Lamdasonde 9-5 00 vs 04

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Trope
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 315
Registrert: 19 jul 2012, 00:54
Navn: Trond Pedersen
Bil: Saab 9-5 2,3t LPG
Sted: Fredrikstad

Lamdasonde 9-5 00 vs 04

Legg inn av Trope » 29 mai 2015, 20:14

Er det lik fremre lamdasonde på 9-5 2,0t 2000 og 9-5 2,0t 2004
Får feilkoden P0135 og skal derfor forsøke å bytte lamdasonden.
Har kun en sonde på min bil.
Kan jeg bare bytte sensoren eller må det programmering til.

Helge
Overload!!!
Innlegg: 1675
Registrert: 31 aug 2008, 20:21
Sted: Gaupen, Hedmark

Re: Lamdasonde 9-5 00 vs 04

Legg inn av Helge » 29 mai 2015, 21:02

De er like.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.

Trope
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 315
Registrert: 19 jul 2012, 00:54
Navn: Trond Pedersen
Bil: Saab 9-5 2,3t LPG
Sted: Fredrikstad

Re: Lamdasonde 9-5 00 vs 04

Legg inn av Trope » 29 mai 2015, 21:27

Det var det jeg trodde, men fikk beskjed av ANA i Strømstad at det var et skille i 2002.
Noen som hvet hvilken spenning denne operer med ?
Har gass på bilen og må stille inn spenningsområdet for å få riktig bladigsforhold når jeg kjører på propan.

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: Lamdasonde 9-5 00 vs 04

Legg inn av Hjelle, N6 » 29 mai 2015, 21:28

Har du en M00 2.0 har dei iaf ikkje likt delenummer.
Har du derimot en 2.3-motor er dei like frå M00 og opp. 2.0 fikk den nye sonda ifrå M01.
Står heller ingenting om at delane er erstatta av nyare nummer i min delekatalog, so reknar med det er ein viss forskjell.

Trope
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 315
Registrert: 19 jul 2012, 00:54
Navn: Trond Pedersen
Bil: Saab 9-5 2,3t LPG
Sted: Fredrikstad

Re: Lamdasonde 9-5 00 vs 04

Legg inn av Trope » 29 mai 2015, 22:03

Motoren er byttet fra 2,0 til frabrikkny 2,3 motor. Motorstyringen er endret.
Sonden er fra den gamle motoren. Muligens det er dette som er problemet og at det blir riktig med den nye sonden.
Har også sonder fra en 2,3 00, denne har to sonder og forkat.

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: Lamdasonde 9-5 00 vs 04

Legg inn av Hjelle, N6 » 29 mai 2015, 23:09

Har du en 2.3 byttar du den nye sonda, enten frå 2.3 '00 eller frå 04-en du nemner.
Du treng ikkje programere noko når du byttar sonde, men om du har hatt problemer med feilkoder er det jo smart å slette feilkoder og få nullstillt adapsjonen.

Trope
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 315
Registrert: 19 jul 2012, 00:54
Navn: Trond Pedersen
Bil: Saab 9-5 2,3t LPG
Sted: Fredrikstad

Re: Lamdasonde 9-5 00 vs 04

Legg inn av Trope » 03 jun 2015, 13:34

Var hos ANA i går og pratet med sjefsmekanikkeren Saab for å nullstille adapsjonen, men han viste ikke hva dette var?
Hva vil det si, og hvordan gjøres dette?
Fikk også beskjed om at jeg ikke kunne bruke 04 sonden jeg har montert, men må kjøpe en ny til 5000kr. med riktig delenummer.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Lamdasonde 9-5 00 vs 04

Legg inn av Ingvar N629 » 03 jun 2015, 20:30

Tullprat!

Adapsjonen sletter du med Tech 2, eller ved å koble fra batteriet i noen sekunder.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Trope
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 315
Registrert: 19 jul 2012, 00:54
Navn: Trond Pedersen
Bil: Saab 9-5 2,3t LPG
Sted: Fredrikstad

Re: Lamdasonde 9-5 00 vs 04

Legg inn av Trope » 03 jun 2015, 21:53

Koblet fra batteriet når jeg byttet lamda sonden. Feilkodene forsvant og jeg har ikke fått opp feilkode igjen, heller ingen lysende motorlampe så da håper jeg dette er OK.
Takk for all hjelp!

Svar