Må bytte de blåe tilbakeslagsventilene også kalt EVAP ventiler da jeg ikke får fult turbotrykk.
Noen som hvet hvilken dimensjon jeg må ha på disse 6, 8 eller 10mm samt dimensjonen på silikonslangen jeg må benytte?
Vurderer enten å lage ny slange med T-stykke og ventiler eller bare bytte ventilene ved å kutte plastslangen og tre en silikonslange utenpå denne.
Har funnet noen ventiler på Ebay som jeg lurer på om vil fungere:
http://www.ebay.co.uk/itm/ONE-WAY-FUEL- ... 1345690676
Her er en veiledning til hvordan jeg vurderer å gjøre opperasjonen:
http://www.saab-tuners.com/upgrading-evap-valves
EVAP blå tilbakeslagsventiler SAAB 9-5
Moderator: Moderatorer
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Re: EVAP blå tilbakeslagsventiler SAAB 9-5
Det letteste må da være å stikke ut i din egen bil med et skyvelær 
Husker ikke målene nå men vet at i allefall den ene ventilen har forskjellig dimensjon i hver ende.
Selv bruker jeg å handle disse hos Romnes, de er delbare og da kan man handle en av hver med de to forskjellige dimensjonene og sette de sammen til en som blir korrekt.
Skal jeg gjette så har den 6mm i ene enden og 8 i andre, men ta med deg skyvlæret du

Husker ikke målene nå men vet at i allefall den ene ventilen har forskjellig dimensjon i hver ende.
Selv bruker jeg å handle disse hos Romnes, de er delbare og da kan man handle en av hver med de to forskjellige dimensjonene og sette de sammen til en som blir korrekt.
Skal jeg gjette så har den 6mm i ene enden og 8 i andre, men ta med deg skyvlæret du

M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: EVAP blå tilbakeslagsventiler SAAB 9-5
Jeg bruker 8 mm, kjøper alu ventiler for fuel på e-bay. Koster lite og er solide. Disse skjøter jeg bare inn på enden av slangen hvor det er defekt ventil, med 8mm silikonslange. Defekt ventil lar jeg sitte. På den måten er reparasjonen gjort på to minutter.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Kristian N2215
- Overload!!!
- Innlegg: 1715
- Registrert: 24 jul 2011, 13:47
- Medlemsnummer: N2215
- Navn: Kristian
- Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
- Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll
Re: EVAP blå tilbakeslagsventiler SAAB 9-5
Hvis man skal skifte hele EVAP-slangen til silikon med nye alu-ventiler, er det viktig å få med alle dimmensjonsovergangene?
Var ute å målte litt istad, og fant ut at på spjeldhuset går det opp fra 8mm til 10mm, videre er det 12mm mellom enveisventilene på hver side av t-stykket (8mm inn mot purge-ventilen). Deretter er det 10mm etter enveisventilen bak lykta som går ned til 6mm på t-stykket mot magnetventil.
Tenkte å sette inn 8mm silikonslange hele veien fra spjeldhus til magnetventil, men en dimensjonsovergang til 6mm for å koble meg inn på det eksisterende t-stykket ved magnetventilen. I tillegg skifte ut t-stykket ved purge-ventilen til 3x8mm og følgelig bruke 8mm enveisventiler.
Ser ikke helt poenget med alle de forskjellige dimmensjonene som er brukt her. Ser nesten ut som at saab-ingeniørene har måttet gå å rote i en kasse på lageret
Var ute å målte litt istad, og fant ut at på spjeldhuset går det opp fra 8mm til 10mm, videre er det 12mm mellom enveisventilene på hver side av t-stykket (8mm inn mot purge-ventilen). Deretter er det 10mm etter enveisventilen bak lykta som går ned til 6mm på t-stykket mot magnetventil.
Tenkte å sette inn 8mm silikonslange hele veien fra spjeldhus til magnetventil, men en dimensjonsovergang til 6mm for å koble meg inn på det eksisterende t-stykket ved magnetventilen. I tillegg skifte ut t-stykket ved purge-ventilen til 3x8mm og følgelig bruke 8mm enveisventiler.
Ser ikke helt poenget med alle de forskjellige dimmensjonene som er brukt her. Ser nesten ut som at saab-ingeniørene har måttet gå å rote i en kasse på lageret

MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat
-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.
-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.
-
- 1,5 bar
- Innlegg: 315
- Registrert: 19 jul 2012, 00:54
- Navn: Trond Pedersen
- Bil: Saab 9-5 2,3t LPG
- Sted: Fredrikstad
Re: EVAP blå tilbakeslagsventiler SAAB 9-5
Jeg kappet plastrøret før de gamle ventilene og benyttet 8mm silikonslange utenpå plastrøret som ble festet med strips. Kjøpte 8mm enveisventiler i aluminium på ebay fra England. Disse kostet ca.100kr ink. frakt.
Har mere 8mm silikonslange hvis du trenger.
Har mere 8mm silikonslange hvis du trenger.
- Kristian N2215
- Overload!!!
- Innlegg: 1715
- Registrert: 24 jul 2011, 13:47
- Medlemsnummer: N2215
- Navn: Kristian
- Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
- Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll
Re: EVAP blå tilbakeslagsventiler SAAB 9-5
Brukte du vanlig silikonslange eller brukte du armert slange?Trope skrev:Jeg kappet plastrøret før de gamle ventilene og benyttet 8mm silikonslange utenpå plastrøret som ble festet med strips. Kjøpte 8mm enveisventiler i aluminium på ebay fra England. Disse kostet ca.100kr ink. frakt.
Har mere 8mm silikonslange hvis du trenger.
MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat
-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.
-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: EVAP blå tilbakeslagsventiler SAAB 9-5
Jeg gjør det samme. Bruker vanlig 8mm silikonslange.Trope skrev:Jeg kappet plastrøret før de gamle ventilene og benyttet 8mm silikonslange utenpå plastrøret som ble festet med strips. Kjøpte 8mm enveisventiler i aluminium på ebay fra England. Disse kostet ca.100kr ink. frakt.
Har mere 8mm silikonslange hvis du trenger.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- 1,5 bar
- Innlegg: 315
- Registrert: 19 jul 2012, 00:54
- Navn: Trond Pedersen
- Bil: Saab 9-5 2,3t LPG
- Sted: Fredrikstad
Re: EVAP blå tilbakeslagsventiler SAAB 9-5
Torshov bilrekvesita har 8mm vakumslange silikon
http://www.torshovbil.no/silikon-vakumslange-345
Enveisventiler i aluminium
http://m.ebay.com/itm/151345690676?nav= ... 0503528753
http://www.torshovbil.no/silikon-vakumslange-345
Enveisventiler i aluminium
http://m.ebay.com/itm/151345690676?nav= ... 0503528753