Rattlås aktiveres ikke

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Even93

Rattlås aktiveres ikke

Legg inn av Even93 » 31 mar 2015, 15:32

Hei,
Har en 04' Saab 9-3 hvor rattlåsen har sluttet å fungere.
Noen som har vært borti samme problem, eller har noen aning hva det kan være? Har sjekket sikringer, og har ikke funnet noen som er gåene....

Bilen fungerer jo fint, det eneste er at rattet ikke låses når jeg parkerer bilen.. Har vridd og vrikka på rattet og... En annen ting jeg lurer på er om det kan være farlig å kjøre nå, er det mulig at rattlåsen plutselig slår inn?

Vh
Ikke peiling :)

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar
Navn: Kato Herland
Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
Sted: Tromsø

Re: Rattlås aktiveres ikke

Legg inn av Kato » 01 apr 2015, 14:38

Har ikke hatt dette problemet, og har vel heller ikke (hatt) peiling :)

Etter å ha lest ltt om rattlåset ser jeg at det er en god del kontroller / "sikkerhetsrutiner" i et samspill mellom tenningslåset (ISM) og modulen på rattet (CIM), som skal hindre at rattlåset (SCL) ukontrollert låses eller låses opp. Med god grunn, ettersom låsing foregår med bruk av fjær. Så er det en god del feilkoder som kan settes ved problemer her, hvorav de fleste vil sette en melding i SID.

Så jeg TROR ikke du kan risikere uønsket (ratt-)låsing, men et poeng kan være at ved feil på selve rattlåsen, i ulåst tilstand, så kan denne skiftes uten rattstangen i tillegg, dette i motsetning til dersom den er låst :shock:

Sikringen, #1 i instrumentpanelet har du jo sjekket, men har du automatgir så er ett av kriteriene for låsing at girvelger står i P - altså må CIM få beskjed om dette.

God påske :)
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2. Solgt 2018.

Svar