Lese av feilkoder, andre feil, 200.000-service

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
bbl
Innlegg: 18
Registrert: 12 mai 2014, 19:46

Lese av feilkoder, andre feil, 200.000-service

Legg inn av bbl » 10 mar 2015, 21:15

Jeg har en 9-5 2004-modell Vector stasjonsvogn med noen feil. Dels lurer jeg på om noen kan hjelpe meg med å få lest ut feilkoder med Tech2 i Oslo, dels lurer jeg på om det finnes kunnskap og gjerne enkle løsninger på de andre problemene bilen har:

1. Parkeringshjelpen er "ur funktion", om jeg har forstått rett kan man lese av hvilke sensorer som er gått og bytte selv.
2. Det lyser for feil på Xenon lastgiver, jeg ønsker vite hvilken sensor for evt. å bytte selv.

Andre feil som jeg lurer på om er vanlige eller har kjente løsninger:

a) En sjelden gang når jeg skrur av tenningen, så forblir lysene på. Retter seg ved at jeg skrur på og av tenningen.
b) Jeg har begynt kjenne vibrasjoner som jeg tror kommer fra høyre forhjul. Vanlig feil? Lager, feil lufttrykk? Piggdekk.
c) Av og til er det litt vann på gummimatta i bagasjerommet, kan det være lekkasje gjennom antenna i taket?
d) Varmeelementene på siderutene + de to nederste på bakruta virker ikke. Noen mulig quick fix?

Bilen har snart kjørt 200.000 km og den har akkurat gitt beskjed om at den ønsker service. Det eneste jeg har gjort er å skifte olje. Hva burde gjøres, hva kan jeg gjøre selv, hvor får jeg utført resten?

På forhånd hjertelig takk.

Helge
Overload!!!
Innlegg: 1675
Registrert: 31 aug 2008, 20:21
Sted: Gaupen, Hedmark

Re: Lese av feilkoder, andre feil, 200.000-service

Legg inn av Helge » 11 mar 2015, 00:27

"Varmetrådene" i siderutene er radioantenner.

Lekkasje bak er som oftest i i bremselyset på luken. Er lekkasjen i haifinnen vil du se flekker i taktrekket. Haifinnen er antenne for mobiltelefon og GPS. Hvis det er montert. Hvis ikke er den tom.

Du kan lese ut hvilken ryggesensor som er gåen.

Vibrasjoner kan være avbalansering av hjul. Eller lufttrykk. Sjekk det før du begynner å handle dyre deler.

Lys som ikke slår seg av er sannsynligvis tenningslåsen som henger nrå du drar ut nøkkelen. Du skal høre og kjenne at den "løser ut". Prøv med litt smøring på boks.

Feil på xenon kan være lastgiver. Men kan også være kabel.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.

redturbo
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 664
Registrert: 05 jan 2012, 21:39
Navn: Tom Hummel
Bil: Saab 9-3 2.0t 1998, 900S 1995
Sted: Oslo / Hvaler

Re: Lese av feilkoder, andre feil, 200.000-service

Legg inn av redturbo » 12 mar 2015, 01:40

Serviceintervall-liste: Let deg frem til OG 9-5 med din motor her:
http://forum.saabturboclub.com/showthre ... a-finnes-h

Hva som skal gjøres avhenger hva som ikke er blitt gjort i rett tid.

Svar