Katalysator, igjen
Moderator: Moderatorer
-
- Innlegg: 4
- Registrert: 29 mar 2016, 22:20
- Navn: Kai Midthjell
Katalysator, igjen
Hei, jeg er ny her, og har søkt gjennom forumet angående turbohavari og årsakssammenheng. Jeg er nå mer forvirret enn før jeg begynte, derfor tar jeg sjansen på å lansere dette problemet på nytt:
SAAB 9-5, 2,3 T(Visstnok chippet opp i 2005, 230HK): Turbohavari i 2011 (kmstand 235`). Nytt havari i år, (kmstand 305`) Motorsymbolet har lyst tidvis, både før og etter begge havarier, og nå har et verksted konkludert med at det er katalysatorfeil. (Merkeverksted er ikke aktuelt)
1. Etter det jeg ser på forumet, stemmer nok det? - men kan det også være andre årsaker?
2. Er det mange typer kaalysatorer å velge mellom? Kvalitet/ytelse/priser etc?
3. -og hva bør brukes?
4. Komplisert å skifte selv?
Takknemlig for seriøs info. Kai
SAAB 9-5, 2,3 T(Visstnok chippet opp i 2005, 230HK): Turbohavari i 2011 (kmstand 235`). Nytt havari i år, (kmstand 305`) Motorsymbolet har lyst tidvis, både før og etter begge havarier, og nå har et verksted konkludert med at det er katalysatorfeil. (Merkeverksted er ikke aktuelt)
1. Etter det jeg ser på forumet, stemmer nok det? - men kan det også være andre årsaker?
2. Er det mange typer kaalysatorer å velge mellom? Kvalitet/ytelse/priser etc?
3. -og hva bør brukes?
4. Komplisert å skifte selv?
Takknemlig for seriøs info. Kai
- Kristian N2215
- Overload!!!
- Innlegg: 1715
- Registrert: 24 jul 2011, 13:47
- Medlemsnummer: N2215
- Navn: Kristian
- Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
- Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll
Re: Katalysator, igjen
2, 3 og 4: Gå for en 3" downpipe når du først må bytte.
Bytt evt. resten av eksosen også, da i 2,5" f.eks.
Dette er ganske lett å bytte.
Bytt evt. resten av eksosen også, da i 2,5" f.eks.
Dette er ganske lett å bytte.
MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat
-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.
-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.
-
- Innlegg: 4
- Registrert: 29 mar 2016, 22:20
- Navn: Kai Midthjell
Re: Katalysator, igjen
Tusen takk, Kristian, dette var interessant:)Kristian N2215 skrev:2, 3 og 4: Gå for en 3" downpipe når du først må bytte.
Bytt evt. resten av eksosen også, da i 2,5" f.eks.
Dette er ganske lett å bytte.
Men hva er 3" downpipe, ift den katalysatoren som f. eks. BS Bildeler tilbyr til noe over 3000kr? - og hvor skaffer jeg i så fall det? -samt 2,5" eksosanlegg? Håper dette ikke er for mye mas, men du skjønner vel at dette er upløyd mark for meg:)
Takker for mer info!
- TurboTrykk
- 1,5 bar
- Innlegg: 362
- Registrert: 26 des 2013, 02:17
- Medlemsnummer: N2716
- Navn: Chris
- Bil: 9000 2.0t CSE -97 Jubileum
- Sted: Bergen
Re: Katalysator, igjen
3" downpipe er røret som går fra turboen og ned under motoren, akkurat i "knekken" der. 3" er størrelsen på røret, og med tykkere rør så kan du ta ut mer morro, samt at turboen din jobber lettere. Du får 3" downpipe både med og uten katalysator hos f.eks speedparts, maptun osv. De selger også 2.5" eksos videre fra downpipen, eller du kan kjøpe 3" hele veien fra turbo og bak. Det koster litt, men er verdt det synes jeg. Byttet akkurat til komplett 3" eksos på min 9000, og merket ganske stor forskjell. Anbefales på det sterkeste fra min side. Bensinforbruket gikk ned med ca 0.1 pr mil også.
Saab 9-3 1,9TiD SportCombi Vector 2007 - Bruksbil
Mitsubishi Carisma Classic 2000 - Solgt
9000 2.0t CSE 1997 Jubileum - Skrotet
Honda accord 1978 Bruksbil - Solgt
9000 2.3t CSE 1995 - Skrotet
Chevy G20 6.2 Ambulanse - Solgt
Ford transit 1965 Campingbil -Solgt
Mitsubishi Carisma Classic 2000 - Solgt
9000 2.0t CSE 1997 Jubileum - Skrotet
Honda accord 1978 Bruksbil - Solgt
9000 2.3t CSE 1995 - Skrotet
Chevy G20 6.2 Ambulanse - Solgt
Ford transit 1965 Campingbil -Solgt
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12867
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Katalysator, igjen
Hvis trimmen din tar ut 230 hk med original turbo, så er det på grensen. Avhengig av hvordan kalibreringene i softwaren er gjort, så kan det gå hardt ut over levetiden på turboen.Saabmidthjell skrev:Hei, jeg er ny her, og har søkt gjennom forumet angående turbohavari og årsakssammenheng. Jeg er nå mer forvirret enn før jeg begynte, derfor tar jeg sjansen på å lansere dette problemet på nytt:
SAAB 9-5, 2,3 T(Visstnok chippet opp i 2005, 230HK): Turbohavari i 2011 (kmstand 235`). Nytt havari i år, (kmstand 305`) Motorsymbolet har lyst tidvis, både før og etter begge havarier, og nå har et verksted konkludert med at det er katalysatorfeil. (Merkeverksted er ikke aktuelt)
1. Etter det jeg ser på forumet, stemmer nok det? - men kan det også være andre årsaker?
2. Er det mange typer kaalysatorer å velge mellom? Kvalitet/ytelse/priser etc?
3. -og hva bør brukes?
