SAAB 95 mangler langlys

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
August60
Navn: Audun Gustavsen

SAAB 95 mangler langlys

Legg inn av August60 » 06 feb 2016, 12:45

På min 95 98mod har jeg mister jeg alt av kjørelys når jeg vrir lysbryteren mot høyre. Har skiftet releet (4109070) og sjekket sikringene.
Når bryteren står i 0 (null) virker nærlys og baklys.

Hvor skal jeg starte søket etter feil?

Brukeravatar
TurboTrykk
1,5 bar
1,5 bar
Medlemsnummer: N2716
Navn: Chris
Bil: 9000 2.0t CSE -97 Jubileum
Sted: Bergen

Re: SAAB 95 mangler langlys

Legg inn av TurboTrykk » 06 feb 2016, 14:09

Regner med du har sjekket pærene. Ellers kan du ta en titt på selve bryteren?
Saab 9-3 1,9TiD SportCombi Vector 2007 - Bruksbil
Mitsubishi Carisma Classic 2000 - Solgt
9000 2.0t CSE 1997 Jubileum - Skrotet
Honda accord 1978 Bruksbil - Solgt
9000 2.3t CSE 1995 - Skrotet
Chevy G20 6.2 Ambulanse - Solgt
Ford transit 1965 Campingbil -Solgt

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar
Navn: Kato Herland
Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
Sted: Tromsø

Legg inn av Kato » 06 feb 2016, 15:03

August60 skrev:På min 95 98mod har jeg mister jeg alt av kjørelys når jeg vrir lysbryteren mot høyre. Har skiftet releet (4109070) og sjekket sikringene.
Når bryteren står i 0 (null) virker nærlys og baklys.

Hvor skal jeg starte søket etter feil?
I tittel til tråden står det langlys og i teksten alt av kjørelys; menes det med dette siste både nær- og fjernlys, og at parkeringslys lyser?

Fungerer "lyshornet"?

Er dette noe som "er kommet til", eller har du kjøpt bilen med dette?
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2. Solgt 2018.

August60

Legg inn av August60 » 06 feb 2016, 15:39

Hei!
Dette har kommet til. I 0-stilling virker lyshornet. Med lysene på, mister jeg kjørelys, langlys og lys bak.

August60

Legg inn av August60 » 06 feb 2016, 15:59

TurboTrykk skrev:Regner med du har sjekket pærene. Ellers kan du ta en titt på selve bryteren?
Kan det ha noe med tåkelyskasterne å gjøre?

August60

Legg inn av August60 » 06 feb 2016, 17:17

Har nå remontert all belysning etter en sjekk av kontakter etc.

Ved bryter av: kjørelysene virker. Lys bak virker. Lyshornet virker. Tåkelysene virker ikke.
Ved bryter i park: ingen lys foran. Lys bak virker. Lyshornet virker.
Ved bryte på: kjørelys av. Langlys virker ikke. Lys bak virker ikke. Lyshornet virker ikke. Tåkelysene virker ikke.

Alle relé prøvd skiftet. Alle pærer ok. Alle sikringer ok. Prøvd annen bryter.

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar

Legg inn av Kato » 06 feb 2016, 18:15

En gang til: Er dette noe som "er kommet til", altså har DU sett at alt dette har vært i orden, eller koblet noe i ettertid som kan ha gitt dette "oppsettet"?

Virker ikke parkeringslys framme i det hele tatt?

August60

Legg inn av August60 » 06 feb 2016, 20:14

Kato skrev:En gang til: Er dette noe som "er kommet til", altså har DU sett at alt dette har vært i orden, eller koblet noe i ettertid som kan ha gitt dette "oppsettet"?

Virker ikke parkeringslys framme i det hele tatt?
Takk for interressen!
Beklager at jeg var uklar. Det har vært ok. Etter en smell i venstre hjørne foran, med løst grøfte/tåkelys kom og gikk dette problemet.

Har satt i ny lykt, uten at dette har løst saken. Alt av pærer og lykter er ok.

Jeg undrer meg på hvor jeg kan starte søkingen etter et event brudd.

