Katalysator, igjen

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Saabmidthjell
Innlegg: 4
Registrert: 29 mar 2016, 22:20
Navn: Kai Midthjell

Katalysator, igjen

Legg inn av Saabmidthjell » 30 mar 2016, 08:51

Hei, jeg er ny her, og har søkt gjennom forumet angående turbohavari og årsakssammenheng. Jeg er nå mer forvirret enn før jeg begynte, derfor tar jeg sjansen på å lansere dette problemet på nytt:
SAAB 9-5, 2,3 T(Visstnok chippet opp i 2005, 230HK): Turbohavari i 2011 (kmstand 235`). Nytt havari i år, (kmstand 305`) Motorsymbolet har lyst tidvis, både før og etter begge havarier, og nå har et verksted konkludert med at det er katalysatorfeil. (Merkeverksted er ikke aktuelt)
1. Etter det jeg ser på forumet, stemmer nok det? - men kan det også være andre årsaker?
2. Er det mange typer kaalysatorer å velge mellom? Kvalitet/ytelse/priser etc?
3. -og hva bør brukes?
4. Komplisert å skifte selv?
Takknemlig for seriøs info. Kai :D

Brukeravatar
Kristian N2215
Overload!!!
Innlegg: 1715
Registrert: 24 jul 2011, 13:47
Medlemsnummer: N2215
Navn: Kristian
Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll

Re: Katalysator, igjen

Legg inn av Kristian N2215 » 30 mar 2016, 09:25

2, 3 og 4: Gå for en 3" downpipe når du først må bytte.
Bytt evt. resten av eksosen også, da i 2,5" f.eks.
Dette er ganske lett å bytte.
MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat

-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.

Saabmidthjell
Innlegg: 4
Registrert: 29 mar 2016, 22:20
Navn: Kai Midthjell

Re: Katalysator, igjen

Legg inn av Saabmidthjell » 30 mar 2016, 19:31

Kristian N2215 skrev:2, 3 og 4: Gå for en 3" downpipe når du først må bytte.
Bytt evt. resten av eksosen også, da i 2,5" f.eks.
Dette er ganske lett å bytte.
Tusen takk, Kristian, dette var interessant:)
Men hva er 3" downpipe, ift den katalysatoren som f. eks. BS Bildeler tilbyr til noe over 3000kr? - og hvor skaffer jeg i så fall det? -samt 2,5" eksosanlegg? Håper dette ikke er for mye mas, men du skjønner vel at dette er upløyd mark for meg:)
Takker for mer info!

Brukeravatar
TurboTrykk
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 362
Registrert: 26 des 2013, 02:17
Medlemsnummer: N2716
Navn: Chris
Bil: 9000 2.0t CSE -97 Jubileum
Sted: Bergen

Re: Katalysator, igjen

Legg inn av TurboTrykk » 30 mar 2016, 20:06

3" downpipe er røret som går fra turboen og ned under motoren, akkurat i "knekken" der. 3" er størrelsen på røret, og med tykkere rør så kan du ta ut mer morro, samt at turboen din jobber lettere. Du får 3" downpipe både med og uten katalysator hos f.eks speedparts, maptun osv. De selger også 2.5" eksos videre fra downpipen, eller du kan kjøpe 3" hele veien fra turbo og bak. Det koster litt, men er verdt det synes jeg. Byttet akkurat til komplett 3" eksos på min 9000, og merket ganske stor forskjell. Anbefales på det sterkeste fra min side. Bensinforbruket gikk ned med ca 0.1 pr mil også.
Saab 9-3 1,9TiD SportCombi Vector 2007 - Bruksbil
Mitsubishi Carisma Classic 2000 - Solgt
9000 2.0t CSE 1997 Jubileum - Skrotet
Honda accord 1978 Bruksbil - Solgt
9000 2.3t CSE 1995 - Skrotet
Chevy G20 6.2 Ambulanse - Solgt
Ford transit 1965 Campingbil -Solgt

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12867
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Katalysator, igjen

