MY05 9-5 med startproblemer

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
CapeFL
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 81
Registrert: 30 okt 2013, 20:18
Navn: Jardar
Bil: MY99 9⁵ SE Estate
Sted: Kongsberg

MY05 9-5 med startproblemer

Legg inn av CapeFL » 18 feb 2016, 11:37

:roll: Nå har det dukket opp et pussig problem som jeg tror kanskje flere enn meg har opplevd å slite med å finne feilen. Nå skal problemet til pers!

Bilen, MY05 9-5 startet i forrige uke med å ikke slå inn starteren av og til. Virket som problemet dukket opp mest på varm motor i begynnelsen.
Vrir om nøkkelen til start, enten så skjer ingen ting, eller så blir hele dashbordet og lysene dempet når nøkkelen holdes inne.
Virker å komme helt tilfeldig.

De siste dagen har bilen startet på 5-25 forsøk og spenningen stiger litt for hver gang! :) Nå er det både problemer på kald og varm motor.

Feilsøkte girvelger ved å ohme mellom pinnene (11-15) om jeg husker riktig. Girindikator viser korrekt måling i hht Wis. Også via Tech 2 virker girindikator å være inntakt. Strømtjuv er forsøkt.

Kjente så på starteren og kjente skruen til B+ var løs/knekt innvendig. Veldig fornøyd kjøpte jeg da en ny brukt starter siden jeg var ganske sikker jeg hadde funnet feilen.
Ny starter montert, men akkurat samme feilen. Selv om denne er fast i skruen, roterer raskere enn den gamle når den første slår inn.

Batteriet er stått på lading flere ganger, er AGM fra Biltema. Det er også forsøkt å byttelåne batteri med en annen bil uten endring.

Er det noen som kan bistå en litt sliten hobbymekaniker med å få fyr på godbilen? :worship:
Sist redigert av CapeFL den 18 feb 2016, 21:27, redigert 1 gang totalt.
S A A B
MY05 9⁵ Vector Estate, B205E, Parchment Silver 293
MY99 9⁵ SE Estate, B235E, Silver 268
MY01 9⁵ Aero Estate, B235R, Midnight Blue (Solgt)

Har Tech2 og Saab WIS

Brukeravatar
CapeFL
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 81
Registrert: 30 okt 2013, 20:18
Navn: Jardar
Bil: MY99 9⁵ SE Estate
Sted: Kongsberg

Re: MY05 9-5 med startproblemer

Legg inn av CapeFL » 18 feb 2016, 11:41

Må legge til at tenningslås er byttet for 2,5år siden med nye nøkkeler. Renset og kontrolerte tenningslås i går uten endring.
Tech 2 har vist P1460 Imobilizer på noen avlesinger. Tech 2 viser +15 stabil under startforsøk.

Jeg har lest at det kan være dårlig kontakt i kablene under tenningslåsen. Kan dette lage slike problem.
S A A B
MY05 9⁵ Vector Estate, B205E, Parchment Silver 293
MY99 9⁵ SE Estate, B235E, Silver 268
MY01 9⁵ Aero Estate, B235R, Midnight Blue (Solgt)

Har Tech2 og Saab WIS

Brukeravatar
CapeFL
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 81
Registrert: 30 okt 2013, 20:18
Navn: Jardar
Bil: MY99 9⁵ SE Estate
Sted: Kongsberg

Re: MY05 9-5 med startproblemer

Legg inn av CapeFL » 18 feb 2016, 13:37

Etter å ha feilsøke igjennom WIS, så gjorde bytte av startrele i 517 underverker virker det som. =D>

Oppdaterer dersom dette løste problemet permanent. :reading:
S A A B
MY05 9⁵ Vector Estate, B205E, Parchment Silver 293
MY99 9⁵ SE Estate, B235E, Silver 268
MY01 9⁵ Aero Estate, B235R, Midnight Blue (Solgt)

