Utstabilt GLT Saab 9000 med TD04HL-19T [LØST]
Moderator: Moderatorer
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1366
- Registrert: 28 okt 2009, 08:34
- Medlemsnummer: N1868
- Navn: Sigve
- Bil: Saab 9000 Aero
- Sted: Bodø
Utstabilt GLT Saab 9000 med TD04HL-19T [LØST]
Sliter med overskyting og generelt variabelt GLT mellom dragene. Ett drag kan jeg ha 0,40 bar stabilt, hvorpå neste overskyter den til 0,5 bar og detter derettet il 0,4 bar. Det skjer også at den overskyter til 0,55 bar og så detter til 0,5 bar.
Bilen er en MY95, med B234E, og TD04HL-19T.
Har så langt prøvd å koble slange rett fra kompressorhuset til wastegateaktuator, sjekket at alle slanger o.l er åpne, sjekke at det er tett fra turbo til topp, sjekket at selve wastegaten går lett, og jeg har prøvd med annen (ny) WG-aktuator.
Nå begynner jeg å bli litt tom for ideer,
Noen her som kan hjelpe meg litt på veien videre?
Bilen er en MY95, med B234E, og TD04HL-19T.
Har så langt prøvd å koble slange rett fra kompressorhuset til wastegateaktuator, sjekket at alle slanger o.l er åpne, sjekke at det er tett fra turbo til topp, sjekket at selve wastegaten går lett, og jeg har prøvd med annen (ny) WG-aktuator.
Nå begynner jeg å bli litt tom for ideer,
Noen her som kan hjelpe meg litt på veien videre?
Sist redigert av Atzz den 14 okt 2015, 14:36, redigert 1 gang totalt.
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12866
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Utstabilt GLT Saab 9000 med TD04HL-19T
Original eller kopi?
0,4 er uansett for lavt på en 19T hvis du vil utnytte snurra.
0,4 er uansett for lavt på en 19T hvis du vil utnytte snurra.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1366
- Registrert: 28 okt 2009, 08:34
- Medlemsnummer: N1868
- Navn: Sigve
- Bil: Saab 9000 Aero
- Sted: Bodø
Re: Utstabilt GLT Saab 9000 med TD04HL-19T
Har prøvd å lagt meg på 0,4 bare for å se om jeg får det stabilt, men er vanskelig å få til noe når det aldri er det samme.
Om det er en kopi eller ikke er jeg ikke heilt sikker på, men den kommer fra folk som skal være til å stole på, den har i alle fall plate fra orginal aeroturbo.
Om det er en kopi eller ikke er jeg ikke heilt sikker på, men den kommer fra folk som skal være til å stole på, den har i alle fall plate fra orginal aeroturbo.
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1366
- Registrert: 28 okt 2009, 08:34
- Medlemsnummer: N1868
- Navn: Sigve
- Bil: Saab 9000 Aero
- Sted: Bodø
Re: Utstabilt GLT Saab 9000 med TD04HL-19T
Kan se ut til at trykket er mer stabilt og lavere rett etter start, altså ved kald motor, da booster den bare 0,35-0,4 uten overskyting.
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12866
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Utstabilt GLT Saab 9000 med TD04HL-19T
Det er nok bare fordi den er nettopp kald. Hvis trykklokka er skikkelig (har sett slike som har vært fylt med skumgummi istedenfor fjær) og har korrekt forspenning så kan det hende du ikke får det bedre med det oppsettet. Fjæra i en klokke for 0,4 bar blir fort veik for et så stort eksoshus.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1366
- Registrert: 28 okt 2009, 08:34
- Medlemsnummer: N1868
- Navn: Sigve
- Bil: Saab 9000 Aero
- Sted: Bodø
Re: Utstabilt GLT Saab 9000 med TD04HL-19T
Har forgeklokke fra maptun. Får prøve å stramme litt og se hva som skjer
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1366
- Registrert: 28 okt 2009, 08:34
- Medlemsnummer: N1868
- Navn: Sigve
- Bil: Saab 9000 Aero
- Sted: Bodø
Re: Utstabilt GLT Saab 9000 med TD04HL-19T
Oversvinget er større fra høyere turtall enn fra lavt turtall.
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12866
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Utstabilt GLT Saab 9000 med TD04HL-19T
Slik jeg leser dette har du ikke målt det korrekt? GLT sjekker du ved 3000 rpm. At det ikke er konstant gjennom hele turtallsregisteret sier seg jo selv.Atzz skrev:Oversvinget er større fra høyere turtall enn fra lavt turtall.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1366
- Registrert: 28 okt 2009, 08:34
- Medlemsnummer: N1868
- Navn: Sigve
- Bil: Saab 9000 Aero
- Sted: Bodø
Re: Utstabilt GLT Saab 9000 med TD04HL-19T
Dette har du så klart helt rett i
Har fått stramma wastegate litt, og ståa er nå slik at den ligger stabilt med kald/halvvarm motor på 0,4 bar. Dette ser ut til å vare en stund etter start av motor fra kald og halvvarm tilstand, og til etter noen minutter med kjøring. Ved varm motor , så har jeg 0,5-0,6 bar ved 3000RPM, og om jeg holder den på bremsen så er den nede på 0,4 igjen etter 5-7 sekkunder...
