Clutchbytte - hvordan løsne girkasse

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Fredrik N707
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 104
Registrert: 25 jul 2006, 03:23
Sted: Drammen

Clutchbytte - hvordan løsne girkasse

Legg inn av Fredrik N707 » 07 mai 2015, 08:19

Hei,

Er i full gang med å bytte clutch på min MY06 Saab 9-5 2.0T og har fått droppet subframe, løsnet motorfester, etc.
Skal nå i vei med å løsne girkassa - noe jeg gjorde et lite forsøk på før jeg gav meg igår.

Løsnet motorfestet på toppen av kassa, 5 bolter rundt kassa, og drivaksel på førersiden men kassa rikker seg ikke.
Lurer derfor på om det er noe jeg har glemt?
Må man løsne mellomakselen før man drar av kassa eller vil denne løsne når du tar den av ?
Hvordan evt. løsner man denne på best mulig måte ?
Må jeg også løsne starteren, går boltene fra denne inn i kassa ?

Hjelp ? :)
M06 Saab 9-5 Vector
(x) M97 Saab 9000 Jubileum 2,0T
(x) M95 Saab 9000 2,3T

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Clutchbytte - hvordan løsne girkasse

Legg inn av Ingvar N629 » 07 mai 2015, 08:47

Den øverste bolten som går gjennom starteren går også inn i kassen. Husk å fjerne blekket som dekker svinghjulet nederst på kassen, sitter med to stk bolter med 11mm nøkkelvidde.
Kassa kan sitte godt. Det er to stk styrehylser mellom kassa og endedekselet på motoren. Her kan det være lurt å lirke kassa ut fra endedekselet på motoren med en flat skrutrekker, bare for å få det til å slippe. Mellomakselen skal normalt sett sitte igjen på motoren når du drar av kassa, men det er ganske vanlig at mellomakslingen sitter godt i diffhuset. Da kan det være like greit å ta ut mellomakselen før du tar ut kassa, og likeså montere den igjen etter at kassa er montert tilbake på plass.

Ifølge verkstedboka skal alltid simringene til drivaksling og mellomaksling ut fra diffhuset byttes når kassa har vært demontert. Det bruker ikke å være nødvendig, men hvis du knoter med drivakslingene så kan det være fort gjort å skade dem slik at de ikke tetter, så da er det like greit å bytte simringer først som sist. Pass på renslighet når du skal montere drivakslingene igjen.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Fredrik N707
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 104
Registrert: 25 jul 2006, 03:23
Sted: Drammen

Re: Clutchbytte - hvordan løsne girkasse

Legg inn av Fredrik N707 » 07 mai 2015, 08:54

Tusen takk for utfyllende svar, akkurat det jeg trengte å vite!
Da gjør jeg et nytt forsøk etter jobb i dag :)
M06 Saab 9-5 Vector
(x) M97 Saab 9000 Jubileum 2,0T
(x) M95 Saab 9000 2,3T

Brukeravatar
Fredrik N707
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 104
Registrert: 25 jul 2006, 03:23
Sted: Drammen

Re: Clutchbytte - hvordan løsne girkasse

Legg inn av Fredrik N707 » 07 mai 2015, 08:59

Blekket til svinghjulet har jeg allerde løsnet.
Da bestiller jeg meg like så greit nye simringer, like greit å gjøre ting skikkelig når man først har alt av.
Har også nye polyforinger til subframen som jeg tenkte å hive på når jeg først er i gang.

Må bare si det Ingvar, du er rett og slett et orakel og en virkelig stor ressurs å ha på dette forumet!
M06 Saab 9-5 Vector
(x) M97 Saab 9000 Jubileum 2,0T
(x) M95 Saab 9000 2,3T

redturbo
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 664
Registrert: 05 jan 2012, 21:39
Navn: Tom Hummel
Bil: Saab 9-3 2.0t 1998, 900S 1995
Sted: Oslo / Hvaler

Re: Clutchbytte - hvordan løsne girkasse

Legg inn av redturbo » 08 mai 2015, 16:50

Bare til info utenfor temaet : Oraklet i Delfi ga de mest besynderlige og tvetydige svar.
Det var nok påvirket av dampen fra undergrunnen, etylen kanskje - med narkotisk effekt.
http://www.theguardian.com/world/2003/a ... earch.arts

Brukeravatar
Fredrik N707
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 104
Registrert: 25 jul 2006, 03:23
Sted: Drammen

Re: Clutchbytte - hvordan løsne girkasse

Legg inn av Fredrik N707 » 11 mai 2015, 21:15

Da var clutch byttet og det kjennes nesten ut som en ny bil!
Gjorde alt hjemme i garasjen uten løftebukk - noe som gikk greit men tok ganske mye lengere tid enn jeg hadde regnet med når jeg begynte.

Det å løfte subframe og girkasse av og på kan være litt utfordrende når man skrur alene og verken har motorjekk eller løftebukk, men jeg fikk det nå til på et vis med jekkestropper og garasjejekk :).

Alt i alt tok det meg tre lange dager med skruing for å utføre denne jobben, noe som sikkert er mye mer enn en erfaren mekaniker ville brukt.
Det har vært en veldig lærerik prosess og meget tilfredstillende å ha gjort selv når resultatet ble bra til slutt :)
M06 Saab 9-5 Vector
(x) M97 Saab 9000 Jubileum 2,0T
(x) M95 Saab 9000 2,3T

Svar