Helge
Overload!!!
Sted: Gaupen, Hedmark

Legg inn av Helge » 06 feb 2016, 20:28

Ledningsnettet til tåkelysene er koblet med en kontakt under høyre frontlykt.
Ta ut lykten og koble fra kontakten.
Ledingene til utetemperaturføler går i samme nettet.
Så den vil også bli koblet ut.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar

Legg inn av Kato » 06 feb 2016, 20:37

Og beklager at jeg driver en spørrekonkurranse uten å komme med konstruktive forslag til oppstart av feilleitingen, men dette fenomenet er litt spesielt. Så jeg spurte også om parkeringslys framme i det hele tatt lyser (les: i noen av posisjonene til lysbryteren) -.

Og: Gjelder det at lys er borte på begge sider av bilen?

For å kunne, slik på avstand, ha noen som helst kvalitativ tanke om hvor feil(ene) kan sitte, bør mest mulig av relevant bakgrunnsinformasjon være "på bordet" :)

August60

Legg inn av August60 » 06 feb 2016, 21:36

Kato skrev:Og beklager at jeg driver en spørrekonkurranse uten å komme med konstruktive forslag til oppstart av feilleitingen, men dette fenomenet er litt spesielt. Så jeg spurte også om parkeringslys framme i det hele tatt lyser (les: i noen av posisjonene til lysbryteren) -.

Og: Gjelder det at lys er borte på begge sider av bilen?

For å kunne, slik på avstand, ha noen som helst kvalitativ tanke om hvor feil(ene) kan sitte, bør mest mulig av relevant bakgrunnsinformasjon være "på bordet" :)
Greit det. Alt av lys borte.

Avstanden ikke så stor. Bor ved Bispegården.(TOS)

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar

Legg inn av Kato » 07 feb 2016, 12:24

Ja, det var litt av en avstand :D

Kanskje kan noen tips nå være til hjelp med feilsøkingen - gitt følgende forutsetninger i bunnen:
- Batteri/-spenning er OK (faller den under 11V begynner "ting å skje" ifm. varsling av lysproblemer);
- Det er ikke foretatt (om-)koblinger i forkant, eller etter problemene oppstod;
- Det er ikke foretatt (om-)programmeringer i forkant, eller etter problemene oppstod. Oppsettet for lys kan konfigureres på tre ulike måter;
- Utskiftet lysbryter er av korrekt type.

For å starte i en ende, er det to av registreringene dine som er såpass konkrete at de kan tas tak i: Det at parkeringslys i det hele tatt ikke virker framme (om jeg har oppfattet dette riktig), uansett lysbryter posisjon, og det at lyshornet ikke virker i "lysbryter "PÅ" posisjon" (2).

Dette siste er litt merkelig, da denne funksjonen (normalt) er helt uavhengig av lysbryters posisjon. Kan du bekrefte at den ikke virker da?

Det positive med at lyshornet i det hele tatt virker, er at kablingen fra glødetrådsvakta ("reléet" du skiftet) og selve enheten, er OK derfra og ut til lyktene/pærene.

Parkeringslys bak styres av lysbryter og en mikrokontroller i TWICE, mens disse lysene framme er kablet direkte fra sikringen via to kontakter og et koblingspunkt (en "krimp"). Kontroll av ev. ledningsbrudd mellom sikringen, #3 i sikringssentralen i instrumentpanelet (IPEC), og kontaktene i lyktene, pinnene #3 (GN ledning på venstre side og BU på høyre): Trekk ut sikringen, mål for spenning i begge soklene for denne med tenningsnøkkel ute og lysbryter i posisjon park (1). Så måles motstand fra den sokkelen som ikke har spenning mot pinnene, som skal gi <1 ohm, eller så. Måles det uendelig tyder det på brudd i ledning(er).

Det at parkeringslys bak ikke virker med bryter i posisjon "2", KAN tyde på at TWICE roter det til. Kanskje kan det være en tanke å koble fra en pol på batteriet i noen minutter for å ev. "nullstille" TWICE og DICE - i tilfelle dette ikke er gjort etter at problemene oppstod. Denne siste styrer, sammen med lysbryter, tåkelys, halv- og hellys. Blir dette gjort sjekkes "oppsettet" av lys med lysbryter i de forskjellige posisjonene for sammenligning med den registreringen du har, for å se om noe er endret.

Svar