Ettermontere ESP på 9-5.

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Helge
Overload!!!
Innlegg: 1675
Registrert: 31 aug 2008, 20:21
Sted: Gaupen, Hedmark

Ettermontere ESP på 9-5.

Legg inn av Helge » 30 apr 2015, 23:55

Min 03 har TCS.
Fikk gratis delebil idag. En 05 2,2 diesel med ESP.
Hvor mye jobb er det å ettermonterte dette?
Vet at jeg må flytte over rattstammen og pumpen.
Men hva med ledninger?
Er det eget ledningsnett?
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.

ut218
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 473
Registrert: 23 apr 2004, 01:00
Sted: Tromsø

Re: Ettermontere ESP på 9-5.

Legg inn av ut218 » 01 mai 2015, 07:40

Hvorfor ikke fikse 2005 modellen istedet.
2002 9-5 Aero automat

Brukeravatar
Kristian N2215
Overload!!!
Innlegg: 1715
Registrert: 24 jul 2011, 13:47
Medlemsnummer: N2215
Navn: Kristian
Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll

Re: Ettermontere ESP på 9-5.

Legg inn av Kristian N2215 » 01 mai 2015, 07:44

Det er ikke separat ledningsnett dessverre. Du må nok belage deg på å trekke opp lednibger selv. I tillegg til rattstamme og pumpe trenger du akselearsjonssensoren som sitter foran girspaken og dertilhørende kabler. Men hvis du har WIS så har du gode forutsetninger.
MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat

-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.

Helge
Overload!!!
Innlegg: 1675
Registrert: 31 aug 2008, 20:21
Sted: Gaupen, Hedmark

Re: Ettermontere ESP på 9-5.

Legg inn av Helge » 01 mai 2015, 10:02

ut218 skrev:Hvorfor ikke fikse 2005 modellen istedet.
Jeg fikk den gratis.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.

ut218
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 473
Registrert: 23 apr 2004, 01:00
Sted: Tromsø

Re: Ettermontere ESP på 9-5.

Legg inn av ut218 » 01 mai 2015, 10:22

Forutsatt at donorbilen ikke er kvestet eller rusten, så vil je. påstå at 2,2 TID er gull . Ofte er det småting som skal til for å fikse den og motoren går i evigheter. Beste motoren saab har hatt mener nå jeg, hva angår driftssikkerhet. Bedre å fikse ting originalt enn å få en hjemmemekket kvasiløsning. ser ganske ofte at noen kjøper delebiler som er i bedre stand enn den som skal fikses. Å få ting ordentlig og trafikksikkert krever dessuten en god del arbeid. jeg sier dette fordi jeg har.gjort en del slike ting tidligere og angrer på nesten alle ombygginger jeg har gjort. Mye arbeid og lite utbytte.
2002 9-5 Aero automat

Brukeravatar
TiaZzz
Overload!!!
Innlegg: 1705
Registrert: 18 mai 2012, 21:43
Medlemsnummer: N2392
Navn: Mathias Meisfjordskar
Bil: MY05 9-5
Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus

Re: Ettermontere ESP på 9-5.

Legg inn av TiaZzz » 01 mai 2015, 11:56

Nå er det ikke akkurat det Helge spør etter da. Noen ganger skrur man fryktelig mye på en bil som ikke er verd det bare pga. sentimentale grunner, eller bare ordi man kan. Hadde jeg fått en 05 2.2 så kan det godt tenkes jeg hadde slaktet den for jeg har så mye småkjøring at en diesel ville blitt stående farlig lenge mellom hver gang den brukes.

Har selv vurdert import av biler fra Sverige for å ruste opp "brukisen". Fornuftig? Tja. Er jo både hobby og lidenskap. :wink:

Helge
Overload!!!
Innlegg: 1675
Registrert: 31 aug 2008, 20:21
Sted: Gaupen, Hedmark

Re: Ettermontere ESP på 9-5.

Legg inn av Helge » 01 mai 2015, 12:50

ut218 skrev:Forutsatt at donorbilen ikke er kvestet eller rusten, så vil je. påstå at 2,2 TID er gull . Ofte er det småting som skal til for å fikse den og motoren går i evigheter. Beste motoren saab har hatt mener nå jeg, hva angår driftssikkerhet. Bedre å fikse ting originalt enn å få en hjemmemekket kvasiløsning. ser ganske ofte at noen kjøper delebiler som er i bedre stand enn den som skal fikses. Å få ting ordentlig og trafikksikkert krever dessuten en god del arbeid. jeg sier dette fordi jeg har.gjort en del slike ting tidligere og angrer på nesten alle ombygginger jeg har gjort. Mye arbeid og lite utbytte.
Som sagt, jeg fikk den gratis!
Den har gått 450.000km.
Motoren starter ikke.
Den har stått i 1 år.
Førersetet, rattet, passasjersetet er utslitt. Revnet, oppbrukt, ødelagt.
Det er overraskende lite rust. Kun på ene framskjermen.
Det er en diesel! Diesel er for traktorer og båter. :D

Når det kommer til ombygging til ESP, så er det ikke slik at jeg MÅ gjøre det.
Men det er morsomt å ha noe å drive med. Det er morsomt å få til noe som du kanskje tror er veldig vanskelig. Og det er alltid interessant å lære noe nytt.
Og når jeg først fikk denne bilen, så var det en tanke som slo meg at jeg kunne prøve meg på en ombygging.

Jeg har kjøpt og solgt deler fra 10-12 delebiler de siste 4 årene. Jeg kan love deg at ingen av dem har vært i bedre stand enn bruksbilen min.
Den kjøpte jeg ifjor for 14.000 kr. Motoren var havarert, og girkassen slo litt. Bilen hadde gått 140.000 km.
Jeg satte i en overhalt B234/B235 hybrid og en overhalt TD04 og litt annet småsnaks. Den går nå med 276 hk og 420 nm. Ventilblokken på girkassen er også byttet.
Jeg har montert Aerofanger på den. Det er montert AS3-anlegg i den. Har satt i dørtrekk fra en 08. Har Hirsch-bremser liggende. Har orginal vinge liggende. Bilstein B6 blir montert nå. Vurderer å sette i svart dashbord fra 04+. Osv.......
Så jeg er rimelig sikker på at bilen min er i bedre stand enn delebilen. :wink:
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.

Helge
Overload!!!
Innlegg: 1675
Registrert: 31 aug 2008, 20:21
Sted: Gaupen, Hedmark

Re: Ettermontere ESP på 9-5.

Legg inn av Helge » 01 mai 2015, 12:53

Kristian N2215 skrev:Det er ikke separat ledningsnett dessverre. Du må nok belage deg på å trekke opp lednibger selv. I tillegg til rattstamme og pumpe trenger du akselearsjonssensoren som sitter foran girspaken og dertilhørende kabler. Men hvis du har WIS så har du gode forutsetninger.
Har WIS.
Så jeg får se litt på ledningsnett.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.

ut218
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 473
Registrert: 23 apr 2004, 01:00
Sted: Tromsø

Re: Ettermontere ESP på 9-5.

Legg inn av ut218 » 01 mai 2015, 14:06

Håper du får til alt det arbeidet. Blir egentlig helt svett ved tanken på en sånn jobb. :-S . Er vel blitt for gammel. Vet at det kom et bytte av esp moduler fra 2004, så det ble vel endringer flere steder enn selve ventilblokka. mulig pre 2004 er mer plug n play for disse er bortimot kliss lik den som allerede står i bilen din.
2002 9-5 Aero automat

Svar