Kan det være at wastegate kniper når turbinhuset er varmt?
Har fått stramma wastegate litt, og ståa er nå slik at den ligger stabilt med kald/halvvarm motor på 0,4 bar. Dette ser ut til å vare en stund etter start av motor fra kald og halvvarm tilstand, og til etter noen minutter med kjøring. Ved varm motor , så har jeg 0,5-0,6 bar ved 3000RPM, og om jeg holder den på bremsen så er den nede på 0,4 igjen etter 5-7 sekkunder...
Kan det være at wastegate kniper når turbinhuset er varmt?
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12866
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Utstabilt GLT Saab 9000 med TD04HL-19T
Husk nå at dette er et resultat av termodynamikk, og det kommer helt an på hva som kommer ut av motoren. Varm eksos tar mer plass enn kald, og genererer høyere trykk og høyere hastigheter. Høyere differensialtrykk over en turbin vil jo nødvendigvis si høyere tilgjengelig effekt. I tillegg er wastegate utsatt for flere krefter enn bare fra aktuatoren, som jo begynner å røre på seg ved et ferdig innstilt trykk. Selve porten vil jo bli påvirket av eksoskreftene. Ved lave turtall vil pulseffekten være tydelig, høyere glt vil kunne gi et bedre bunndrag fordi pulsene ellers ville åpne porten på gløtt støtvis. På høyere turtall når eksostrykket oppstrøms turbinen øker, så øker kreftene på porten og den vil åpnes av eksostrykket hvis aktuatoren ikke er stram nok, selv om aktuatoren prøver å holde den igjen.
Grunnladetrykket måler du selvsagt ved varm motor, men for å gjenta meg selv, du må ha et langt høyere glt enn 0,4 bar hvis du skal få noe effekt ut av dette (ellers åpner eksostrykket porten når det begynner å bli morsomt). Hvor høyt det må være kommer an på hvor mye moro du vil ha det, men jeg ville ha lagt den på 0,8 bar. Da må du bytte aktuator, eller fjæra i aktuatoren hvis du har en aktuator der fjæra kan byttes. Ikke stram for mye på en for svak fjær. 2 mm forspenning er mer enn nok. Øker du forspenningen, så reduserer du arbeidsslaget og da risikerer du at porten ikke åpner helt opp når det trengs.
Grunnladetrykket måler du selvsagt ved varm motor, men for å gjenta meg selv, du må ha et langt høyere glt enn 0,4 bar hvis du skal få noe effekt ut av dette (ellers åpner eksostrykket porten når det begynner å bli morsomt). Hvor høyt det må være kommer an på hvor mye moro du vil ha det, men jeg ville ha lagt den på 0,8 bar. Da må du bytte aktuator, eller fjæra i aktuatoren hvis du har en aktuator der fjæra kan byttes. Ikke stram for mye på en for svak fjær. 2 mm forspenning er mer enn nok. Øker du forspenningen, så reduserer du arbeidsslaget og da risikerer du at porten ikke åpner helt opp når det trengs.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1366
- Registrert: 28 okt 2009, 08:34
- Medlemsnummer: N1868
- Navn: Sigve
- Bil: Saab 9000 Aero
- Sted: Bodø
Re: Utstabilt GLT Saab 9000 med TD04HL-19T
Takker for flott forklaring Ingvar!
Har vel ca 3mm forspenn sånn som det er nå, så skal få tak i ny fjør
Har vel ca 3mm forspenn sånn som det er nå, så skal få tak i ny fjør
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1366
- Registrert: 28 okt 2009, 08:34
- Medlemsnummer: N1868
- Navn: Sigve
- Bil: Saab 9000 Aero
- Sted: Bodø
Re: Utstabilt GLT Saab 9000 med TD04HL-19T
Da har man montert kraftigere fjør, med det resultat at jeg har glt på 0.65 bar med kald motor, og ved varm motor har jeg fremdeles oversving, til 0,9 bar, som sakte men sikkert lurer seg ned til 0,65 når jeg holder igjen med bremsa ved 3000 omdreininger..
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1366
- Registrert: 28 okt 2009, 08:34
- Medlemsnummer: N1868
- Navn: Sigve
- Bil: Saab 9000 Aero
- Sted: Bodø
Re: Utstabilt GLT Saab 9000 med TD04HL-19T
Da har jeg konstatert at WG kniper når eksoshuset blir varmt.
Hvordan kan man fikse dette, er det nytt eksoshus som gjelder, eller er det andre ting som kan gjøres?
Hvordan kan man fikse dette, er det nytt eksoshus som gjelder, eller er det andre ting som kan gjøres?
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12866
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Utstabilt GLT Saab 9000 med TD04HL-19T
Nye eksoshus koster ikke så fryktelig mye, jeg hadde iallfall byttet.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1366
- Registrert: 28 okt 2009, 08:34
- Medlemsnummer: N1868
- Navn: Sigve
- Bil: Saab 9000 Aero
- Sted: Bodø
Re: Utstabilt GLT Saab 9000 med TD04HL-19T
Tenker det er best å bytte ja!
Har du noe erfaringer med eksoshusene fra Kinugawa?
Har du noe erfaringer med eksoshusene fra Kinugawa?