Sliping av ventiler på B212/B234(?) topp (Saab 911535)

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
kanonjon
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 727
Registrert: 31 mai 2012, 01:26
Medlemsnummer: N2452
Navn: Jon
Sted: Arendal

Sliping av ventiler på B212/B234(?) topp (Saab 911535)

Legg inn av kanonjon » 13 apr 2015, 15:18

Hei!

Jeg har en B212/234 topp med merking "Saab 911535"

Jeg har et spørmål ang ventilene, i følge forrige eier så er toppen trykktesta og godkjent, men likevel så vuderer jeg å slipe ventilene siden noen av ventilene har litt røff overflate (pitting). Men er det lurt å slipe ventilene, siden de har en legering?

Sitat fra 900aero.com
OBSERVE! the valves are stellite covered, and shall not be machined! In some porting recommendations a back-cut is done on top of the valve to increase flow. This is not recommended on stock SAAB valves.
Noen som har innspill til dette?

På forhånd takk! :)
Saab er livet!

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Sliping av ventiler på B212/B234(?) topp (Saab 911535)

Legg inn av Ingvar N629 » 13 apr 2015, 16:04

Sliping av kanten som tetter mot setet kan du trygt gjøre. Fres setene samtidig.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
kanonjon
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 727
Registrert: 31 mai 2012, 01:26
Medlemsnummer: N2452
Navn: Jon
Sted: Arendal

Re: Sliping av ventiler på B212/B234(?) topp (Saab 911535)

Legg inn av kanonjon » 13 apr 2015, 19:24

Takk for svar!

Men hva er det de legger bak ordet "machined" da evt? (sorry, er grønn på dette her)
Saab er livet!

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Sliping av ventiler på B212/B234(?) topp (Saab 911535)

Legg inn av Ingvar N629 » 13 apr 2015, 20:16

Hva de har ment der er vel ikke så godt å si. Men jeg vet det ikke er uvanlig å f eks slipe hele undersiden av tallerkenen på eksosventiler, for å få vekk fastbrent belegg - og da forsvinner også eventuell coating.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
kanonjon
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 727
Registrert: 31 mai 2012, 01:26
Medlemsnummer: N2452
Navn: Jon
Sted: Arendal

Re: Sliping av ventiler på B212/B234(?) topp (Saab 911535)

Legg inn av kanonjon » 15 apr 2015, 15:52

Takker og bukker for innspill :)
Saab er livet!

Svar