4. Komplisert å skifte selv?
Takknemlig for seriøs info. Kai
Ellers har oljekvalitet og rene oljerør veldig mye å si for turboens levetid, og det er veldig viktig at hele motorens innsugssystem fra luftmassemåler og helt inn til motor er helt tett uten falskluftlekkasjer. Motorstyresystemet ditt regulerer nemlig ikke ladetrykket, men luftmassestrømmen inn til motoren. En liten luftlekkasje gjør at det ikke måles korrekt luftmasse inn til motoren, og turboen kan lett settes til å jobbe hardere dersom det finnes målefeil. Samme effekt får man dersom luftmassemåleren i seg selv har et måleavvik. Da får man lett havari, spesielt med en software som i utgangspunktet ligger på turboens designgrense.
Årsaken til de hyppige turbohavariene dine kan altså være sammensatt.
Ved turbohavari blåses smøreolje ut i eksosanlegget, og dette kan kjemisk forgifte katalysatoren. Litt enkelt sagt vil katalysatorens evne til å ta opp og avgi oksygen ødelegges av at andre stoffer "blokkerer" plassen.
Hvilken feilkode har du fått avlest?
Dersom du ønsker å montere annet enn originalt eksosanlegg, så vil jeg anbefale deg å skaffe et eksosanlegg med god passform og kvalitet, man får gjerne det man betaler for. Ferrita er f eks svært gode anlegg, men merk at det er få av disse ettermarkeds eksosanleggene som har e-merking, noe som kreves for å få dem godkjent (kjekt om du f eks får en merknad på EU-kontroll). Så lenge man velger et anlegg av god kvalitet med ikke mer enn 2,5" rørdimensjon så er det nok ingen som reagerer, men e-merking av katalysatoren er det lurt å ha uansett. Det virker også som om du har tenårene bak deg, så jeg vil også av den grunn fraråde 3" eksos hele veien, det er bokstavelig talt å be om bråk. 3" downpipe går derimot helt fint, så lenge man går ned til 2,5" etter katalysatoren og har gode lyddempere.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- Innlegg: 4
- Registrert: 29 mar 2016, 22:20
- Navn: Kai Midthjell
Re: Katalysator, igjen
Takker igjen for velvillig, og informativt svar. Det er nok mye her jeg må vurdere, men dette ga straks en bedre forståelse av hva vi prater om. Jeg vet ikke hvilken kode verkstedet fant, annet enn at de mente det var "katalysatorfeil"
Ettersom bilen nå har gått så langt uten katalysatorskift, så skal i hvert fall det gjøres nå uansett:)
Ettersom bilen nå har gått så langt uten katalysatorskift, så skal i hvert fall det gjøres nå uansett:)
-
- Innlegg: 4
- Registrert: 29 mar 2016, 22:20
- Navn: Kai Midthjell
Re: Katalysator, igjen
Forresten: Fins det noen anbefaling hvor jeg bør henvende meg for å evt velge 3" downpipe, og et videre 2,5" anlegg med gode lyddempere?
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1571
- Registrert: 23 sep 2004, 01:00
- Medlemsnummer: n434
- Navn: Arvid Nesse
- Bil: saab 9-5 2.2tid, saab 9000 cse
- Sted: Bergen
Re: Katalysator, igjen
http://www.ferrita.com/sv/
Virkelig og anbefale. Koster litt mere enn andre anlegg. Men verdt hver krone i herlig lyd og varighet
Virkelig og anbefale. Koster litt mere enn andre anlegg. Men verdt hver krone i herlig lyd og varighet
Opel vivaro 9 seter
Ford Mondeo 2.0 tdci 2008 modell. Min bil
1989 modell SUZUKI DR 750 BIG.
Ford Mondeo 2.0 tdci 2008 modell. Min bil
1989 modell SUZUKI DR 750 BIG.
- Birger N372
- 1,5 bar
- Innlegg: 360
- Registrert: 30 nov 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N372
- Navn: Birger
- Bil: MY05 Saab 9-5 Aero (solgt)
- Sted: Grimstad
Re: Katalysator, igjen
Her er et eksempel fra Maptun, jeg kjøpte Ferrita 3" downpipe og racekatalysator samt Simmons 2,5" videre hos dem, synes lyden ble fin
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Re: Katalysator, igjen
Enig, det er ein fin kombinasjon som ikkje er plagsom på lengre turar.Birger N372 skrev:Her er et eksempel fra Maptun, jeg kjøpte Ferrita 3" downpipe og racekatalysator samt Simmons 2,5" videre hos dem, synes lyden ble fin