 16:04

Bilde

Ok. Roter litt i skuffen her.
Montering av o-ring på pickupen:
Her finner jg to o-ringer en på 27mm utv diameter og en på 28mm
Den minste ligger godt på tuppen på pickupen men sklir veldig enkelt og greit inn i bunnpanna.
Den større har slark på tuppen og må jobbes hardt og lenge for å få inn i bunnpanna.
Har jeg montert feil her? Jg har montert den minste i trøbbelmotoren.

Når tuppen presses inn i bunnpanna er det også et kant hvor pickupen stopper. Når Torxskruene skal i på pickupen må man trekke tuppen noen mm tilbake. Merkelig.
9-5 235R 2002, 900i 1985
SAS,Quaife, Blå powerflex,K-Mac, Taliaferro shortshift, KONI FSD, Aerofjærer.
Nissan Leaf, bykjerre
Vw transporter Camper 1986, turkjerre

_marius
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 538
Registrert: 22 mar 2012, 21:34
Medlemsnummer: N2526
Navn: Marius Flatby
Bil: 9-5 235R pluss noen til :)
Sted: Oslo

Re: Ikke oljetrykk 9-5 aero 2002

Legg inn av _marius » 02 nov 2014, 19:39

Grrr.....

Tatt ned bunnpanna på nytt og gjort etter alle kunstens regler. ikke noe resultat.
Byttet til ny oljetrykksventil, ikke noe resultat. (med fjær, b204 fjær og uten fjær)
Byttet olje pumpe 3x
oljepumpedekselbytt 2x

Tror det må være skade/lekkasje mellom registerdeksel og blokka nederst til høyre altså der oljekanalen går inn i blokka mot filterhuset.
Her er en skadet Torxbolt som vanskeliggjør registerdekselfiks.

Jeg må ur med hele sulamitten på nytt. setter på en fabrikkny motor. gidder ikke bruke flere 10talls timer på prøving/feiling i blinde.

Trenger vel da et nytt -06 kobrarør med ny veivhusvent plugg. (Ny stor veivhuspakke på nymotor)
Og et nytt spjeldhus også.
Dette var surt
9-5 235R 2002, 900i 1985
SAS,Quaife, Blå powerflex,K-Mac, Taliaferro shortshift, KONI FSD, Aerofjærer.
Nissan Leaf, bykjerre
Vw transporter Camper 1986, turkjerre

Helge
Overload!!!
Innlegg: 1675
Registrert: 31 aug 2008, 20:21
Sted: Gaupen, Hedmark

Re: Ikke oljetrykk 9-5 aero 2002

Legg inn av Helge » 02 nov 2014, 21:11

På de fabrikknye fra Maptun sitter det veivhusventilasjon, innsug og eksosmanifold.
Kjøper du alt fra Maptun så prut.
De har god avanse på de motorene og spjeldhusene.

Mange av motorene kom med fuelrail, turbo og spjeldhus. Dette plukker Maptun av og selger.

Men du trenger ikke ny kobra. Er bare å koble metallrøret inn på røret fra veivhusventialsjon med en liten overgang.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.

_marius
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 538
Registrert: 22 mar 2012, 21:34
Medlemsnummer: N2526
Navn: Marius Flatby
Bil: 9-5 235R pluss noen til :)
Sted: Oslo

Re: Ikke oljetrykk 9-5 aero 2002

Legg inn av _marius » 02 nov 2014, 22:17

Helge skrev:På de fabrikknye fra Maptun sitter det veivhusventilasjon, innsug og eksosmanifold.
Kjøper du alt fra Maptun så prut.
De har god avanse på de motorene og spjeldhusene.

Mange av motorene kom med fuelrail, turbo og spjeldhus. Dette plukker Maptun av og selger.

Men du trenger ikke ny kobra. Er bare å koble metallrøret inn på røret fra veivhusventialsjon med en liten overgang.
har to fra neobros
sikkert samme situasjon.
9-5 235R 2002, 900i 1985
SAS,Quaife, Blå powerflex,K-Mac, Taliaferro shortshift, KONI FSD, Aerofjærer.
Nissan Leaf, bykjerre
Vw transporter Camper 1986, turkjerre

Helge
Overload!!!
Innlegg: 1675
Registrert: 31 aug 2008, 20:21
Sted: Gaupen, Hedmark

Re: Ikke oljetrykk 9-5 aero 2002

Legg inn av Helge » 03 nov 2014, 00:23

Jepp.
De kommer fra samme sted.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.

_marius
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 538
Registrert: 22 mar 2012, 21:34
Medlemsnummer: N2526
Navn: Marius Flatby
Bil: 9-5 235R pluss noen til :)
Sted: Oslo

Re: Ikke oljetrykk 9-5 aero 2002

Legg inn av _marius » 04 nov 2014, 19:58

Da var motor og kasse ute av kjerra igjen. 5 og en halv time- ny rekord og uten assistanse.

Man lærer da noe av å gjøre ting flere ganger
9-5 235R 2002, 900i 1985
SAS,Quaife, Blå powerflex,K-Mac, Taliaferro shortshift, KONI FSD, Aerofjærer.
Nissan Leaf, bykjerre
Vw transporter Camper 1986, turkjerre

Svar