Varmstart problem
Moderator: Moderatorer
Varmstart problem
Håper dere kanskje kan gi meg noen tips...
Bilen er en Saab 9-5 med 2,3 bensin og manuell kasse.
Problemet er at ved varm motor og en kort stopp så vil den da etterpå starte men raskt dø. Om jeg venter litt så starter den fint, om jeg prøver igjen med en gang så kan den dra rundt på starteren men ikke "tenne" (hører pumpa gå). Ellers så kjører den fint og starter alltid kald, pendler ca 10 mil hver dag med den...
Trodde det kanskje kunne være CPS så den ble bytta ca en måned siden, bensinpumpa ble bytta ca 3 måneder siden. (da startet den ikke i det hele tatt og etter pumpe bytte var den fin...)
Noen som har forslag??
Bilen er en Saab 9-5 med 2,3 bensin og manuell kasse.
Problemet er at ved varm motor og en kort stopp så vil den da etterpå starte men raskt dø. Om jeg venter litt så starter den fint, om jeg prøver igjen med en gang så kan den dra rundt på starteren men ikke "tenne" (hører pumpa gå). Ellers så kjører den fint og starter alltid kald, pendler ca 10 mil hver dag med den...
Trodde det kanskje kunne være CPS så den ble bytta ca en måned siden, bensinpumpa ble bytta ca 3 måneder siden. (da startet den ikke i det hele tatt og etter pumpe bytte var den fin...)
Noen som har forslag??
Re: Varmstart problem
Og forresten det er ingen feil koder!
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Varmstart problem
Lest ut multiplikativ bensinadapsjon? Har du mulighet til å se med en feilkodeleser eller openSID hvilket turtall den registrerer når startmotoren går uten at den starter? Hvordan er den å starte kald når det er varmt i været? Har du trimmet bilen eller gjort andre modifikasjoner på motoren?Pete skrev:Og forresten det er ingen feil koder!
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Re: Varmstart problem
Har ikke lest ut bensinadapsjonen, hva skal jeg se etter der?
Kan få opp opensid neste gang det skjer og se hvilken turtall den registerer, foreløpig så har det vært et relativt sporadisk problem. Er mest redd for at det utvikler seg til at den ikke starter...
Så lenge det har vært "kald" motor så har jeg ikke hatt noen problemer.
Motoren har annet program på den som skal gi ca 230hk og det er montert rustfritt eksos fra flex del og bakover men ellers ingenting.
Om det skulle ha noe å si så ble ny tennkasett satt inn ca 3 år sida, motoren skulle være nyoverhalt og ble satt inn ca 2 år sida.
Kan få opp opensid neste gang det skjer og se hvilken turtall den registerer, foreløpig så har det vært et relativt sporadisk problem. Er mest redd for at det utvikler seg til at den ikke starter...
Så lenge det har vært "kald" motor så har jeg ikke hatt noen problemer.
Motoren har annet program på den som skal gi ca 230hk og det er montert rustfritt eksos fra flex del og bakover men ellers ingenting.
Om det skulle ha noe å si så ble ny tennkasett satt inn ca 3 år sida, motoren skulle være nyoverhalt og ble satt inn ca 2 år sida.
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Varmstart problem
Sjekk bensinadapsjonen, bør være innenfor +/-400 i open SID som tilsvarer +/-4%.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Re: Varmstart problem
Da fikk jeg sjekket Amul, den er på 221 i opensid.
Glemte lys i helgen altså var batteriet helt flatt. Tror dette kanskje derfor er basert på ca 35 mil...
Glemte lys i helgen altså var batteriet helt flatt. Tror dette kanskje derfor er basert på ca 35 mil...
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Varmstart problem
Da ville jeg ha konsentrert meg om veivakselgiver (se på turtallet når den kjinner og ikke vil starte). Et nytt bensinfilter kan du jo også koste på den, hvis det ikke ble skiftet da du skiftet pumpe.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Re: Varmstart problem
Ok, da må den nye giveren i såfall være dårlig? Skal prøve å følge med neste gang det skjer.
Bensinfilteret ble byttet samtidig som pumpa!
Bensinfilteret ble byttet samtidig som pumpa!
Re: Varmstart problem
Da har det vært veldig sporadisk at dette har skjedd siden tråden ble startet såpass at jeg aldri fikk sjekket det sikkelig, fram til i går...
Da fikk jeg ikke startet den før 5. forsøket og måtte holde gassen litt for å "få den igang".
Jeg må rette litt på det jeg sa i starten, den drar rundt på starteren, tenner og dør igjen rimelig fort.
Turtall fikk jeg sett på i Torque og opensid, det ser greit ut der den bygger seg opp mens man starter til rundt 800rpm før motoren dør og turtall dropper bort. Ellers fortsatt ingen feil koder.
Om det hjelper noe;
- Har kun skjedd når det er varmt
- Har kjørt et stykke (45-60 min) før bilen har stått i ro i alt fra 10-15 min til en time. (typisk etter en runde i butikken)
- Ingen problemer å starte om det er varmt men motor er "kald"
I detalj det som skjedde igår:
- Kjørte fra jobben i ca en time.
- Bil stod stille i litt over en time, startet igjen fint.
- Kjørte i 10 min
- Bil stod i ca 1 time igjen, da fikk jeg ovennevnte start problemer
- Etter at jeg fikk start på den kjørte jeg i ca 10 min igjen.
- Bil stod i 30 min før jeg kjørte igjen og denne gangen heller ikke noen start problem.
- Kjørte i 20 min og prøvde og starte rett etter jeg kom hjem og da heller ikke problemer.
Setter veldig pris på tips og råd på hva dette kan være!
Da fikk jeg ikke startet den før 5. forsøket og måtte holde gassen litt for å "få den igang".
Jeg må rette litt på det jeg sa i starten, den drar rundt på starteren, tenner og dør igjen rimelig fort.
Turtall fikk jeg sett på i Torque og opensid, det ser greit ut der den bygger seg opp mens man starter til rundt 800rpm før motoren dør og turtall dropper bort. Ellers fortsatt ingen feil koder.
Om det hjelper noe;
- Har kun skjedd når det er varmt
- Har kjørt et stykke (45-60 min) før bilen har stått i ro i alt fra 10-15 min til en time. (typisk etter en runde i butikken)
- Ingen problemer å starte om det er varmt men motor er "kald"
I detalj det som skjedde igår:
- Kjørte fra jobben i ca en time.
- Bil stod stille i litt over en time, startet igjen fint.
- Kjørte i 10 min
- Bil stod i ca 1 time igjen, da fikk jeg ovennevnte start problemer
- Etter at jeg fikk start på den kjørte jeg i ca 10 min igjen.
- Bil stod i 30 min før jeg kjørte igjen og denne gangen heller ikke noen start problem.
- Kjørte i 20 min og prøvde og starte rett etter jeg kom hjem og da heller ikke problemer.
Setter veldig pris på tips og råd på hva dette kan være!