Jeg har prøvd å justere håndbrekket på min saab 9-5 2000 modell ved hjulene bak og inne i bilen. Jeg har strammet slik at hjulene akkurat går fritt rundt mens håndbrekket er nede. Når jeg tar opp håndbrekket er det imidlertid bare det ene hjulet som håndbremsen fungerer ordentlig på.
Er det noen som har noen tips til hva som kan være problemet? Evt. hva som må byttes?
Håndbrekk som strammer ulikt på høyre og venstre side
Moderator: Moderatorer
- Kristian N2215
- Overload!!!
- Innlegg: 1715
- Registrert: 24 jul 2011, 13:47
- Medlemsnummer: N2215
- Navn: Kristian
- Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
- Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll
Re: Håndbrekk som strammer ulikt på høyre og venstre side
Den lille armen som wiren er hektet på bak på bremseskjoldet er en del av aktiveringsmekanismen til håndbremseskoene. Denne består av to bevegelige deler som ofte setter seg. Da mister du natruligvis bremsevirkning på dette hjulet. Du må ta av bremseskiva for å komme til denne, og da kan du demontere den, for så å rengjøre den og smøre den opp.
MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat
-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.
-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.
Re: Håndbrekk som strammer ulikt på høyre og venstre side
Takk for svar! Er bremseskjold og bremsesko det samme? Hvis ikke hva er forskjellen? Kan man spraye på noe WD40 for å smøre i tilfelle? Vet du om det finnes en guide noe sted?
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 664
- Registrert: 05 jan 2012, 21:39
- Navn: Tom Hummel
- Bil: Saab 9-3 2.0t 1998, 900S 1995
- Sted: Oslo / Hvaler
Re: Håndbrekk som strammer ulikt på høyre og venstre side
Skjoldet er beskyttelsesplaten som hindrer sprut etc mot baksiden av bremsene.
Bremseskoene for parkeringsbremsen klemmer mot innsiden trommelen.
Dette i tillegg til de ordinære bremseskivene som er del av den samme trommelen.
Noen biler har dette dobbelt-systemet, andre ikke.
Bruker du spray-olje uten "blåserør" på kan det fort komme olje på avveie mot bremsene.
Hvis du jekker opp og sikrer bilen mot å falle ned og kryper under så kan du se om de nevnte armene / krokene på baksiden av skjoldene rører på seg mens noen andre drar i håndbrekket.
For å ta av bremsetrommelen (og skiven) må en skrue (antagelig torx) på fremsiden av trommelen løsnes.
Du ser denne etter at du har tatt av hjulet.
NB! Bruke kun riktig dimensjon på torx-bit'en og litt rustløser først, ellers risikerer du å måtte bore ut skruen og lage nye gjenger. La gjerne rustløseren få jobbe noen timer.
Forsiktig banking på fremsiden trommelen med en hammer/slegge kan også hjelpe.
Et rykk er som oftest bedre for å løsne noe som er fastrustet fremfor langsomt press.
Torx-skruen kan med fordel skiftes hvis det var hardt å få den opp.
Disse bør du ta opp jevnlig (en gang pr år ++) for at de ikke skal ruste helt fast.
Inne i trommelen er hele mekanismen tilgjengelig og det er ganske åpenbart hvordan ting henger sammen.
Skoene slakkes slik at de ikke er spent mot trommelen når du tar den av. Det later til at du allerede har funnet justeringsskruen for dette.
Søk på nett etter bilder.
Bremseskoene for parkeringsbremsen klemmer mot innsiden trommelen.
Dette i tillegg til de ordinære bremseskivene som er del av den samme trommelen.
Noen biler har dette dobbelt-systemet, andre ikke.
Bruker du spray-olje uten "blåserør" på kan det fort komme olje på avveie mot bremsene.
Hvis du jekker opp og sikrer bilen mot å falle ned og kryper under så kan du se om de nevnte armene / krokene på baksiden av skjoldene rører på seg mens noen andre drar i håndbrekket.
For å ta av bremsetrommelen (og skiven) må en skrue (antagelig torx) på fremsiden av trommelen løsnes.
Du ser denne etter at du har tatt av hjulet.
NB! Bruke kun riktig dimensjon på torx-bit'en og litt rustløser først, ellers risikerer du å måtte bore ut skruen og lage nye gjenger. La gjerne rustløseren få jobbe noen timer.
Forsiktig banking på fremsiden trommelen med en hammer/slegge kan også hjelpe.
Et rykk er som oftest bedre for å løsne noe som er fastrustet fremfor langsomt press.
Torx-skruen kan med fordel skiftes hvis det var hardt å få den opp.
Disse bør du ta opp jevnlig (en gang pr år ++) for at de ikke skal ruste helt fast.
Inne i trommelen er hele mekanismen tilgjengelig og det er ganske åpenbart hvordan ting henger sammen.
Skoene slakkes slik at de ikke er spent mot trommelen når du tar den av. Det later til at du allerede har funnet justeringsskruen for dette.
Søk på nett etter bilder.
Re: Håndbrekk som strammer ulikt på høyre og venstre side
Takk for god forklaring!
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 664
- Registrert: 05 jan 2012, 21:39
- Navn: Tom Hummel
- Bil: Saab 9-3 2.0t 1998, 900S 1995
- Sted: Oslo / Hvaler
Re: Håndbrekk som strammer ulikt på høyre og venstre side
Ser nå at det er 9-5 du har og jeg kjenner kun justeringsmekanismen til 900/9-3, men det er kanskje ikke så ulikt?
Det finnes noen bilder og litt forklaringer her: http://www.saabwiki.info/index.php?titl ... Hand_Brake
Det finnes noen bilder og litt forklaringer her: http://www.saabwiki.info/index.php?titl ... Hand_Brake
- Kristian N2215
- Overload!!!
- Innlegg: 1715
- Registrert: 24 jul 2011, 13:47
- Medlemsnummer: N2215
- Navn: Kristian
- Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
- Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll
Re: Håndbrekk som strammer ulikt på høyre og venstre side
For ordens skyld, så er det identisk på 9-5!
MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat
-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.
-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.