Etter en liten stund med litt følbart dårlig drag i bilen, og mer og mer tikking i motoret peilet jeg idag olja... Den var tom nesten...
Jeg fyllte på 2,5 liter olje (5w-30 fra biltema til SAAB), og da kom oljen til ca halveis på peilepinnen.. Lot den stå og gå litt på tomgang, og etter et par starter så forvant klikkinga, og den gikk pent på tomgang.. Så begynte jeg å kjøre.. Det ble dårligere og dårligere drag, og allerede etter ca 1 km, så dro den veeeldig dårlig, virket som bilen sluret på autokassa, da turtallet steg og ingenting skjedde med akselereringa.. Så begynte det å skrangle, og MASSE hvit røyk kom ut av eksosen.. Jeg røykla hele veien bak meg... Og bilen dro omtrent ikke i det hele tatt... Kom meg av på første avkjøring og stoppet den... Kikket i motorrommet, og startet den igjen... Startet helt fint som vanlig, og røyken bak begynte å avta, og normaliserte seg helt.. Lot den bare stå og gå litt, og den oppførte seg helt normalt.. Ingen lamper lyste, og satte meg inn for å prøve litt til(ville ha den hjem). Gikk ok i 2-300 meter før jeg kjente at den dro dårlig igjen.. Men ingen hvit røyk... Kjørte pent videre og etter 6-700 meter til så ruset turtallet seg igjen og hvit røyk kom tilbake.. Så tente motorlampa seg.. Plugget i OBD, og den kom med feilkode P1105. Startet bilen igjen og den startet og gikk helt fint på tomgang... Ingen andre feilkoder.. Clearet feilkoden for å se om den kom tilbake.. Det gjorde den ikke.. Kjørte 200 meter til så ble det like ille igjen med dårlig drag, røyk osv.. stort sett over 2500 omdreininger ca.. Og da begynte det og skramle i det turtallet i tillegg... Da parkerte jeg for godt idag.. Startet bare opp og testet den litt etterpå, og da går den pent på tomgang med null røyk... Så kikket jeg på wastegaten og armen hadde ikke hoppet av... MEn testet ikke om jeg kunne røre på den... Så kom en kompis, og når jeg gasset litt fra tomgang, så han at luftrøret klemte seg sammen.. Ble helt flatt når jeg ga litt gass.. ca 2500 rpm.. Så bilen får jo ikke luft.. Etter dette ble tomgangen også et problem så da trillet jeg bilen til siden og forlot den....

Noen som har noen anelse? Turboras? Airflow sensor? ventiler?