LØST! Kraftreduksjon, mister "boost power".

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
LEN
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 40
Registrert: 24 mai 2008, 19:54
Medlemsnummer: N2904
Navn: Leif
Bil: 9-3 2.0t 2002 B205E

LØST! Kraftreduksjon, mister "boost power".

Legg inn av LEN » 31 jul 2015, 21:54

Hei.

Etter mange timer med skruing fikk jeg skilter på min nyinnkjøpte 9-3 2,0t ecopower 2002.

Først fikk jeg feilkode p1110. Der var det bare en slange som datt av magnetventil 605. Så at slangene var i dårlig befattning og byttet alle 8mm/4mm vakumslangene. slettet feilkoden og har ikke fått noen feilkoder siden.

Så kommer vi til kraftreduksjonen jeg opplever:

1: Starter bilen, kjører den opp i temp. før jeg gir på maks. 2 gir fra 40kmt så drar den som fff, hvor jeg drar turtallet over 4000rpm, map topper på ca 185-195 kPa.

2: girer opp, 3 gir, drar bra, så intreffer kraftreduksjonen som regel ved ca3500 rpm noen ganger 4000 rpm map topper på 185-195 kPa (vanskelig å få en bedre avlesning fra obdII live data)

3: etter punkt 2 topper map på 130-140 kPa (husker ikke akkurat hva det var på, men iallefall redusert) Detter gjelder i 2 gir også. Har ikke fulgt med på live data i 1,4,5 gir. regner med det er det samme for disse.

etter at jeg opplever kraftreduksjonen i 3 gir så slutter motoren å dra. den er daffffff. Det er ikke før jeg skrur av tenningen, starter igjen kraften er tilbake, inntil jeg utfører punkt 2. Har ikke testet dette i høyere gir.

Har skjekket rør, ser ok ut. evap, ok (mgmotor), magnetventil 605 målt til 38,5 ohm.


tips? holder fortsatt på å bli kjent med bilen, dokumentasjon og regulering. litt mer jobb enn ng 900 2,3i.
Sist redigert av LEN den 02 aug 2015, 20:50, redigert 2 ganger totalt.
9-3 1,8t 2009 B207E
9-5 2,3t 2006 B235E

Førsteplass kjeglekjøring landstreff 2017 8)

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Kraftreduksjon, mister "boost power".

Legg inn av Ingvar N629 » 01 aug 2015, 06:10

Hva slags software har du på den, hvor mye skal den egentlig lade?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

LEN
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 40
Registrert: 24 mai 2008, 19:54
Medlemsnummer: N2904
Navn: Leif
Bil: 9-3 2.0t 2002 B205E

Re: Kraftreduksjon, mister "boost power".

Legg inn av LEN » 01 aug 2015, 13:11

Hei. Jeg vet ikke hva slags software som sitter på den, og forrige eier hadde lite med informasjon om bilen. Må en ha tech 2 utstyr for å finne software versjon?

Dokumentasjonen sier orginal max boost pressure 0,79 bar (179kPa på map), motor B205E. med motor av, måler map 102-103 kPa (1atmosphere). Så den lader per idag 0,9-1,0 bar på max

Det sitter en forge avlastningsventil på bilen, ser ut til å være justerbar ved å vri på den enden vakumslangen sitter (kneppjustering). Når jeg ser på dette sammen med ladetrykket, er det grunn til å tro at bilen er tuklet med, dvs, trimmet?
9-3 1,8t 2009 B207E
9-5 2,3t 2006 B235E

Førsteplass kjeglekjøring landstreff 2017 8)

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Kraftreduksjon, mister "boost power".

Legg inn av Ingvar N629 » 01 aug 2015, 22:09

Original150 hk skal lade rundt 0,4 bar.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

LEN
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 40
Registrert: 24 mai 2008, 19:54
Medlemsnummer: N2904
Navn: Leif
Bil: 9-3 2.0t 2002 B205E

Løst. Re: Kraftreduksjon, mister "boost power".

Legg inn av LEN » 02 aug 2015, 20:08

Tok en test tur og så at etter kraftreduksjon i punkt 2 ( første innlegg) at map toppet på 144-150 kPa, ikke på 130-140kPa som jeg skrev i første innlegg. Tenkte at grunnlade trykket var for høyt.

reduserte grunnladetrykket med 0,04 bar, dvs jeg forlenget staget til wastegate med 2 omdreininger.

Kjørte en tur og alt var i orden. ingen fuel cut pga air mass limit (antar jeg.)

Map toppet på ca 175-180 kPa.

have a nice one :)

mvh, Leif
9-3 1,8t 2009 B207E
9-5 2,3t 2006 B235E

Førsteplass kjeglekjøring landstreff 2017 8)

Svar