Skifte kanal 9-5

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Kristian N2215
Overload!!!
Innlegg: 1715
Registrert: 24 jul 2011, 13:47
Medlemsnummer: N2215
Navn: Kristian
Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll

Skifte kanal 9-5

Legg inn av Kristian N2215 » 17 feb 2015, 23:09

Er det mulig å skifte ut kanalene på 9-5? Det er snakk om rust rundt festene til sideskjørtet som har krøpet et greit stykke og laget kjeks noen steder.
Klarer ikke å se så godt i EPC om det er å få tak i kanal som løs del. Kanskje det er like greit å lage de nødvendige platebitene selv?
MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat

-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Skifte kanal 9-5

Legg inn av Ingvar N629 » 18 feb 2015, 07:43

Kristian N2215 skrev: Kanskje det er like greit å lage de nødvendige platebitene selv?
Hvis det ikke er veldig mye, så ja.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Kristian N2215
Overload!!!
Innlegg: 1715
Registrert: 24 jul 2011, 13:47
Medlemsnummer: N2215
Navn: Kristian
Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll

Re: Skifte kanal 9-5

Legg inn av Kristian N2215 » 18 feb 2015, 09:19

Ingvar N629 skrev:
Kristian N2215 skrev: Kanskje det er like greit å lage de nødvendige platebitene selv?
Hvis det ikke er veldig mye, så ja.
Det er det jeg er litt redd for. Det er derfor jeg spør. Men alt skjules jo av sideskjørtet, så rent visuelt er det ingen fare.
Ble litt skremt når jeg leste om dette i WIS. Ganske strenge prosedyrer mtp. Kollisjon bla.
MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat

-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.

Okeyda
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 72
Registrert: 18 okt 2014, 22:01
Medlemsnummer: N2823
Bil: 2002 Saab 9-5 2.0t stv.
Sted: Oslo

Re: Skifte kanal 9-5

Legg inn av Okeyda » 03 okt 2015, 19:54

Hei, fikk du gjort noe med kanalen? Får man tak i løse kanaler?

Brukeravatar
Kristian N2215
Overload!!!
Innlegg: 1715
Registrert: 24 jul 2011, 13:47
Medlemsnummer: N2215
Navn: Kristian
Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll

Re: Skifte kanal 9-5

Legg inn av Kristian N2215 » 03 okt 2015, 20:01

Sånn som jeg har skjønt så må man kjøpe komplett a-stolpe, b-stolpe og bakskjerm for å få hele kanalen.
MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat

-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.

Okeyda
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 72
Registrert: 18 okt 2014, 22:01
Medlemsnummer: N2823
Bil: 2002 Saab 9-5 2.0t stv.
Sted: Oslo

Re: Skifte kanal 9-5

Legg inn av Okeyda » 03 okt 2015, 20:26

OK, takk. Får prøve å mikke til noe selv.

ut218
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 473
Registrert: 23 apr 2004, 01:00
Sted: Tromsø

Re: Skifte kanal 9-5

Legg inn av ut218 » 30 mai 2016, 21:28

En anbefaling til alle med kanalskjørt. Plukk dem og innerskjermene ned. Alle skrufester er utrolige rustkilder. Pinneskruene sørger for at rusten kryper innunder lakken over hjulhus og kanaler. Surt når det oppdages litt seint. Sikkert lurt å tectylere disse områdene innimellom. Konsoller for demperne bak ruster også utrolig godt på innsiden, og området innenfor konsoller er utsatt. Skulle bytte demperne bak og så baller det bare på seg. Trist syn og mye arbeid.
2002 9-5 Aero automat

ut218
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 473
Registrert: 23 apr 2004, 01:00
Sted: Tromsø

Re: Skifte kanal 9-5

Legg inn av ut218 » 31 mai 2016, 20:27

Pinneskruene ser ut til å være i kobber. Derfor de knekker så lett. Ble ihvertfall kobberfarget fine og blanke når jeg la syre på dem.
2002 9-5 Aero automat

Svar