Frivel's 9-5

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
frivel

Frivel's 9-5

Legg inn av frivel » 18 nov 2014, 00:52

Bilde

Heisann folkens!

Dette er min 05- 9-5 :)

Jeg har vokset opp med Saab i hele livet, alt ifra 900, 9000 og 9-5. De siste årene så har min mor vært eier av den "sliteren". Å når jeg sier sliter, så mener jeg sliter! Denne bilen ble brukt veldig mye, alt fra småkjøring til butikken, til langturer for å dra på hundeutstilling osv. Denne ble ikke særlig tatt godt vare på, vi fylte på litt olje etterhvert som oljelampa lyste. Den ble aldri tatt med på service for sjekk eller generelt vedlikehold. Flere og flere foringer begynte å ta kvelden. Etterhvert som jeg begynte å ta billappen ble det anskaffet en Volvo v40 02mod som jeg brukte til å lære meg å kjøre bil med. Tiden gikk å jeg begynte å jobbe på DinBil i Tr.heim. Jeg fikk etter mye om og men ta Saaben med på verkstedet for å et overblikk om hvordan bilen så ut understellsmessig. ... Det så ikke bra ut. Bakre bunnrammeforinger var helt ferdige, stab.stagforinger, begge mellomstag/rakkelstagene fram, bakre bærearmeforinger. Det var forstillinga, så gikk jeg bakover for å ta en titt på bremserørene, de var i ferd med råtne bort. Men bakstillinga var enda fin :)

Men ble noe gjort? Nei.. Men etter 1år ca så fikk jeg overtalt henne til å la meg bli den bli den nye eieren, med et løfte om å gjøre denne Saaben om til en strøken og ikke minst en forsvarlig Saab. #-o

Nå har jeg hatt bilen i ca 6mnd, dette er gjort så langt.

- Byttet alt av foringer i forstilling som var defekt.
- Byttet flexirør
- Byttet bremserør over tank
- Rengjort sil i bunnpanne, da denne faktisk ikke så ut! [-X
- Tatt en skikkelig service, med bytte av alle filter og hyppige oljeskift så da jeg kjører mye.
- Byttet bensinpumpe og rivd ut det "skjoldet" som ligger inne i tanken som skal forhindre skvulping, da dette lå å jukset med bensinmåleren.
- Byttet setevarmerbryter til passasjersete foran da denne var defekt å satt å "grillet" passasjeren under kjøring.
- Byttet ut alle kupelysene med LED-pærer.
- Byttet tennkassett
- Byttet luftmassemåler
- Byttet veivakselgiver

Og flere småting som jeg ikke husker på i farta.

Mine planer videre for bilen er å hive på powerflex i hele understellet, sote rutene, Senk (30mm), montere ny spiller, samt oppgradere lydbildet med å kjøpe inn nye og bedre høytalere.

Gjerne kom med innspill til va DERE mener jeg burde gjøre med "Gliset" :D

Brukeravatar
Paul N1176
Overload!!!
Medlemsnummer: N1176
Navn: Paul Kristensen
Bil: MY09 9-3 1,8t + MY03 9-5 2,0T
Sted: Rognan

Re: Frivel's 9-5

Legg inn av Paul N1176 » 18 nov 2014, 17:09

Hei og velkommen hit !
flott bil!

men dette er vel strengt tatt postet litt på feil plass. dette er ett forum for tekniske spørsmål ang din saab.

ser for meg att du kunne laget deg en prosjekt tråd i members only delen på forumet.. det blir letter for alle, hvis poster ligger på rett plass..

Paul K
- 03 SAAB 9-5 2,0t Vector estate automat
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower

Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo

Brukeravatar
TiaZzz
Overload!!!
Medlemsnummer: N2392
Navn: Mathias Meisfjordskar
Bil: MY05 9-5
Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus

Re: Frivel's 9-5

Legg inn av TiaZzz » 18 nov 2014, 20:19

Velkommen frivel!

Post noen flere bilder av gliset da. :) Som Paul skriver så har vi et eget prosjektforum som slikt egentlig skal i, men da må du bli medlem(hett tips!). Da får du også rabattavtaler for mere gromdeler til bilen.

Listen din ser bra ut. Høres litt skummelt ut det med tidligere oljeskift, men bra at panna så fin ut. Det som mangler er vel å jazze den opp litt (diskusjoner rundt dette er også eget forum - hint, hint!)? :wink:

Svar