Har Tech2 og Saab WIS

Brukeravatar
CapeFL
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 81
Registrert: 30 okt 2013, 20:18
Navn: Jardar
Bil: MY99 9⁵ SE Estate
Sted: Kongsberg

Re: MY05 9-5 med startproblemer

Legg inn av CapeFL » 29 feb 2016, 09:46

Oppdatering: Siden bytte av rele virket det som om problemet var borte. Det var bare for så lenge.
Problemene begynte igjen i går.
Dette virker definitivt som vakkel/dårlig kontakt evt tenningslås???
Det kan ikke være så enkelt at det er batteriet?
Etter endel feilsøking nå på morgen, med laderen på hele tiden starter bilen hver gang igjen...


Noen som kan bidra på noen måte?
På forhånd takk.
S A A B
MY05 9⁵ Vector Estate, B205E, Parchment Silver 293
MY99 9⁵ SE Estate, B235E, Silver 268
MY01 9⁵ Aero Estate, B235R, Midnight Blue (Solgt)

Har Tech2 og Saab WIS

Brukeravatar
Kristian N2215
Overload!!!
Innlegg: 1715
Registrert: 24 jul 2011, 13:47
Medlemsnummer: N2215
Navn: Kristian
Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll

Re: MY05 9-5 med startproblemer

Legg inn av Kristian N2215 » 29 feb 2016, 13:47

Jeg byttet plusskabelen som gir fra dynamo, via starter og opp til batteriet. Mistet 0,6v gjennom kabelen på tomgang, så batteriet ble for dårlig ladet pluss at starteren ikke fikk full spenning. Prøv å mål ladespenning på batteripolene når bilen går og mål hvor lavt spenningen går når du starter bilen.
MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat

-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.

Brukeravatar
CapeFL
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 81
Registrert: 30 okt 2013, 20:18
Navn: Jardar
Bil: MY99 9⁵ SE Estate
Sted: Kongsberg

Re: MY05 9-5 med startproblemer

Legg inn av CapeFL » 29 feb 2016, 13:57

Takk for tilbakemeldingen. Har ladespenning på tomgang på 14,45V, og kan se spenningen droppe til ca 11,4V mens starteren går.
Burde kanskje sjekke motstand i kabelen?
Kjøpte du ny kabel via Saab, evt husker du ca pris?
Målingene e gjort på toppladet batteri. Altså i det laderen ble koblet av.
S A A B
MY05 9⁵ Vector Estate, B205E, Parchment Silver 293
MY99 9⁵ SE Estate, B235E, Silver 268
MY01 9⁵ Aero Estate, B235R, Midnight Blue (Solgt)

Har Tech2 og Saab WIS

Brukeravatar
Kristian N2215
Overload!!!
Innlegg: 1715
Registrert: 24 jul 2011, 13:47
Medlemsnummer: N2215
Navn: Kristian
Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll

Re: MY05 9-5 med startproblemer

Legg inn av Kristian N2215 » 29 feb 2016, 22:18

Hørtes ut som at både batteri og kabel er helt i orden. Jeg lagde ny kabel selv. Oppgraderte til 35mm2.
MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat

-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 942
Registrert: 05 nov 2013, 23:08
Navn: Kato Herland
Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
Sted: Tromsø

Re: MY05 9-5 med startproblemer

Legg inn av Kato » 29 feb 2016, 22:19

Jeg vet ikke om det er mulig å høre at startreléet slår til, men om så er og du ikke hører det når startforsøket svikter, ligger jo feilen i styrestrøm- heller enn motorstrømkretsen.

Hører du at det klikker i reléet når startmotor ikke vil, kan det kanskje være mulig å høre (eller måle for spenning på terminal #50) om solenoiden på startmotoren opererer. I tilfelle dette ER mulig å høre, men at det ikke skjer, bekrefter vel dette at feilen ligger mellom startreléet og solenioden, ettersom startmotoren (med solenoiden?) er skiftet.

Som et kuriosum er der er tråd som beskriver et tilsvarende problem for en 9-5 MY05, under "Elektrisk".
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2. Solgt 2018.

Svar