Lekasjeteste innsugsystemet P1181

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Trope
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 315
Registrert: 19 jul 2012, 00:54
Navn: Trond Pedersen
Bil: Saab 9-5 2,3t LPG
Sted: Fredrikstad

Lekasjeteste innsugsystemet P1181

Legg inn av Trope » 22 apr 2015, 08:37

Fikk feilkoden P1181 og lysende motorlampe etter at bilen sto og gikk på tomgang.
Har nullstilt feilkoden og ikke fått meldingen igjen. Har ikke forsøkt å la bilen gå lengre tid på tomgang igjen.
Motoren er helt ny og nå gått ca. 600mil.
Det er også nytt spjeldhus, innsug og turbo.
Har gassanlegg på bilen, dette har ikke hvert i drift siden motorbyttet og jeg var derfor nå hos GasTec for å justere inn anlegget igjen.
GasTec fikk da problemer med å få bilen til å gå på gass da de fikk beskjed om at motoren gikk for lean (magert).

Har lest litt på forumet hvor P1181 indikerer for mager luft/brensel blanding, og at dette kan skyldes luftlekasje.
Det anbefales da å trykksette innsuget. Hvordan gjøres dette og hva er det da som trykksettes?
Eventuelle andre forslag/anbefalinger mottas med takk.
Har Open SID hvilke verdier bør jeg kontrollere og hva bør disse ligge på?
Bilen er en 2,3t 185/235HK med orginal Garret turbo

Trope
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 315
Registrert: 19 jul 2012, 00:54
Navn: Trond Pedersen
Bil: Saab 9-5 2,3t LPG
Sted: Fredrikstad

Re: Lekasjeteste innsugsystemet P1181

Legg inn av Trope » 22 apr 2015, 16:19

Har følgende verdier i SIDen
AMUL verdi rundt 1300 LAMB verdi rundt 2000
Hva tyder dette på?
Kan det være deffekt luftmassemåler eller Lamda sonde?
Finner ingen luftlekasjer

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Lekasjeteste innsugsystemet P1181

Legg inn av Ingvar N629 » 22 apr 2015, 17:34

Ta ut LMM og plugg igjen. Bruk trykkluft og trykksett hele innsugssystemet fra LMM og hele veien inn til motor. 0,5 bar er nok. Ved trykksetting får du ikke sjekket lekkasje i bremsekraftforsterker pga enveisventilen, så den må du sjekke for seg.

En enkel kontroll kan du gjøre slik:
http://mgmotor.no/mekketips-9-5/falskluft.aspx
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Svar