Drivaksel 9-5 2.0t

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
henriksi
Innlegg: 4
Registrert: 26 aug 2015, 07:50
Navn: Henrik

Drivaksel 9-5 2.0t

Legg inn av henriksi » 26 aug 2015, 08:04

Hei,

Jeg opplever en god del vibrering i gasspedal på min 2003 9-5 når jeg kommer opp i 80-90 km/t. Hadde den hos Speedparts i går og etter en gjennomgang og prøvekjøring mente de det var drivakslen(e) som hadde fått det.

Er det noen som vet om for eksempel denne drivakslen passer:
http://www.autovarehuset.no/versiune/96 ... toate.html

Blitt fortalt at det er forskjellige drivaksler på 9-5 opp til og med 2001, og fra 2002 til 2005.

Runder av med det som muligens er et dumt spørsmål: Er det samme på venstre og høyre side?

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Drivaksel 9-5 2.0t

Legg inn av Ingvar N629 » 26 aug 2015, 08:16

Drivakslingene går om hverandre høyre og venstre, men det sitter en vibrasjonsdemper på den ene eller andre siden avhengig av om du har automat eller manuell.
Det er neppe selve drivakslingen som er sliten, men drivknuten, og da sannsynligvis den ytre.
Det stemmer at det er skille fra 2001 til 2002, disse går ikke om hverandre.
Delen du linker til har jo listet opp alt mulig av årsmodeller, så om den passer eller ikke er ikke godt å si.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

henriksi
Innlegg: 4
Registrert: 26 aug 2015, 07:50
Navn: Henrik

Re: Drivaksel 9-5 2.0t

Legg inn av henriksi » 26 aug 2015, 16:53

Takk for svar!
Glemte å skrive at det er automat.
Vet du om drivknuten er forskjellig, men resten kan være det samme fra 2001 til 2002?

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Drivaksel 9-5 2.0t

Legg inn av Ingvar N629 » 26 aug 2015, 17:07

Nei alt er forskjellig 01/02
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Svar