Legg inn av Ingvar N629 » 31 mar 2016, 10:54

Saabmidthjell skrev:Hei, jeg er ny her, og har søkt gjennom forumet angående turbohavari og årsakssammenheng. Jeg er nå mer forvirret enn før jeg begynte, derfor tar jeg sjansen på å lansere dette problemet på nytt:
SAAB 9-5, 2,3 T(Visstnok chippet opp i 2005, 230HK): Turbohavari i 2011 (kmstand 235`). Nytt havari i år, (kmstand 305`) Motorsymbolet har lyst tidvis, både før og etter begge havarier, og nå har et verksted konkludert med at det er katalysatorfeil. (Merkeverksted er ikke aktuelt)
1. Etter det jeg ser på forumet, stemmer nok det? - men kan det også være andre årsaker?
2. Er det mange typer kaalysatorer å velge mellom? Kvalitet/ytelse/priser etc?
3. -og hva bør brukes?
4. Komplisert å skifte selv?
Takknemlig for seriøs info. Kai :D
Hvis trimmen din tar ut 230 hk med original turbo, så er det på grensen. Avhengig av hvordan kalibreringene i softwaren er gjort, så kan det gå hardt ut over levetiden på turboen.
Ellers har oljekvalitet og rene oljerør veldig mye å si for turboens levetid, og det er veldig viktig at hele motorens innsugssystem fra luftmassemåler og helt inn til motor er helt tett uten falskluftlekkasjer. Motorstyresystemet ditt regulerer nemlig ikke ladetrykket, men luftmassestrømmen inn til motoren. En liten luftlekkasje gjør at det ikke måles korrekt luftmasse inn til motoren, og turboen kan lett settes til å jobbe hardere dersom det finnes målefeil. Samme effekt får man dersom luftmassemåleren i seg selv har et måleavvik. Da får man lett havari, spesielt med en software som i utgangspunktet ligger på turboens designgrense.
Årsaken til de hyppige turbohavariene dine kan altså være sammensatt.

Ved turbohavari blåses smøreolje ut i eksosanlegget, og dette kan kjemisk forgifte katalysatoren. Litt enkelt sagt vil katalysatorens evne til å ta opp og avgi oksygen ødelegges av at andre stoffer "blokkerer" plassen.

Hvilken feilkode har du fått avlest?

Dersom du ønsker å montere annet enn originalt eksosanlegg, så vil jeg anbefale deg å skaffe et eksosanlegg med god passform og kvalitet, man får gjerne det man betaler for. Ferrita er f eks svært gode anlegg, men merk at det er få av disse ettermarkeds eksosanleggene som har e-merking, noe som kreves for å få dem godkjent (kjekt om du f eks får en merknad på EU-kontroll). Så lenge man velger et anlegg av god kvalitet med ikke mer enn 2,5" rørdimensjon så er det nok ingen som reagerer, men e-merking av katalysatoren er det lurt å ha uansett. Det virker også som om du har tenårene bak deg, så jeg vil også av den grunn fraråde 3" eksos hele veien, det er bokstavelig talt å be om bråk. 3" downpipe går derimot helt fint, så lenge man går ned til 2,5" etter katalysatoren og har gode lyddempere.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Saabmidthjell
Innlegg: 4
Registrert: 29 mar 2016, 22:20
Navn: Kai Midthjell

Re: Katalysator, igjen

Legg inn av Saabmidthjell » 01 apr 2016, 07:05

Takker igjen for velvillig, og informativt svar. Det er nok mye her jeg må vurdere, men dette ga straks en bedre forståelse av hva vi prater om. Jeg vet ikke hvilken kode verkstedet fant, annet enn at de mente det var "katalysatorfeil"
Ettersom bilen nå har gått så langt uten katalysatorskift, så skal i hvert fall det gjøres nå uansett:)

Saabmidthjell
Innlegg: 4
Registrert: 29 mar 2016, 22:20
Navn: Kai Midthjell

Re: Katalysator, igjen

Legg inn av Saabmidthjell » 01 apr 2016, 07:13

Forresten: Fins det noen anbefaling hvor jeg bør henvende meg for å evt velge 3" downpipe, og et videre 2,5" anlegg med gode lyddempere?

saab9000aero
Overload!!!
Innlegg: 1571
Registrert: 23 sep 2004, 01:00
Medlemsnummer: n434
Navn: Arvid Nesse
Bil: saab 9-5 2.2tid, saab 9000 cse
Sted: Bergen

Re: Katalysator, igjen

Legg inn av saab9000aero » 01 apr 2016, 10:32

http://www.ferrita.com/sv/

Virkelig og anbefale. Koster litt mere enn andre anlegg. Men verdt hver krone i herlig lyd og varighet
Opel vivaro 9 seter
Ford Mondeo 2.0 tdci 2008 modell. Min bil
1989 modell SUZUKI DR 750 BIG.

Brukeravatar
Birger N372
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 360
Registrert: 30 nov 2004, 01:00
Medlemsnummer: N372
Navn: Birger
Bil: MY05 Saab 9-5 Aero (solgt)
Sted: Grimstad

Re: Katalysator, igjen

Legg inn av Birger N372 » 06 apr 2016, 12:43

Her er et eksempel fra Maptun, jeg kjøpte Ferrita 3" downpipe og racekatalysator samt Simmons 2,5" videre hos dem, synes lyden ble fin :)

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: Katalysator, igjen

Legg inn av Hjelle, N6 » 06 apr 2016, 14:07

Birger N372 skrev:Her er et eksempel fra Maptun, jeg kjøpte Ferrita 3" downpipe og racekatalysator samt Simmons 2,5" videre hos dem, synes lyden ble fin :)
Enig, det er ein fin kombinasjon som ikkje er plagsom på lengre turar.

Svar